Forbes Israel Logo
ג'ף בזוס. סיים שני תארים, מדעי המחשב והנדסה | צילום: Blue Origin
ג'ף בזוס. סיים שני תארים, מדעי המחשב והנדסה | צילום: Blue Origin

מסע בין כוכבים: בזוס מציע לתיירים נופש בחלל – כמה זה יעלה?

Blue Origin של בזוס העמידה למכירה פומבית מקומות טיסה לחלל לתיירים, וההצעות הגיעו לסכומי עתק של כ-2.8 מיליון דולר. אילו חברות מתחרות מציעות נופש דומה במחירים זולים יותר ומה יקרה לגוף שלכם בטיול כזה?

לפני למעלה מ-60 שנה, אלן שפרד הפך לאמריקאי הראשון שכף רגלו דרכה בחלל החיצון. אותה טיסה היסטורית המריאה לחלל בחודש מאי בשנת 1961. מאז אותו רגע, שהפך מידית לאחד הרגעים המשמעותיים בתולדות האנושות, כ-600 אנשים בלבד ביקרו בחלל. ולמרות זאת, לאחרונה הפך החלל החיצון ליעד תיירותי (עתידי) שהולך וצוברת תאוצה וחברות פרטיות רבות מציעות את שירותיהן בהטסת אנשים פרטיים לחלל.

כדי לציין את יום השנה לטיסה של שפרד, חברת החלל Blue Origin בבעלותו של המיליארדר ג'ף בזוס החלה בתחילת החודש שעבר במכירה פומבית על מקומות טיסה בחללית "New Shepard" שלה, אותם היא מקצה עבור תיירים. ההצעות בניסיון לרכוש את המקום המיוחל כבר החלו לזרום ונכון להיום הגיעו לסכום של 2.8 מיליון דולר, כך לפי דיווחים בכלי תקשורת זרים.

תאריך הטיסה המשוער לטיסה הוא ה-20 ליולי, תאריך החופף לזה של תאריך הטיסה של ניל ארמסטרונג ואדווין "באז" אלדרין לירח. נציין כי החברה של בזוס לא הודיעה באופן רשמי על לוח זמנים לטיסות נוספות שיתוכננו למהלך השנה. מי שחושש לפספס את ההזדמנות – יכול להתרווח ולהירגע. בחברה מבטיחים כי למרות היעדר לוח זמנים מסודר, קיימים תכנונים לטיסות חלל נוספות המיועדות לתיירים עד סוף השנה הנוכחית, כך לדברי מנכ"לית המכירות של החברה אריאן קורנל.

שוק חדש ותחרותי

מומחים בתחום שיערו כי המחיר למקום בטיסה של חברת Blue Origin צפוי לעלות כ-500 אלף דולר, אך ההצעות כאמור כבר גדלו לסכומים גדולים משמעותית מכך. גם חברת Virgin Galactic, אחת המתחרות המרכזיות של Blue Origin, מציעה כרטיסי טיסה לחלל, אלא שהכרטיסים שלה הם בחצי מחיר והמחיר למושב בהם נע בין 200-250 אלף דולר.

עם זאת, ההבדל הגדול הוא ש-Virgin Galatic לא הודיעה על כוונתה לקביעת מועדים לטיסות מסחריות נוספות בקרוב, ורשימות ההמתנה שלה עומדות כעת על כ-700 בני אדם, כך שהצפי לחידוש הטיסות ולפתיחת רשימות ההמתנה בעתיד נמוך מאד כרגע.

חוויה פרטית ואקסקלוסיבית

כדי להפוך את ההצעה לחופשה בחלל לאטרקטיבית אפילו יותר, הכריזה Blue Origin שטיול כזה יהיה פרטי ואקסקלוסיבי ורק נוסע אחד ישתתף במסע, כך לפחות בשלב הראשוני ובטיסה שמתוכננת ליולי הקרוב.

השלב הסופי של המכירה הפומבית עבור המקום המבוקש תתחיל באמצע חודש יוני והמעוניינים יוכלו לנסות את מזלם ולהציע הצעה באמצעות אתר האינטרנט הייעודי של החברה, שם יוכלו להתעדכן על כל התפתחויות והשינויים שמתעדכנים באופן קבוע גם בעמוד היוטיוב ובאתר הרשמי.

החללית שתערוך את הטיסה המדוברת מכונה "The New Shepard" ותוכל להכיל במתכונת המקורית עד שישה נוסעים ולטוס כ-100 ק"מ מעל לכדור הארץ. קפסולת הנוסעים כוללת חלונות גדולים שמקיפים את אזור הישיבה, ריפוד אקוסטי שיגן על הנוסעים וגם כיסאות מתכווננים שינעימו את חווית הטיסה.

טיל New Sephard. צילום: Blue Origin
טיל New Sephard. צילום: Blue Origin
"השלכות גופניות מדאיגות"

בעוד שטיול לחלל החיצון מתחיל להישמע כאופציה יותר ויותר סבירה, עולה השאלה החשובה – מה קורה לגוף האדם במסע מיוחד כזה? האם כל אדם כשיר להשתתף בנסיעה כזו ומהם הנזקים שעלולים להיגרם לתיירים האמיצים שיחליטו להשתתף?

השאלה הזו מעסיקה את הקהילה המדעית במשך כשישה עשורים, מאז אותה טיסה היסטורית וראשונה לחלל. דוח שפורסם לאחרונה במגזין Nature הידוע מתאר תוצאות מחקר שנערך בנושא, והממצאים שעלו היו לא פחות ממבעיתים.

"לטיול מסוג זה עשויות להיות השלכות כבירות על מסת השרירים והרכב הסיבים שלהם. זה יכול גם להתבטא בשינויים של ההתבטאות של הפרופיל הגנטי בגופנו", הסבירו מחברי הדוח.

טיל New Sephard. צילום: Blue Origin
קפסולת הנוסעים בטיל New Sephard. צילום: Blue Origin

הממצאים הללו תואמים ממצאים אחרים שפורסמו בדוח של נאס"א שמסביר כי היעדר כוח המשיכה הופך את העבודה בחלל לכמעט נטולת מאמץ שרירי. בגלל שאסטרונאוטים עובדים בסביבה חסרת משקל, הם לא צריכים לכווץ כמעט את השרירים בגופם כדי לנוע ולכן הם יכולים לסבול מאבדן של עד כ-20% ממסת השריר שלהם בטיסת חלל שמשכה 5-11 ימים בלבד.

זו הסיבה שבסוכנות החלל משקיעים מאמצים רבים על אימונים של הצוות המקצועי במטרה למנוע תופעות רפואיות שליליות כמו ניוון שרירים, כך לפי הדוח.

היבט רפואי מדאיג נוסף שעל המתעניינים לקחת בחשבון הוא חשיפה לקרינה בחלל שעלולה לפגוע במערכת העצבים, לשנות פונקציות קוגניטיביות, להגביר את הסיכוי לחלות בסרטן, להוריד את רמת התפקוד המוטורית ולעודד שינויי התנהגות קיצונים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.