Forbes Israel Logo

בנק ישראל: מחירי הדירות זינקו ב-82% מאז 2008 – פי שלושה ממחירי השכירות

מנתונים שפירסם בנק ישראל עולה כי בשנתיים האחרונות עלו מחירי הדירות בישראל בקצב שנתי של כ-8.3%, זאת לאחר שב-2011 חלה התמתנות קלה בעליית המחירים שהסתכמה בכ-4% בלבד. מאז שנת 2008 עלו המחירים ב-82% – פי שלוש בקירוב מן העליה במחירי שכר הדירה. עד 2008 מחירי השכירות ומחירי הדירות מתנהגים באופן דומה והתנודתיות בהם דומה. בבנק מסיקים מכך כי השינוי במחירים שהתרחש עד אז נבע בעיקר מפער בין הביקוש הבסיסי לדיור לבין היצע הדירות. אולם משנת 2009 נוצר הבדל בהתנהגותם של שני המחירים, כלומר בשוק הרכישות קיים, נוסף על הביקוש לשירותי דיור, גורם ביקוש נוסף – דירות להשקעה. ביקוש זה נובע בין היתר מירידת הריביות
והתשואות האלטרנטיביות בשוק ההון.

התנהגות מחירי הדירות (בכחול) ומחירי שכר הדירה (באדום) בשנים האחרונות

יחד עם זאת, רואים בבנק סימנים ראשונים שעשויים להוביל לירידה הדרגתית במחירי הדיור בשנים הקרובות. בבנק מציינים כי הקצב הגבוה של התחלות הבנייה נשמר גם השנה, ומספרן בכל אחת משלוש השנים האחרונות גבוה במקצת (פער של כ-14 אלף יחידות דיור) מתוספת הדירות הנחוצה כדי לענות על צורכי הדיור הנובעים מהגידול הדמוגרפי. השנה חלה גם עלייה במספר הדירות שבנייתן הושלמה. "אם קצב התחלות הבנייה ייוותר ברמתו הגבוהה ויכלול גם את אזורי הביקוש, יהיה בכך כדי לתרום להפחתת הלחץ בשוק הדירות, לייצוב מחיריהן ואף להוזלתם", נכתב בדוחות הבנק.

עוד עולה מהנתונים שהתפרסמו כי החל מ-2010 מסתמנת מגמה כפולה: בעוד שרכישת הדירות להשקעה הולכת ויורדת, כמותם של רוכשי הדירה הראשונה הולכת ועולה. זאת על רקע עליה כללית במספר רכישות הדירות החל מ-2012.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.