חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בין Airbnb ל-Uber: מיהן 2 החברות הישראליות אשר נכללו ברשימה היוקרתית שפרסם מגזין פורבס?

לאחר שחברת הענק הסינית עליבאבא ניפצה את כל השיאים וביצעה השנה את ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה (כשהנפיקה על פי שווי מפלצתי של 25 מיליארד דולר בוול סטריט, בחודש ספטמבר האחרון), שנת 2014 הפכה באופן רשמי ל"שנת ההנפקות". כמובן שבעיקר בזכות אותה הנפקת ענק מדוברת, אך לא רק, השנה החולפת הפכה לשנה במהלכה גויסו סכומי הכסף הגדולים ביותר אי פעם באמצעות הנפקות ציבוריות, כשהחברות השונות גייסו עשרות מיליארדי דולרים בוול סטריט בלבד במהלך השנה.

צילום: thinkstock

שנת 2015 אמנם לא צפויה להגיע לרף אשר הציבה קודמתה, אך בהחלט לא כדאי להתעלם מתחום ההנפקות והאקזיטים ברחבי העולם. חברות רבות כבר עברו את "השלב הקריטי" במהלכו צברו מוניטין, קהל משתמשים, ולא מעט ניסיון. ומעל הכל, רבות מהחברות האלו כבר החלו להרוויח הרבה כסף. כעת, באופן הגיוני, מגיע השלב הבא באבולוציה של חברות אלו – בו הן פונות להנפקה ציבורית אשר תעשיר את קופתן, או לחלופין, נמכרות לאחת מחברות הענק אשר שולטות כיום ביד רמה בשוק הטכנולוגי עבור סכומי כסף אדירים.

כעת, כמעט חודשיים מאז תחילת שנת 2015, כתב מגזין פורבס האמריקאי דירג בפרויקט מיוחד את 12 החברות המסקרנות ביותר בעולם אשר לראייתו, אלו הן החברות אליהן כדאי לשים לב במהלך החודשים הקרובים. 12 חברות אלו, לדבריו, נמצאות בשלב הבשל והמתקדם ביותר, והשלב הבא עבורן צפוי להגיע כבר בעתיד הקרוב – בדמות הנפקת ענק או אקזיט גדול ומרשים במיוחד.

בדירוג היוקרתי מופיעות כמה מהחברות המוכרות והמובילות בעולם הטכנולוגי כיום. בין השמות הנוצצים ניתן למצוא חברות דוגמת "אובר", פלטפורמת השיתוף הנסיעות אשר גרמה לטלטלה בשוק התחבורה העולמי ומוערכת כיום על פי שווי של עשרות מיליארדי דולרים; חברת המסרים המידיים "סנאפצ'אט", אשר המנכ"ל בן ב-23 שלה סירב לאחרונה להצעת רכישה בשווי 3 מיליארד דולר מפייסבוק; ענקית שירותי הענן "דרופבוקס"; פלטפורמת שיתוף הדירות הפרטיות המדוברת "Airbnb"; ועוד שמות מוכרים נוספים, אשר מוערכים כולם בשווי של מיליארדי דולרים וסומנו על ידי המגזין כמועמדות לתואר "הדבר הגדול הבא".

אך בין 12 החברות אשר נכללו בדירוג האקסקלוסיבי, ניתן למצוא גם שתי חברות כחול לבן: שתי חברות ישראליות סומנו גם הן על ידי המגזין כ"בשלות במיוחד להנפקה או למכירת ענק", וכעת צפויות לרכז תשומת לב רבה בקהילה הטכנולוגית ברחבי העולם.

החברה הראשונה אשר הצליחה להיכלל בדירוג היוקרתי היא חברת StartApp, אשר הוקמה כבר בשנת 2010. החברה המבטיחה מייצרת פלטפורמה חדשנית להטמעת פרסומות באפליקציות השונות הפועלות בסלולר, ובנוסף מאפשרת למפתחי האפליקציות השונות לעקוב אחר חדירת הפרסומות לאפליקציה, החשיפה לה הן זוכות והכספים להם הם זכאים. מאז הושק השירות נרשם זינוק אדיר במספר המשתמשים בו, וכיום הוא מוטמע בלא פחות מ-150,000 אפליקציות שונות ברחבי העולם, ומגיע מדי יום ל-350 מיליון משתמשים פעילים. וכשהשימוש באפליקציות הסלולריות ממשיך ועולה בהתמדה, נראה כי גם החברה עדיין רחוקה מלממש את פוטנציאל הגדילה שלה; כעת, להערכת כתב המגזין, החברה תוכל לצאת בהנפקה על פי הערכת שווי גבוהה במיוחד.

רן אבידן, היזם המשותף וה-CTO של חברת STARTAPP | צילום: אייל פרידמן

החברה השנייה אשר דורגה גם היא ברשימה היא חברת Kaltura. החברה הוקמה כבר בשנת 2006, וגייסה עד היום למעלה מ-100 מיליון דולר (בתחילת שנת 2014 השלימה גיוס ענק של 47 מיליון דולר), ויש לכך סיבה: החברה מציגה את הפלטפורמה היחידה בעולם בשיטת קוד פתוח לשירותי וידאו, ונהנת מלמעלה מ-300,000 לקוחות ומאות מיליונים של משתמשי קצה פעילים. החברה נחשבת לאחת השחקניות המרכזיות בעולם בתחום שירותי הווידאו ברשת, והוכרזה במהלך השנה החולפת כאחת החברות בעלות קצב הצמיחה המרשים ביותר בארה"ב. כעת, כאמור, מאמין כתב מגזין פורבס כי גם עבורה הגיעה העת לעבור לשלב הבא – ולצאת גם כן בהנפקה ציבורית משמעותית, או לחלופין להימכר באמה שצפוי להיות אחד האקזיטים הגדולים והמשמעותיים ביותר שידע המשק הישראלי לאחרונה.

כמובן שעצם הכללתן של 2 חברות ישראליות ברשימה היוקרתית (מהוות שישית מכלל הרשימה) אינו דבר של מה בכך, ולראיה – ישראל היא המדינה המיוצגת ביותר ברשימה הנוכחית (מלבד ארה"ב). אמנם עדיין מוקדם לשפוט האם ההערכות אכן יהפכו למציאות והאם החברות האלו אכן יהפכו ל"דבר הגדול הבא" כבר במהלך השנה הקרובה, אך בהחלט יש בכך כדי להעיד, ולו בקצת, על מעמדן הרם של חברות הטכנולוגיה הישראליות ברחבי העולם. על רקע פרסום דו"חות מבקר המדינה, סרטון "השוקולד במטוס" ועוד אי אלו פרשות מביכות נחמד לעצור לרגע ולהתגאות, פעם נוספת, בתחום ההיי טק הישראלי המרשים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן