Forbes Israel Logo

“בנק ישראל יגרום לכך שרק האלפיון העליון יוכל לקנות דירות”

תגובות סוערות בשוק הנדל"ן בעקבות הרמז העבה של בנק ישראל לממשלה להעלות את המס על עסקאות נדל"ן. "המלצות בנק ישראל בנושא שוק הדיור ממחישות שוב עד כמה הבנק אינו מחובר למציאות הנדל"נית במדינת ישראל", אמר אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.

בנק ישראל ציין בדיוני הריבית כי מחירי הנדל"ן ממשיכים לעלות, ואין אינדיקציה להתמתנות העלייה, והוסיף כי "הממשלה החדשה תידרש לנקוט בצעדים פיסקאליים להרחבת ההיצע (זירוז הליכי התכנון והגברת שיווק הקרקעות בעיקר באזורי הביקוש) ואולי גם לריסון הביקוש (כגון צעדי מיסוי)".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"העלאת המיסוי על שוק הדיור, מעבר לעובדה שתביא להעמקת ההאטה הכלכלית עד כדי מיתון של ממש במשק, תביא בהכרח לפגיעה נוספת במעמד הביניים ובאפשרות של זוגות צעירים לרכוש דירה", אמר דנוס. "מיסוי, ככל שיוטל, על מוצר בסיסי המצוי במחסור לא ירפה את הביקוש למוצר. התופעה היחידה שתתרחש היא הכבדה נוספת על אלו שאין להם".


צילום: מרק ישראל סלם

דנוס ציין כדוגמא כי "הגדלת מס רכישה תהפוך את האפשרות לרכוש דירה רחוקה יותר, והגדלת מס השבח תביא יותר אנשים שברשותם דירה להמשיך ולהחזיק בה". הוא הוסיף כי "כל מיסוי נוסף על שכר הדירה יגולגל באזורי הביקוש אל השוכרים".

נשיא התאחדות בוני הארץ ניסים בובליל אמר כבר היום הנדל"ן הוא אחד הענפים הממוסים ביותר במשק. "הביקושים לדירות חדשות נובעים מהצורך של אזרחי ישראל בקורת גג. המדינה מקשה עליהם לממש את הזכות ודנה אותם למגורים בשכירות, בזמן שמחירי השכירות עולים".

"בנק ישראל מסרב להבין שדיור אינו מותרות", אומר עו"ד שרגא בירן, מקים המכון לרפורמות מבניות ויוזם הצעת החוק שנדונה כעת בממשלה להקמת רשות לאומית להתחדשות עירונית ודיור בר השגה. "ההצעה להעלות עוד יותר את המסים בשוק הנדל"ן תגדיל את שיעור האזרחים שאינם מסוגלים לרכוש דירה, ויגרמו לכך שרק העשירון העליון, המאיון העליון והאלפיון העליון יהיו בעלי דירות".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, ציין כי "בנק ישראל גולש בצורה די אגרסיבית למגרש הפיסקאלי, ולמעשה מסמן כי הצעדים המוניטריים לצינון שוק הדיור קרובים למיצוי ולא ניפקו את הסחורה המיוחלת".

בניגוד לדנוס, פגוט סבור כי מיסוי שוק הדיור בהחלט יצנן את הביקוש של המשקיעים, אולם "ללא פעילות נחרצת ומעמיקה בתחום הגדלת ההיצע לא נחזה בבלימת עליית מחירי הדיור".

לדברי פגוט, "האוצר עשוי לאמץ צעדי מיסוי זה, כביכול על פי המלצת הבנק המרכזי, ואילו נראה שצעד זה עלול להוביל שוב לדחייה אמיתית של טיפול יסודי בצד ההיצע".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.