חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בהשראת הנמלה והשממית: צפו ברובוטים הזעירים המסוגלים לסחוב עד פי 2,000 ממשקל גופם

העובדה כי רובוטים הולכים לשנות את חיינו מן הקצה אל הקצה אינה דבר חדש כלל, אך כעת נראה כי הדגמים הראשונים של רובוטים מהפכניים אשר יחוללו מהפכה של ממש כבר "באו לעולם", אם ניתן להשתמש בביטוי זה בהקשר הנוכחי. אמנם מדובר בדגמים מזעריים בלבד, אך הרובוטים החדשים אשר פותחו במעבדות אוניברסיטת סטנפורד האמריקאית מסוגלים לסחוב משקל הגבוה פי 2,000 ממשקלם שלהם. כעת, מאמינים המומחים, יעמדו המפתחים בפני האתגר הבא – לפתח רובוטים גדולים יותר אשר יפעלו על בסיס אותה הטכנולוגיה, ואשר יציגו את אותם הביצועים. אז, הם טוענים, מדובר יהיה במהפכה של ממש אשר תשנה בין רגע את תחומי התעשייה והייצור, כמו גם מגוון תחומים נוספים בחיינו.

הרובוטים המזעריים אשר פותחו במעבדות המחקר של האוניברסיטה היוקרתית נבנו בשלושה דגמים שונים – וקטנים במיוחד. הקטן שבהם שוקל 9 גרם בסך הכל, והגדול ביותר שוקל 20 גרם. ביניהם נמצא דגם נוסף במשקל 12 גרם. הרובוטים הקטנים כוליים מערכת מורכבת של מנופים וגלגלות אשר מאפשרים להם למשוך משקל כבד במיוחד, ובנוסף כוללים "רגליים דביקות" כפי שמכנים זאת המדענים, אשר מאפשרות להם לסחוב את המשקל העצום גם במעלה משטח זכוכית חלקלק, לדוגמא.

את עיקר ההשראה לטכנולוגיה המתקדמת קיבלו המדענים דווקא מעולם החי – כשרבות מהמערכות אשר אפשרו את בניית הרובוטים המתקדמים הן למעשה ניסיון העתקה של מערכות מכאניות הקיימות אצל בעלי חיים שונים בטבע. לפי צוות המדענים, המערכות השונות הועתקו ממבנה גופן של הנמלים (אשר ידועות ביכולתן לסחוב משקל עצום ביחס למשקל גופן) ושל השממיות – אשר באמצעות מערכת מכאנית מורכבת המבוססת על עקרון ההצמדות לקרקע (אותן "רגליים דביקות" שהוזכרו) מסוגלות גם כן לסחוב משקל גבוה במיוחד ביחס למשקלן.

12 גרם סוחבים 45 ק"ג | צילום: אוניברסיטת סטנפורד 

והטכנולוגיה המהפכנית הזו מאפשרת לרובוטים הזעירים להגיע להישגים חסרי תקדים. בהדגמה אשר ערכו המפתחים השבוע, הצליח הרובוט במשקל 12 גרם לסחוב לבדו משקולת מברזל יצוק אשר שקלה לא פחות מ-24 קילוגרם – כלומר, פי 2,000 ממשקלו של הרובוט. אם נשווה את היחס למשקלו של אדם בוגר ממוצע, הרי זה שווה ערך לכך שאותו אדם יסחוב לבדו לוויתן כחול גדול.

לפיתוח מסוג זה צפויות להיות, באופן טבעי, שורה ארוכה של השלכות מרחיקות לכת על מגוון תחומים. ראשית, מבהירים המפתחים, הפיתוח הנוכחי מוכוון בכדי לשפר את תחומי התעשייה והייצור – כשמפעלים גדולים יוכלו להיעזר באותם רובוטים בכדי לסחוב חבילות או מוצרים אשר שוקלים טונות רבות. תעשיות כבדות – דוגמת ייצור הרכב, הספנות והבניין – צפויות להיות המרוויחות העיקריות מהפיתוח. בנוסף, ניתן רק לדמיין מה יעשו כוחות הצבא עם פיתוח מסקרן שכזה, אשר יאפשר להם לנייד ביתר קלות משקלים כבדים ממקום למקום.

לסיום, בטוחים המדענים כי לפיתוח שכזה תהיה השפעה גדולה גם על חיי היום-יום של כולנו, כשנוכל להיעזר ברובוטים בכדי לסחוב חבילות כבדות במיוחד, או אפילו פשוט כדי לסחוב את בקבוקי השתייה מהסופר במעלה המדרגות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן