חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

ביידן: "לשרון היתה נוכחות כובשת, הוא שלט בחדר"

ברחבת הכנסת נערך הבוקר (ב') טקס האשכבה הממלכתי לראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון בהשתתפות קברניטי המדינה ומנהיגים מרחבי העולם, ובהם סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שידע מערכת יחסים טעונה עם שרון במהלך השנים הודה בנאומו: "לא תמיד הסכמתי עם אריק ולא תמיד הוא הסכים איתי, אבל תמיד עבדנו בשיתוף פעולה למען ביטחון ישראל וכלכלת ישראל. הוא היה מעשי ופרגמטי. הוא הבין היטב את מהות האנטישמיות והצורך של היהודים להיות אדונים לגורלם".

נתניהו לוחץ יד לביידן בטקס. צילום: רויטרס

נתניהו כינה את שרון "מגדולי המצביאים" ומנה את הישגיו הצבאיים של שרון ואמר: "אריק גילה אומץ לב ותושייה שהוקרנו לפקודיו ותרמו תרומה חשובה לעוצמת הלוחמים. כשר וראש ממשלה הוא עמד על זכותנו לפעול להגנתו במרחב, זכות שאנחנו עומדים עליה גם היום".

"כשר וראש ממשלה הוא עמד על זכותנו לפעול להגנתו במרחב, זכות שאנחנו עומדים עליה גם היום. הוא ידע לעמוד בתקיפות של האינטרסים שלנו ברגעי מבחן,, המשיך נתניהו, "כהשתגובה שלנו נראתה לו פייסנית מדי, הוא פנה לקהילה הבינלאומית ואמר אל תנסו לפייס את הערבים על חשבוננו, לא נוכל לקבל זאת. בדברים הנוגעים לקיומנו ולביטחוננו עלינו לעמוד איתן".

נשיא המדינה שמעון פרס כינה את שרון "חבר, מנהיג ומצביא". "אנו נפרדים ממך היום, אריק, היית כתף שעליה נשען בטחונו של עמנו", אמר פרס בתחילת דבריו, "אריק היה איש אדמה. ריחה ערב לאַפוֹ ואת תלמיה הוא חרש, זרע וקצר. על שלומה הוא הגן כאריה, את בניה הוא לימד קשת ואת צעיריה להניף חרמש. וכשהיה כבר אגדה צבאית בחייו, הוא לא פסק לשאת עיניו ליום שבו ישראל תשכון לבטח".

"אריק, איש נדיר היית. הפכת דברים שנראו כבלתי אפשריים למנופים של אפשרויות אדירות. תמיד הדפת סכנות ומעולם לא דחית הכרעות. החלטת וגם ניצחת. תדע מנוחה, מנהיג גדול, שלא הרשה מנוח לעצמו בשירות עמו, בהגנת ארצו ובהפרחת שדותיה. האדמה שממנה באת תחבק אותך עתה בזרועותיה הגדולות והחמות של ההיסטוריה של עמינו, ותקבל אותך כאיש שהוסיף לה פרק היסטורי בלתי נשכח".

ארונו של שרון, צילום: רויטרס

ביידן: "הוא שלט בחדר"

סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא נאום מרשים. הוא פתח ואמר כי "בארץ קרובה ומחוברת כמו ישראל, זה לא מרגיש רק כמו אובדן מנהיג, זה מרגיש כמו מוות במשפחה. רבים מהאמריקאים מרגישים גם את תחושת האובדן הזו, אני אומר לבני המשפחה, ובעיקר לבנים שדאגו לו בשנים האחרונות – זה כבוד גדול שהענקתם לי להגיע לכן לחלוק כבוד לאיש הזה".

ביידן דיבר על ההיכרות שלו עם שרון: "הכרתי אותו למעלה מ-30 שנה. הוא היה איש חזק, ובנוי חזק. לאיש הזה הייתה נוכחות כובשת, הוא שלט בחדר. כשנושא הביטחון עלה, תמיד הבנת איך הוא קיבל את הכינוי בולדוזר. כמו כל המנהיגים בהיסטוריה, הוא היה איש מורכב שגרר דעות מוצקות מכולם, אבל היה לו את כוכב הצפון שהוביל אותו, כזה שהוא מעולם לא סטה ממנו. כוכב הצפון שלו היה שרידותה של מדינת ישראל ועם ישראל בכל מקום אשר יהיו".

