Forbes Israel Logo

במחאה על הסדר הגז: הממונה על ההגבלים העסקיים התפטר מתפקידו

הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה, הודיע היום (שני) על התפטרותו מהתפקיד במחאה על החלטת הממשלה לקדם את הסדר הגז עם חברות הקידוח במתווה שלדעתו לא יביא לתחרות בשוק זה. בהודעת ההתפטרות כתב גילה: "לכל אורך הדרך האמנתי כי נכון להגיע עם חברות הגז לפתרון תחרותי מחוץ לכתלי בית המשפט, זאת בגלל האיום של החברות להימנע מפיתוח מאגרי הגז, אם תהיה פנייה שלי לבית המשפט".

"כידוע, בחודש בדצמבר, הגעתי למסקנה כי טיוטת ההסדר המוצע לא תביא לתחרות בשוק הגז ולכן החלטתי שלא להגיש אותה לאישור בית המשפט", הוסיף.

גילה הגיע למסקנה כי בהחלטה למנות את יובל שטייניץ לשר האנרגיה, מתכוון ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע לפתרון של סוגיית התחרות בשוק הגז בלי להתחשב בדעותיו של הממונה, שדעתו בנושא אינה נוחה לחברות הגז. ההתפטרות תיכנס לתוקפה בחודש אוגוסט.

בעקבות ההתפטרות רושמות מניות הגז עליות חדות בבורסה. מנית אבנר שנסחרה ללא שינוי עברה לעליות של 3.3% תוך שניות. רציו עולה 4%. קבוצת דלק קופצת 3.4% במחזור השלישי בגודלו בת"א. שר הכלכלה, אריה דרעי, הביע צער על החלטתו של פרופ' גילה להתפטר מתפקידו. השר דרעי קיים לאחרונה מספר שיחות עם פרופ׳ גילה וניסה לשכנעו לא להתפטר.


                                                                                   הולך הביתה. גילה | צילום: יח"צ

השר דרעי אמר היום: ״פרופ' דיויד גילה הוא איש מקצוע מהשורה הראשונה והוא ביצע את תפקידו ביושר ונאמנות. שוחחתי עימו וניסיתי לשכנעו להמשיך בתפקידו. אני מכהן כשבוע בתפקיד שר הכלכלה ולמרות הזמן הקצר למדתי להכיר ולהוקיר את רמתו המקצועית הגבוהה״.

בצדה השמאלי של המערכת הפוליטית מחו על ההתפטרות. חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) קראה לגילה לחזור בו מההתפטרות: "זוהי פצצה ומכה אדירה לציבור בישראל. מביש שהממשלה משרתת בעלי הון באופן כה נרצע, וגורמת להסתלקותו של בכיר הרגולטורים שלה, תוצאה של מסע לחץ אלים של טייקוני הגז ומשרתיהם בממשלה".

לדבריה, הודעתו כי יתפטר היא מכה אדירה למנהל התקין בישראל, לעצמאותם של הרגולטורים והפקידים ולציבור האזרחים כולו. "אני מקווה שישקול שוב את החלטתו, ויחזור לשדה הקרב להיאבק – לטובת כולנו".

ח"כ דב חנין, (חד"ש, הרשימה המשותפת), יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, טען כי התפטרותו של הממונה חייבת להדאיג כל אחת ואחד מאיתנו. "הממונה ניסה להתייצב מול מונופול הגז ולהגן על האינטרסים של הציבור. אבל ממשלת נתניהו בחרה לרמוס את המלצותיו ולהמשיך להעדיף את אינטרס הטייקונים בעלי מונופול הגז על פני טובת הציבור, על פני הורדת מחירי הגז למשק הישראל, ועל פני הורדת יוקר המחייה. שומרי הסף האמונים על הגנת טובת הציבור לא יוכלו לעמוד בפרץ לבדם – אם הציבור לא ישמיע את קולו ואם לא יווצר מחנה גדול העומד מול בעלי ההון ושלטונם".

ואילו ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה כי ההתפטרות של גילה מוכיחה שהקריאות לרגולציה נשכנית לא שוות הרבה, כשראש הממשלה במו ידיו עוקר את שיניו של הרגולטור. "ראש ממשלה שטובת הציבור לנגד עיניו היה מגבה את גילה מהיום הראשון שבו הצהיר על כוונתו לפרק את מונופול הגז, במקום לדאוג שוב לבעלי ההון ולטייקוני הגז".

"במקום לגבות את הצעד האמיץ והנחוץ של דיויד גילה, ולבטל את ההסדר שמאפשר לדלק ונובל אנרג'י להחזיק במקביל במאגרי לוויתן ותמר, ראש הממשלה זרק את גילה לכלבים והעניק לתשובה כוח כלכלי ופוליטי בלתי נתפס. היעדר הגיבוי של נתניהו למהלכים שניסה להוביל גילה מריחה מלחצים פוליטיים לא ענייניים, ומצטרפת לריח הרע שנדף מפגישותיו הסודיות של נתניהו עם תשובה שנחשפו לפני מספר חודשים", הוסיפה.

גלאון התייחסה להתפטרות גם בפייסבוק כשהתייחסבה לעליות מחירי מניות הגז: ח"כ תמר זנדברג מסרה בתגובה להתפטרות, כי "בתור אזרחית אני יותר שקטה בידיעה שמשרתי ציבור באמת ממלאים את תפקידם ושמים קו אדום שאינו ניתן למחיקה. זאת מבחינתי המשמעות האמיתית של שומר סף – לעשות את המקסימום במסגרת התפקיד ולעשות אם לא ניתן לשרת עוד את האינטרס הציבורי לקום ולהגיד זאת".

"כל הכבוד לדיויד גילה על הקרב שניהל מול גורמים עתירי כוח וגיבוי. אני קוראת לחברי הממשלה החדשה לדון בכובד ראש בחוות הדעת של גילה ובפירוק מונופול הגז, זה יהיה מסר עגום לציבור אם הממונה על ההגבלים הבא ימונה בידיעה שהוא מחויב להתכופף ולהיכנע למונופול הגז כעמדת פתיחה", אמרה.

לכתבה באתר מעריב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן