Forbes Israel Logo

בהשראת בודהה: על מלחמת הזן המשתוללת בעולם ההייטק האמריקאי

מסתבר שאחד הטרנדים החמים בעולם הטכנולוגיה, הוא אימוץ המונח "זן" (Zen), עד שאפשר להתבלבל ולחשוב שחברות התוכנה הופכות לסוג של ספא מפנק. המאסטרית של הטרנד הזה היא Zendesk המספקת כבר שבע שנים פלטפורמת מחשוב ענן עבור לקוחות תחת עינו הבוחנת של בודהה צוהל עם אוזניות. אם לדייק, משרד הפטנטים האמריקאי מדווח על 724 סמלים מסחריים פעילים הכוללים את המילה זן – הרבה מאוד שלווה פנימית.

אולי יותר מדי, אם שואלים את Zendesk. החברה שבסיסה בסן פרנסיסקו הציפה במהלך השנים האחרונות את משרד הפטנטים ביותר מ-30 סייגים הקובלים על שימוש של חברות אחרות במונח הרוחני הנשגב – ביניהן ניתן למצוא את ZenCash, Zenplan, Zenscore, Zenware ו-ZenPayroll. מה שמדהים אפילו יותר הוא שחלק מהחברות האלה הן לקוחות של Zendesk, שטוענת שבניגוד אליה, אימוץ השם על ידי החברות האחרות הוא לצורכי מיתוג בלבד.


Zendesk – כבר לא כל כך שלווים 

מנכ"ל Zendesk, מיקל סוון כותב בספרו Startupland כי "הפילוסופיה שלנו היתה להיות אלגנטיים ולהביא שלווה נפשית לתחום התמיכה בלקוחות בדרך מוארת. הזן היה ההארה – Zendesk". הרעיון הזה אומנם משתלב טוב עם התפיסה של זן בארה"ב, אבל למעשה אין לו דבר וחצי דבר עם זן. מובן מאליו שזן הוא לא שירות שאפשר לקנות. הוא דורש משמעת ומאמץ שחייבים להגיע רק מהמתרגל עצמו.

אפשר להמשיך להתפלסף על ההבדלים הלאה, אבל הנקודה היא של-Zendesk אין שום טענת קניין אמיתית על הזן, והמאבק שלה נגד השימוש במונח, רק ממצב אותה אפילו רחוק יותר מהתפיסה הזנית השלווה אותה היא מנסה לאמץ. אז האם על Zendesk לקבל את החברות החדשות כאבנים שנוספו לגן החצץ השלו שלה? האם עליה לראות עצמה "כחולפת" כמו כל דבר אחר בעולם? אולי ראשי החברה צריכים לשאול את עצמם מה בודהה היה עושה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.