Forbes Israel Logo

בדרך לנמל פרטי? נמלי הים אשדוד וחיפה יוכרזו כקבוצת ריכוז

הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, הוציא היום מכתבי שימוע לשתי חברות נמלי הים באשדוד וחיפה, בטרם יקבע כי הן מהוות קבוצת ריכוז בשירותי פריקת וטעינת מכולות. במסגרת הצעד, בנוסף להכרזה על כל חברת נמל כחברה בקבוצת ריכוז, מפרט הממונה שתי הוראות אופרטיביות אותן הוא שוקל לתת.

הכרזה על קבוצת ריכוז מאפשרת לממונה על ההגבלים העסקיים להורות על צעדים להגדלת התחרות בענף, כמו הסרת חסמי כניסה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

החברות המפעילות כיום את הנמלים באשדוד וחיפה לא יפעילו נמל ולא יעניקו שירות נמל בשטח, מסוף או רציף שאינם מופעלים על ידן כיום, במה שעשוי לסלול את הדרך לכניסת נמל פרטי לשוק. ההוראה כוללת את המסופים החדשים שצפויים לקום המכונים "נמל המפרץ" ו"נמל הדרום".

ההוראה השנייה שכלולה במכתב השימוע היא כי חברת נמל חיפה או נמל אשדוד, וכן מי מטעמן, לא תנקוט בכל פעולה שיש בה בכדי לסכל או להקשות על כניסתו לשוק או פעילותו של מפעיל נוסף.

צילום: רויטרס

במכתבי השימוע נכתב, כי "הצעדים המפורטים לעיל עשויים למנוע פגיעה או חשש לפגיעה משמעותית בציבור או בתחרות בעסקים. מקרקעין ותשתיות המיועדים למתן שירות נמלי הינם משאב מוגבל ומצוי בשליטה כמעט מוחלטת של חברות הנמל. העברת מקרקעין נוספים או תשתיות חדשות שתוקמנה לידי חברת נמל תסכל אפשרות לכניסת מתחרים חדשים לשוק פריקת וטעינת מכולות, ובכך תפגע בתחרות ובציבור".

בעשור האחרון הוקמו שני מסופי נמל חדשים בנמלי אשדוד וחיפה, באשדוד הוקם מסוף "היובל" שנחנך בשנת 2005 ובחיפה הוקם מסוף "הכרמל" שנחנך בשנת 2011. מסופים אלה נמסרו לתפעול חברות הנמל הקיימות. לחברות הנמל ניתנה האפשרות להציג את עמדתן עד ראשית חודש יולי.

‎נפתלי בנט, שר הכלכלה, מיהר הערב לפרסם בחשבון הפייסבוק שלו כי "זהו צעד קטן לרפורמה בנמלים – צעד גדול לתחרות בישראל".

"עושים היסטוריה", כתב בנט. "לפני מספר שעות עדכן אותי דייויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, שהינו זרוע מרכזית במשרד הכלכלה, שהוא מתכוון להכריז על נמלי חיפה ואשדוד כקבוצות ריכוז בכפוף לשימוע. המשמעות היא כי החברות המפעילות כיום את הנמלים, לא יוכלו להפעיל נמל חדש או רציף חדש בנמלים הקיימים, או במילים אחרות – תיווצר תחרות בנמלים".

"זהו צעד אמיץ וחשוב ביותר", הוסיף בנט. "ייקח עוד מספר שנים עד שכולנו נרגיש במשמעות, אך השינוי בוא יבוא: שירות משופר, תפעול מהיר יותר, עלויות נמוכות יותר – וכל זה יוביל להורדת מחירים בכלכלה, והקלה על יצואני ישראל. אמרתי לדיוויד גילה (הממונה על ההגבלים) שאתן לו גיבוי מלא על המהלך האמיץ".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.