חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בנט נועד עם נתניהו וליברמן: "פגישה מעשית, חלה התקדמות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (א'), בפעם השנייה מאז הבחירות, עם יו"ר הבית היהודי, ח"כ נפתלי בנט. נתניהו הזמין את בנט ללשכתו הרשמית בירושלים, שם שוחחו במשך למעלה משעתיים וחצי, זאת בניסיון אחרון לדבר אל ליבו של יריבו המר ולשכנע אותו כי הוא מזיק כביכול לאינטרס של הימין האידיאולוגי בשמירה על ההתיישבות היהודית ביו"ש בתהליך מדיני, ומסייע לשבירת הברית של הימין עם החרדים.

בפגישה נכח גם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, דבר המעיד על הרצון לטהר את האווירה בין נתניהו לבנט ולקרב את הבית היהודי לממשלה. גורמים בליכוד-ביתנו אמרו אחרי הפגישה כי היא הייתה מעשית וכי חלה בה התקדמות מסויימת לקראת שותפות בין הליכוד ביתנו לבנט, תוך כדי הבנה ברורה שהנדוניה של בנט לחתונה היא הברית עם יש עתיד ממנה בנט לא נסוג בפגישה עם נתניהו וליברמן.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עו"ד דוד שמרון, מקורבו של רה"מ וראש צוות המו"מ הקואליציוני של הליכוד-ביתנו תקף בחריפות את הבית היהודי והאשים אותם ביצירת ספינים: "אנחנו החרמנו אותם? כי צלצלנו אליהם אחרונים? אלה שטויות. יוצא שציבור שלם יודר מהממשלה לארבע שנים כעונש על זה שהטלפון לבנט היה אחרון. מעולם לא פסלנו את הבית היהודי כמו שהם טוענים".

בנט | צילום: מרק ישראל סלם

בבית היהודי מיהרו להגיב לדברים ומסרו: "ב-2009 האיחוד הלאומי נשאר באופוזיציה לנתניהו למרות הבטחתו להם כי יהיו בממשלה לפני שחבר לעבודה ואהוד ברק. ב-2006 גם הבית היהודי היה באופוזיציה. להיות באופוזיציה זה לא אסון".

מקורבי בנט בהנהגת הבית היהודי של התייצבו להגנתו. ח"כ איילת שקד אמרה: "הליכוד עושה ספין מלוכלך. אין לנו שום התנגדות לחרדים בממשלה, זה קשקוש. מדובר בפלונטר שנתניהו יצר כשתכנן להקים ממשלה עם החרדים ויש עתיד ובלעדינו והביא להבנות שלנו עם לפיד. אז לא צעקנו שמחרימים אותנו. עכשיו שנתניהו ישבור את הראש עם לפיד איך מכניסים את החרדים, זאת לא בעיה שלנו".

נתניהו לש"ס: "רוצה אתכם, אבל ברית לפיד-בנט מסנדלת אותי"

מוקדם יותר ניסה ראש הממשלה למזער נזקים בקרב בעלי הברית המועדפים עליו כשכינס לפגישה משותפת את שלושת ראשי ש"ס, אלי ישי, אריה דרעי ואריאל אטיאס.

"אני רוצה אתכם בממשלה, אבל הברית לפיד-בנט מסנדלת אותי", אמר נתניהו לשלושה. "אפעל עד הרגע האחרון כדי שתהיו חברים בקואליציה". מאוחר יותר דיבר נתניהו בישיבת הממשלה: "בעת הזאת בה האויבים שלנו מתלכדים כדי להביא לנשק גרעיני באיראן ונשק קטלני אחר שנערם סביבנו, אנחנו נדרשים ללכד את הכוחות אצלנו. לצערי, זה לא מה שקורה. אמשיך בניסיונותיי בימים הקרובים לייצר איחוד כוחות לקראת המטלות הגדולות שבפנינו, אני מקווה שאצליח".

ראשי ש"ס מעכלים את מצבם ואמרו אחרי הפגישה עם נתניהו כי מסתמן שהם בדרך לאופוזיציה. במפלגה תקפו את הבית היהודי בחריפות. ח"כ יצחק כהן אמר: "זה בלתי נסבל ששני רדיקלים, מנהיג ימין ומנהיג שמאל מתאחדים סביב חרם עלינו. הציבור של המתנחלים מייצר למדינה 90% מהנטל הביטחוני, הכלכלי, המדיני. הם האחרונים שיכולים להטיף לשיוויון בנטל. אני ממליץ לראש הממשלה לקבוע שאין הכרעה ולחזור לעם לבחירות. אני בטוח שהוא יקבל מנדט רחב יותר כי הציבור יבין שהחיבור בין לפיד ובנט מנוגד לתפיסת המצביעים שלהם".

נתניהו: "אנסה לייצר איחוד כוחות לקראת המטלות שלפנינו". צילום: מרק ישראל סלם

ביש עתיד מגנים על הברית עם הבית היהודי, וח"כ הרב שי פירון אמר: "לפיד אמר לאורך כל הדרך שנתניהו הוא רה"מ. הקונספציה של בריתות סביב סוגיית חלוקת הארץ או שלמותה, קרסה. אפילו נתניהו הסמיך את ציפי לבני לנהל מו"מ מדיני כשדעותיה אינן מזכירות את רוח הליכוד היום. הגיע הזמן לעסוק בדיור, יוקר המחיה, החינוך הקורס, דת ומדינה. אנחנו לא מחרימים את הציבור החרדי. המנהיגות הפוליטית החרדית עיצבה כאן בשנים האחרונות סדר יום אזרחי המנוגד לתפיסות שלנו".

ח"כ עפר שלח הוסיף: "בבחירות נקבע סדר יום אזרחי ברור על ידי הבוחרים. זה ברור גם לראש הממשלה אבל הוא מתווכח עם המציאות בחודש האחרון. אנחנו התחייבנו שלא לשבת בממשלה שלא תקדם את סדר היום הזה ונתניהו צריך עכשיו לבחור מי יהיו שותפיו ומה יהיה סדר היום של ממשלתו. אם לא נתחיל לדבר עכשיו על המהות, תהיה בעיה לכולנו כי הזמן אוזל".

בשבועיים הקרובים יאלץ צוותו של נתניהו לעסוק באינטנסיביות, מעבר להרכב הממשלה, גם בסוגיית המחלוקת המדינית בין התנועה שכבר הצטרפה לממשלה לבין הבית היהודי, בקרב על תיק החוץ בין לפיד לליברמן, בתביעת יש עתיד לקבל את תיק החינוך במקום הליכוד, בזהות יו"ר הכנסת הבא מטעם הליכוד ובסוגיות רבות נוספות שנדחו לרגע האחרון של הקמת הממשלה.

כל זאת כשברקע ביקורו המתוכנן בסוף החודש של נשיא ארה"ב ברק אובמה, שעלול להתבטל אם לא תוקם ממשלה חדשה עד אז. אם תצא הממשלה ה-33 לדרכה בעוד שבועיים, לא ברור כיצד תתפקד כשבין מרכיביה שוררת מידה עמוקה של חוסר אמון ותיעוב הדדי.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן