חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ביזנס & פלז'ר: לעשות עסקים עם הלהקה האהובה עליכם

ג'וש גראס בן ה-39 הוא סוחר וול סטריט לשעבר, שהחליט להתחיל לעשות כסף מהאהבה הגדולה ביותר שלו – מוזיקה. מסתבר שזה אפשרי, כשיש לכם רעיון טוב. גראס הקים את Round Hill Music – חברה המאפשרת לכם לקנות שירים של כל יוצר או להקה העולים על דעתכם, אך בשונה מ-itunes או כל חנות אינטרנטית אחרת המאפשרת להוריד תמורת תשלום את המוזיקה, החברה של גראס מאפשרת לכם לרכוש ישירות מהאמנים את זכויות היוצרים של היצירות.

עסקי המוזיקה מכניסים כ-6 מיליארד דולר תמלוגים מידי שנה, דבר המושך משקיעים רבים. "לייבל מוזיקלי הוא נכס אדיר" אומר המיליארדר רון בארקל, "עברנו תקופה בה אנשים חשבו שהם לא יהיו שווים כלום כי כולם עומדים לקבל מוזיקה בחינם". אך זו טעות. אתרי ההורדות ספגו מכה קשה והם הולכים ונסגרים, או משנים את צורתם בעקבות קנסות כבדים שמוטלים עליהם. אך הגורם המרכזי לדחיקתם הם הופעת אתרים כמו יוטיוב המציעים דרך קלה, חוקית ופשוטה להאזין למוזיקה ללא הורדה.


להיות הבעלים של השיר האהוב עליכם ועוד להרוויח מזה | צילום: shutterstock

כל שיר היוצא לרדיו, מוחזק על ידי שני גורמים: הלייבל שבו הוא הוקלט, והמלחין. מחזיקי הזכויות מקבלים תמלוגים על כל הורדה של השיר מ-itunes, בכל פעם שהשיר מופיע בפרסומת, או בכל פעם שהוא מושמע בברים, קניונים או משחקי ספורט. ההוצאה והמלחין זוכים בארה"ב בדרך כלל ל-10%-15% בשנה מערך השוק של השיר.

זו יכולה להיות הכנסה לא רעה בכלל. מייקל ג'קסון למשל רכש ב-1985 קטלוג של הלהיטים הגדולים של הביטלס ב-47.5 מיליון דולר. מאוחר יותר הוא איחד אותו עם הקטלוג של סוני וערכו היום מגיע למיליארד דולר.


גראס. מוול סטריט לעסקי המוזיקה | צילום: מתוך אתר Round Hill Music

הקץ' בעסק הוא שבעבור הזכויות שיעניקו לכם הכנסה פסיבית קבועה, תאלצו לשלם לא מעט. רוב מה שנמכר באתר של גראס הוא חלקם של המלחינים, שלעיתים גם מוכרים רק חלק מתוך זכויותיהם. לאחרונה למשל נמכרו 25% מזכויות השיר U Remind me של "אשר" ב-113 אלף דולר.

שירים של אמנים פחות מוכרים הם זולים יותר, אך מדובר בסוג של הימור – אם השיר מתגלה פתאום ונעשה בו שימוש בפרסומת למשל, הרווחים עשויים להרקיע שחקים, אך אם לא, כנראה שלא תראו רווח גדול מהרכוש. כך או כך, אם אתם חובבי מוזיקה ומחפשים להשקיע בנכס בעל ערך רגשי עבורכם, השקעה בשירים יכולה להיות חוויה מעניינת ויתכן שגם מאוד רווחית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן