חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

בנק ישראל: "שוק הנדל"ן ממשיך לטפס; הממשלה צריכה לשקול מיסוי"

"קצב עליית מחירי הדירות בחודשים האחרונים ממשיך להיות גבוה ולא ניתן לזהות סימנים להתמתנות הפעילות בשוק הדירות", כך סבורים בבנק ישראל.

בפרוטוקול דיוני הריבית לחודש אפריל-מאי שפורסמו היום, מדגישים חברי הוועדה "המדיניות המוניטארית מוגבלת ביכולתה להשפיע לבדה על שוק זה, דרך השפעתה על הביקוש לדירות. הממשלה החדשה תידרש לנקוט בצעדים פיסקאליים להרחבת ההיצע (זירוז הליכי התכנון והגברת שיווק הקרקעות בעיקר באזורי הביקוש) ואולי גם לריסון הביקוש (כגון צעדי מיסוי)".

לפני שבועיים הודיע בנק ישראל כי יותיר את הריבית במשק ברמה של 1.75%. מדובר בפעם הראשונה שבה בנק ישראל קבע ריבית לחודשיים.

צילום: רויטרס

מפרוטוקול הדיון שפורסם היום עולה כי בבנק מעריכים שחל שיפור ברמת הפעילות במשק ברבעון הראשון של 2013, אך מציינים כי עדיין לא ניתן לדעת אם זו תחילתה של תפנית חיובית, או שמדובר בתיקון שבא לאחר הרבעון הקודם שהתאפיין בנתונים חלשים, בשל מבצע עמוד ענן. 

במקביל, המשיכו חברי הוועדה המוניטרית לחזק את העמדה שהעלה נגיד הבנק סטנלי פישר, אשר הביע דאגה מהגירעון הממשלתי. "חברי הוועדה הביעו את חששותיהם מפגיעה באמינות הפיסקאלית כתוצאה מאי עמידה ביעדי הגירעון בשנתיים הקרובות", נכתב בדיווח. "אחד ממקורות אי הוודאות ביחס להתפתחויות במשק הוא המדיניות הפיסקאלית של הממשלה. בחינת ההתחייבויות התקציביות שכבר נקבעו מעלה שכדי לעמוד בכלל ההוצאה, על הממשלה לבצע השנה קיצוץ של כ-13 מיליארד שקל (שהם כ-1.3 אחוזי תוצר) בהתחייבויות. גם לאחר קיצוץ זה מדובר בהרחבה ריאלית של כ-4.5% ביחס לתקציב 2012. חריגה בגירעון הממשלתי עלולה לגרור עלייה בשיעורי הריבית העומדים בפני המשק".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן