Forbes Israel Logo

בוני הארץ: הסעודים ישקיעו מיליארדים בקרן לתשתיות בארה”ב

בה בשעה שהנשיא טראמפ עורך את הביקור הנשיאותי הזר הגדול ביותר שלו עד כה, בערב הסעודית, ענקית הפרייבט אקוויטי קבוצת Blackstone חושפת קרן תשתיות ענקית בשווי 40 מיליארד דולר שהוקמה בשיתוף המדינה המפרצית, שתשקיע בעיקר בפרויקטים בארצות הברית. ערב הסעודית תזרים כ-20 מיליארד דולר לקרן התשתיות הזו של Blackstone ו-20 מיליארד נוספים יגויסו ממספר מוגבל של שותפים נוספים, מזומן נגיש שיוכל לשמש להשקעות בתשתיות בסכום כולל של כ-100 מיליארד דולר על בסיס ממונף.

אחד ממייסדיה המשותפים של Blackstone הוא המיליארדר סטפן שוורצמן, ראש מועצת העסקים של דונאלד טראמפ – גוף שהרכיב הנשיא, לאחר בחירתו, מ-16 אנשי עסקים מובילים מהמגזר הפרטי שמטרתו לייעץ לו בגיבוש מדיניות כלכלית שתהיה תומכת בקהילת העסקים האמריקאית. שוורצמן אמר בשבת האחרונה שהקרן למעשה משיקה קו עסקי חדש עבור החברה, שבבעלותה נכסים בשווי כ-360 מיליארד דולר. היא כבר מהווה תחנת כוח של ממש בתחומים כמו פרייבט אקוויטי, נדל"ן, קרנות גידור והשקעות אשראי, ו-Blackstone חיכתה גם להזדמנות שתדחוף אותה לתחום התשתיות. היא זיהתה הזדמנות כזו כשמשקיעים גדולים החלו להכניס יותר ויותר כסף אל גלגלי הכלכלה העולמית, כמו בניינים, נמלים, תשתיות תקשורת אלחוטית, צנרות, מסילות רכבת ונמלי תעופה.

באמצעות הקרנות הרבות שלה, Blackstone השקיעה כבר למעלה מ-40 מיליארד דולר בהשקעות מהסוג הזה במהלך 15 השנים האחרונות, אלא שהעסקאות הללו לא נעשו במסגרת עסק שמחויב לתחום התשתיות. כעת, בשיתוף משקיעים מוסדיים גדולים וקרנות הון ריבוניות, שמזהים שטריליוני דולרים יזרמו להשקעות הכרחיות בתחום התשתיות בארצות הברית וברחבי העולם בעשורים הבאים, Blackstone מסתכלת על התחום כאל כר פורה לרווחים יציבים עם תשואות דו-ספרתיות. חברות כמו Macquarie, BlackRock, Global Infrastructure Partners ו-Brookfield Asset Management כבר בנו עסקים כבדי משקל בענף התשתיות; כעת לאחר ספקולציות רבות נכנסת לשוק הזה גם Blackstone, ועל דרך המלך.

סעודיה. תעביר כ-20 מיליארד דולר אל קרן התשתיות של Blackstone | צילום: Fotolia

קרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית הסכימה להזרים 20 מיליארד דולר אל קרן התשתיות של Blackstone, שיוגדרו בתור כלי הוני קבוע. משקיעים חיצוניים אחרים יספקו את יתר ההתחייבויות של הקרן. למרות ש-Blackstone אומרת שהכלי הזה "משיק תחום עסקי חדש" של הקרנות שלה, והוא מהווה שיאו של משא ומתן בן כשנה, יש לציין כי הדבר נעשה על בסיס לא כובל, כלומר שהשיחות ממשיכות והמבנה הסופי טרם נוסח.

"ישנה הסכמה רחבה על כך שארצות הברית צריכה להשקיע בדחיפות בתשתיותיה, שמתיישנות במהירות. זה יצור מקומות עבודה רבים באמריקה שישלמו כסף טוב לעובדים בהם, ויניח את היסודות לצמיחה כלכלית ארוכת-טווח וחזקה יותר", אמר נשיא Blackstone, המיליארדר המילטון א. ג'יימס בהודעה לעיתונות בה הודיעה החברה על העסקה. "ל-Blackstone יש את הכישרון, סדר הגודל והניסיון שיאפשרו לה להיות שחקן ושותף אפקטיבי מהמגזר הפרטי שימלא את החלל הגדול במימון תשתיות", אמר ג'יימס, רגע לפני שאפיין את העסקה בתור "הצבעה של ביטחון במדינתנו, כמו גם ב-Blackstone עצמה".

ה. א. יאסיר רומאיאן, דירקטור של קרן ההשקעות הציבורית הסעודית (PIF), אמר שהתחייבותה של ערב הסעודית ל-20 מיליארד דולר היא ביטוי לאמון שהיא נותנת במדיניות הכלכלית של הנשיא טראמפ.

"ההשקעה הפוטנציאלית הזו משקפת את עמדותינו החיוביות כלפי היוזמות האמביציוזיות בנושא תשתיות שננקטות בארצות הברית, כפי שהכריז עליהן הנשיא דונלד טראמפ, וכלפי ההזדמנות האסטרטגית שהן מציבות בפני ה-PIF להשיג תשואות לטווח ארוך בהתחשב במחסור ההיסטורי כיום בהשקעות בתחום", אמר רומאיאן. "אנו מצפים לשותפות שלנו עם Blackstone, מנהיגה מוכרת בתחום עם ריכוז הישגים מרשים מאחוריה בפרויקטים הרחבים שלה בענף התשתיות", הוא הוסיף. יום לפני ההודעה סגרה ה-PIF באופן רשמי את התחייבותה לקרן הטכנולוגיה בת 93 מיליארד הדולרים של תאגיד התקשורת היפני SoftBank, דבר שרק הגביר את התיאבון שלה להשקעות ענק חדשות, בעידן שבו ערב הסעודית מתחילה לגוון את הכלכלה שלה.

אילו נספור את קרן התשתיות בת 40 מיליארד הדולרים כחלק מסך הנכסים הכולל ש- Blackstone מנהלת, זה ידחוף אותו לכ-400 מיליארד דולר, עלייה של פי ארבעה בהשוואה לערכה המקורי בעת ההנפקה לציבור ב-2007.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.