Forbes Israel Logo
צלזיוס. פיתחה פלטפורמת בלוקצ'יין מבוססת קריפטו | אילוסטרציה: Shutterstock
צלזיוס. פיתחה פלטפורמת בלוקצ'יין מבוססת קריפטו | אילוסטרציה: Shutterstock

בדרך לביטקוין הישראלי? בנק ישראל בוחן הנפקת "שקל דיגיטלי"

מדוח שפורסם עולה כי הבנק בוחן ברצינות אפשרות שימוש במטבע דיגיטלי לאומי בעתיד. מה היתרונות האפשריים ומה ההבדל ממטבעות קריפטוגרפיים אחרים?

הביטקוין הבא? בנק ישראל פרסם היום את דוח טיוטת המודל להנפקה אפשרית של "שקל דיגיטלי". יצוין כי נכון להיום – אין צפי לתאריך ההנפקה של של המטבע המדובר, וגם לא ניתן לו שם סופי.

"בנק ישראל בוחן את נושא המטבעות הדיגיטליים בהפקת בנקים מרכזיים מאז שנת 2017, אך טרם החליט האם בכוונתו להנפיק מטבע כזה. לאור ההתפתחויות המהירות בכלכלה הדיגיטלית ובעולמות התשלומים, וכן בעיסוק של בנקים מובילים בנושא – הבנק מאיץ את המחקר לקראת ההנפקה האפשרית של השקל הדיגיטלי", כך לפי לשון ההודעה הרשמית של הבנק.

עוד הוסיפו בדוח כי המסמך מתווה את האפשרות העתידית להנפקה בקווים כלליים בלבד וכי המסמך הוא בגדר טיוטה הנתונה לשינויים, שבמטרתו העיקרית היא לפתח דיון ולבחון חלופות שיוצעו בהמשך על ידי צוותי עבודה וקהילות מקצועיות.

לא עוד מטבע קריפטוגרפי

"ייתכן שבנקים מרכזיים יעשו שימוש בטכנולוגיות דמויות בלוקצ'יין בבואם להקים את מערכות מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי, אך יש לציין כי יש הבדל מהותי בין מטבע כזה למטבעות קריפטוגרפיים אחרים, דוגמת ביטקוין, משום שהם לא שייכים למדינה מסוימת ואין גורם מרכזי שמנהל אותם. על ה'שקל הישראלי' תחול רגולציה", הבהירו בבנק.

בסוף המסמך, שעלה במלואו לאתר הבנק המרכזי, הודגש כי מטרת הפרסום היא כאמור עדכון הקהילות המקצועיות, לרבות קהילות מגזר התשלומים, הפיננסים, הטכנולוגיה, האקדמיה וכן הגורמים הממשלתיים והארגונים הרלוונטיים – ולעדכנם על התקדמות הבנק ואת נכונותה של ישראל לעקוב אחר מגמות בתחום הזה בעתיד באופן כללי.

מבחינת התועלת האפשרית של מהלך כזה, בדוח נכתב כי המוטיבציה המרכזית היא יצירת אלטרנטיבה יעילה לאמצעי התשלום הקיימים – מזומן ואשראי, והתאמתם לעולם הדיגיטלי המשתנה במהירות. עוד צוין כי פתרון מסוג זה יכול להוביל לייצור תשתית שתבטיח תפקוד תקין של מערך התשלומים בעתות חירום וכי הפתרון יכול גם לתרום למימוש מדיניות הממשלה הנוכחית הנוגעת לצמצום השימוש במזומן.

תמונת הכתבה: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.