"לא הכרתי את בן גוריון, אבל הכרתי את כל ראשי הממשלה מאז", המשיך ביידן, "הנשיא פרס, אתה ושרון הם חלק מדור המייסדים הכי מרשים שהיה לאומה, ולא רק למדינת ישראל. קשה להאמין איך היינו עומדים כאן ללא המנהיגים האלו.

ביידן התייחס גם להתנתקות ואמר: "הוא הפגין אומץ פוליטי, כשאמר לעשרות אלפי ישראלים לעזוב את עזה, כי הוא ראה שזה מה שנכון. זו היתה החלטה מעוררת מחלוקת, אבל הוא האמין בה ועשה אותה. ביטחון אזרחיו הייתה משימתו של אריק, מחויבות בלתי נגמרת לשלומם של יהודים".

ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר סיפר כי פגישותיו הרשמיות עם שרון היו קשות. "לא היה לו נוח בפגישות רשמיות, כשהיה צריך להיות דבוקים לפרוטוקול, אבל יום אחד הזמנתי אותו לביתי לארוחת ערב. רציתי להכיר את האיש ושם ראיתי אריק אחר – מקסים, מצחיק, ולהוט לגבי ארצו, אבל גם לגבי משפחתו וחוותו".

"הייתה לו את האינטלגנציה להכיר את תהפוכות הגורל", ספד בלייר, "כשהחליט, הוא לא מצמץ. הוא לא זז, הוא הסתער. היה הוא יכול להשאיר הרבה הרס בדרכו, אבל היעד תמיד היה ברור. הייתה לו קשיחות מחשבתית לוותר על האשליות בדבר האיומים על ישראל, אבל היה לו את הדימיון לראות כיצד יראה השלום".

למרות הקרע

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין דיבר על ההיכרות הראשונית שלו עם שרון: "על אריק שמעתי, בטרם פגשתי אותו, ואכן המפגש לא איכזב. אנחנו העולים, הכרנו אותו כבולדוזר בעל יכולות בלתי רגילות. כשר השיכון בתקופת העלייה הגדולה, ראינו אותו בשטח דואג שלכולם תהיה קורת גג. אריק היה האיש שהחליט להעניק סל קליטה לכל עולה, ללא קשר למדינה ממנה בא".

יו"ר הכנסת גם דיבר על תחושתיו המעורבות כלפי שרון בעקבות ההתנתקות: "אין זה סוד שדרכינו נפרדו. חלקתי על החלטתו לצאת מרצועת עזה, הקרע היה חזק מדי, אבל לא אתן לקרע הזה למחוק את זכויותיו". אחרי הספדיהם של נתניהו, פרס ואדלשטיין, שרה הזמרת שרית חדד את השיר האהוד על שרון "אנחנו שנינו מאותו הכפר".

פרס לוחץ את ידו של נכדו של שרון | צילום: רויטרס

בתום טקס האשכבה ייעשה מסע ההלוויה את דרכו בשיירה צבאית לעבר לטרון שם ייערך טקס הצדעה מיוחד במעמד הרמטכ"ל וחברי פורום המטה הכללי. לאחר מכן תמשיך השיירה לעבר חוות השקמים שם, בגבעת הכלניות, ייטמן שרון לצד אשתו המנוחה, לילי.

אלפי האזרחים הצפויים להגיע ללוויה, שתהיה פתוחה לציבור לבקשת המשפחה, ירוכזו במתחם מיוחד באזור גבעת הכלניות ויוכלו לצפות בטקס באמצעות מסכים שהוקמו שם. לא תתאפשר כניסה עם כלי רכב לחוות השקמים ובמקום יאורגנו הסעות מהחניון במכללת "ספיר".

שיבושי התנועה שייגרמו בעקבות תנועת השיירה בדרכים: בין השעות 11:15 עד 14:00 תיחסם התנועה לסירוגין בצירים הבאים: צומת סחרוב, כביש 1 לכיוון מערב, מחלף לטרון, כביש 3 לכיוון מערב, מחלף שורק, כביש 40 לכיוון דרום, צומת בית קמה, כביש 293 לכיוון מערב, צומת שדה צבי, כביש 334 ומשם לחוות השקמים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן