Forbes Israel Logo

בוקר טוב ווייטנאם: האם המדינה המזרח אסייתית תהפוך לסין הבאה?

בתחילת השבוע הגיעה לארץ משלחת גדולה של בכירי ממשל מווייטנאם בראשות שר המדע והטכנולוגיה הווייטנאמי קואן נגוין לביקור של 6 ימים, במהלכו התקיים מושב של הוועדה הכלכלית המשותפת עם נציגי ממשלת ישראל. מה שמוסיף חשיבות לאירוע היא העובדה כי מדובר בביקור ווייטנאמי רשמי ראשון בדרג בכיר לאחר יותר מ-20 שנות יחסים דיפלומטיים בין המדינות.

המשלחת ביקרה באוניברסיטה העברית ובחממה טכנולוגית בנצרת ובהמשך נפגשה עם המדען הראשי במשרד הכלכלה, אבי חסון וכן עם נציגים מקרנות הון סיכון, חברות הייטק ויזמים ישראליים.

ההתקרבות בין המדינות והניסיון לחזק את הקשרים הטכנולוגיים והכלכליים ביניהן איננה מקרית, כפי שמציין הנספח המסחרי של משרד הכלכלה בווייטנאם, צפריר אסף: "וייטנאם הפכה בשנים האחרונות לאטרקטיבית מאוד עבור חברות טכנולוגיה קטנות ובינוניות. בווייטנאם יש רתיעה מרכישת מוצרים טכנולוגיים זולים ונכונות גבוהה יותר לשלם עבור פתרונות חדשניים ומהימנים מישראל. הכלכלה הווייטנאמית מספקת לחברות ישראליות הזדמנויות גדולות וביקור שר המדע נועד למנף הזדמנויות אלה".


ווייטנאם. הפכה ליעד אטרקטיבי לחברות טכנולוגיות | צילום: רויטרס

אסף גם מספר כי במשרד הכלכלה מנסים לחבר בין חברות טכנולוגיה ישראליות וווייטנאמיות באמצעות מימון מהבנק העולמי, ועוזרים להן לחדור היטב לשוק הווייטנאמי בעזרת מפיצים מקומיים שהנציגות הישראלית מאתרת.

סין הבאה?

בדו"ח התחרותיות האחרון שפרסם הפורום הכלכלי העולמי (WEF) לפני ימים אחדים, דורגה ווייטנאם במקום ה-68 (מבין 144 מדינות). הדו"ח מציין את ווייטנאם כמשק צומח (למעלה מ-90 מיליון איש) בעל שיעורי השכלה גבוהים, ושיעור השתתפות גבוה מאוד של נשים בכוח העבודה – עובדות שזיכו אותה בשם ה"נמר האסיאתי" הצומח (5.5% צמיחה צפויה ב-2014).

אנדראס ווגלסנגר, מנכ"ל קרן ההשקעות Asia Frontier Capital Vietnam, מאמין כי הממשלה הווייטנאמית עלתה על המסלול הנכון. "יש ביקורת על כך שהממשלה לא פועלת מספיק מהר, אך זה המקרה במדינות רבות. הם עושים את כל הדברים הנכונים, אך הם לוקחים זמן. ברור שלא הכל מושלם, אך יש להם מדיניות מוניטרית יציבה, מטבע יציב, אינפלציה תחת שליטה, שיעורי ריבית שהולכים ויורדים, בעיות בנקאיות שזוכות לטיפול ועליה בהשקעות זרות".


צמיחה שנתית שמתקרבת ל-6%. פעולי בניין בהאנוי הבירה | צילום: רויטרס

לדברי ווגלסנגר, לווייטנאם יש את כל מה שנחוץ על מנת להיות יעד השקעה טוב. הוא מציין את רמת החינוך הגבוהה ואת אחוז הצעירים הגבוה באוכלוסייה, אשר עובד קשה עבור שכר נמוך יחסית. במבחני פיזה האחרונים שהשוו את רמת החינוך ב-65 מדינות בעולם, ווייטנאם השיגה תוצאות מפתיעות באיכותן – טובות יותר משל ארה"ב ומעל ממוצע ה-OECD.

"הצמיחה בסוף השנה תעמוד במקרה הטוב על 6%. ווייטנאם ככל הנראה תזדקק לצמיחה גבוהה יותר על מנת להתגבר על הבעיות מהן הכלכלה סובלת (בעיקר בעיית הלוואות אבודות בבנקים). על מנת להיות הסין הבאה, כפי שאני חושב שווייטנאם יכולה להיות, הצמיחה תצטרך להגיע לסביבות 9%. יחד עם זאת, אינטל אמרה שלקח לסין 14 שנה להתאים את כוח העבודה למטודת העבודה של החברה. בווייטנאם זה לקח רק 4 שנים. עובדה כמו זו יכולה להסביר את האופטימיות הרבה לגביה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.