חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בנק ישראל מקשיח את התנאים למשכנתאות: מעלה את דרישות ההון על מימון של יותר מ-45%

בנק ישראל מקשיח את התנאים למשכנתאות. המפקח על הבנקים דודו זקן פרסם היום שורת הנחיות במסגרתם הוא מעלה את דרישות ההון מרוכשי הדירות במטרה להפחית את הסיכון של המערכת הבנקאים במתן משכנתאות. 

במסגרת ההנחיות החדשות יועלו דרישות ההון ממשכנתאות של יותר מ-45%. כך למשל הלוואות לדיור ששיעור המימון בהן, גבוה מ-45% ועד 60%, ישוקללו ב-50%, במקום ב-35%. בנוסף במשכנתאות ששיעור המימון שלהן הוא מעל ל-60% תדרש כרית הון של למעלה מ-75%.

במקביל החליט זקן כי תבוטל הדרישה לשקלל ב-100% הלוואות בהן שיעור המימון עולה על 60% ובסכום של מעל 800 אלפי ש"ח ואשר שיעור הריבית המשתנה בהן 25%, במקומה, כאמור, יוחל שיעור שקלול של 75%.

לטענת זקן, עד זה נדרש על רקע הגידול בשנים האחרונות בהיקף תיקי ההלוואות לדיור, ללא גידול מתאים בכריות ההון וההפרשה, במקביל לעלייה המשמעותית במחירי הדירות. התפתחויות אלה הביאו לגידול בסיכונים הגלומים בתיקי ההלוואות בתאגידים הבנקאיים".

דודו זקן, המפקח על הבנקים | צילום: איציק הררי דוברות הכנסת

ההנחיות החדשות של בנק ישראל נותנות עדיפות לקבלנים, כאשר הן מפחיתות ב-50% את הקצאת ההון הנדרשת בגין ערבויות חוק מכר במקרה שהדירה נמסרה כבר למשתכן. ערבויות אלה ישוקללו במקדם המרה לאשראי של 10% במקום 20%. מהלך זה מהווה הקלה בדרישות הקצאת ההון ועשוי להגדיל את היצע האשראי הבנקאי לענף הבינוי והנדל"ן.

בבנק ישראל מעריכים כי הצעד אינו צפוי להשפיע באופן מהותי על היצע האשראי במשק, שכן הוא משולב עם גורמים הפועלים להקטנת נכסי הסיכון. עוד מציינים בבנק כי הצעד אינו צפוי להשפיע על לקוחות שנטלו משכנתה לפני מועד פרסום ההנחיה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן