חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ביטול הסדר החוב בין לאומי לדנקנר עשוי לשנות את המציאות

נפלו השמיים. ביטול הסדר החוב בין בנק לאומי לגנדן אחזקות של נוחי דנקנר, אם אכן יתממש, עשוי לשנות את הכלכלה הישראלית. גם אם בסופו של דבר יצליח דנקנר לשמור בדרך זו או אחרת על השליטה באי.די.בי, בהודעה של לאומי יש מסר.

המסר אמנם נגוע בפופוליזם, אך אם הפחד של לאומי מפני הציבור יגרום לו לפעול בניגוד לנורמות שהשתרשו במציאות העסקית בישראל, הרי שהמשמעויות הן מרחיקות לכת. אלה שהספידו את המחאה החברתית ואת תוצאותיה מקבלים כעת תשלומי ריבית מאוחרים להשלכותיה. דנקנר הוא אמנם רק השעיר לעזאזל, אבל המגמה ברורה: לא רק קוטג', גם בנקים, ולא רק בנקים – אלא כל גוף שבשם שורת הרווח מתעלם בנחרצות מהציבור.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אם הפחד של לאומי מהציבור יגרום לו ללכת עד הסוף, תהיה זו רעידת אדמה בקרקע שהייתה הכי יציבה בישראל. אם דרך הפעולה עד עכשיו הייתה להחריש, להוריד את הראש, לחמוק מהרדאר ולחכות עד יחלוף זעם – הפעם מביא הלחץ לשבירת הסטטוס קוו ולזעזוע של המערכת היציבה.


דנקנר ורוסק עמינח | צילום: רון קדמי

אם הפחד של לאומי מהציבור יקבל ידיים ורגליים, זה כנראה סופה של האימפריה של דנקנר (אין מילה אחרת שתתאר טוב יותר את הקונצרן מאשר אימפריה). יהיה זה סופה של פירמידה חולה ומסועפת, שממחישה יותר מכל את אחת ממחלותיו של המשק הישראלי – המינוף. אותו מינוף מסוכן שגרם לאנשים כמו דנקנר להתעשר, ואותו מינוף אגרסיבי שהפך בזמנים קשים יותר את המילים תספורת, מחיקות והסדרי חוב לביטויים שגורים בשפה היומיומית הישראלית. אם הפחד של דנקנר יקרום עור וגידים, והבנק ישתלט על קונצרן הענק ויעביר אותו לידיים ניהוליות אחרות, יירשם אולי תחילה גמגום של תקופת מעבר; אך ההתחדשות, ההתייעלות והתחרות שהמשק צמא להם, לא יאחרו לבוא.

אם הפחד של לאומי מהציבור יתממש לכדי ביטול העסקה, המשמעות תהיה שזורקים את הניירת הקודמת, ומביאים דף חדש עליו מנסחים חוקים חדשים, כשברור לכולם כי יש חוקים שאותם הציבור לא מוכן לקבל עוד. לא עוד טייקון כל יכול החס בצילם של מלווי ענק, אלא מציאות עסקית שדורשת חדשנות ותחרויות, ומציאות עסקית שגם יודעת, כשצריך, להעניש על טעויות ניהוליות וסיכונים לא מוחשבים.

האצבע על הדק התספורות כבר לא תהיה קלה: אילן בן דב, אחרי 3 תספורת, כנראה לא ימהר לגשת לגיוס נוסף של כספי ציבור כפי שהוא שוקל לעשות בימים אלה. תשובה, חבס, לבייב ואחרים יחשבו פעמיים, משום שמעתה הם יצטרכו לשקלל את ההפסד בצורה הנכונה, וללא הכרית שהייתם להם. נגמר העידן בו מגלחים מכספי הציבור על כל הפסד.

אם המהלך יתממש, הציבור יגלה מחדש את כוחו, שאולי מפרק את הפירמידה הרחבה ומיישם למעשה בעצמו את המלצות ועדת הריכוזיות; כזה שיכול לכופף מוסד פיננסי ועוצמתי כל כך; כזה שצריך להקשיב לקולו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן