Forbes Israel Logo

בדיקת DNA חדשה שמציעה MyHeritage תחשוף את מקורותיכם

חברת הסטארטאפ הישראלית MyHeritage, המתמחה בבניית אילנות יוחסין, חקר שורשים ואיתור קרובי משפחה, השיקה היום (ב׳) שירות חדש לבדיקות DNA. השירות נועד לאפשר למשתמשים בו למצוא קשרי משפחה חדשים, ולנתח את מקורותיהם האתניים והגיאוגרפיים.

מדובר בבדיקת DNA פשוטה שאורכת כשתי דקות, במסגרתה הנבדק נדרש לגרד באמצעות מברשת קטנה את חלל הלחיים בתוך הפה. הבדיקה, שמתבצעת במשרדי החברה, נשלחת באמצעות מבחנה למעבדת DNA בארה״ב המספקת את השירות. כל הנבדקים בפרוייקט מושווים זה לזה מבחינת התאמת DNA וכן לכחצי מיליון אנשים נוספים מחו"ל (בעיקר מארה"ב) שכבר נבדקו, על מנת לאתר קירבה משפחתית. המשתמש יכול לצפות בתוצאות הבדיקה באתר או באפליקציה ייעודית לשירות, חודש לאחר מכן.

מאגר גנטי לאיחוד משפחות

לצורך פיתוח המוצר ביצעה MyHeritage בחודשים האחרונים מחקר הנקרא "אוכלוסיות המייסדים", במסגרתו היא איתרה ובדקה גנטית כ-5,000 משתמשים מכל רחבי העולם, שאילנות היוחסין שלהם מעידים כי משפחתם מושרשת באותו מקום גיאוגרפי במשך דורות רבים. בין היתר כלל המחקר קהילות יהודיות שונות ברחבי העולם שלהן מאפיינים גנטים ייחודיים, מיוצאי ספרד ואשכנז, כולל קהילות שלא זכו ליותר מידי תשומת לב עד כה מצד הקהילה המדעית.

בדקה למעלה מ-400 משפחות בישראל הקשורות לפרשת ילדי תימן | צילום: Fotolia

אותן בדיקות DNA יכולות להכיל או להפריך את קיומו של קשר משפחתי או לענות על השאלה האם יש קרבה משפחתית בין שני אנשים החולקים למשל את אותו שם משפחה נדיר. בנוסף, ה-DNA עשוי לאפשר למאומצים לאתר את משפחתם הביולוגית. בסופו של דבר, מדובר במוצר משלים ׳לגרעין׳ של MyHeritage, שכן DNA אמנם מאתר קשר גנטי בין שני אנשים, אך אילנות יוחסין ורשומות היסטוריות נדרשים כדי למפות את אותו הקשר. מבחינת פרטיות, MyHeritage מתחייבת שתוצאות הבדיקה לא יועברו בשום מקרה לצד שלישי.

לפני כחודשיים השיקה החברה מאגר גנטי לטובת איחוד משפחות בפרשת ילדי תימן, מזרח ובלקן, אשר הופרדו מיקיריהם או נעלמו בשנים הראשונות לקום המדינה. במסגרת הפרויקט העניקה MyHeritage בדיקה גנטית בחינם (שווי כל ערכה 100 דולר) למשפחות ולמאומצים אשר החליטו להיבדק. בסה״כ תרמה החברה עד כה אלף ערכות DNA בחינם, ובדקה למעלה מ-400 משפחות בישראל הקשורות לפרשה. הממצאים הראשונים צפויים להתקבל ממש בקרוב.

ערכת ה-DNA תשווק במחיר של 79 דולר, לא כולל משלוח. היא זמינה לרכישה בקרב כל המדינות שמאשרות הקמת מאגר DNA מבחינה חוקית. בישראל – אסור לחברה מסחרית להחזיק במאגר כזה ולכן לצערנו הוא לא רלוונטי עבורנו, אך בארה״ב לדוגמא הוא כן (אם תהיתם – השירות לילדי תימן זמין בישראל מכיוון שאין בו פן מסחרי).

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

כבר לא צריך מכונית חדשה ויקרה, כדי ליהנות מאנדרואיד אוטו

גוגל תעניק עדיפות בקרוב לאתרים התומכים במובייל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.