Forbes Israel Logo

בסכנת הכחדה: האם הטאבלטים והאפליקציות יעלימו מחיינו את המחשבים האישיים והדפדפנים?

חברת ניתוח השוקים, IDC, אישרה את הסוד הכי לא שמור בתעשיית הטכנולוגיה: לא הרבה אנשים מחפשים לקנות מחשב PC חדש. ב-2013 ימכרו רק 314 מיליון מחשבי PC, ירידה של 10% מהשנה שעברה, והנתון הנמוך אי פעם. אם אתם חושבים שזה בגלל הכלכלה, תזכרו את הרבעון השלישי של 2011, מיד לאחר המיתון הגדול, שהיה הטוב ביותר מבחינת מכירות המחשבים הביתיים. אין סיכוי שאי פעם נחזור לרמות האלה.

אלה הן כמובן לא חדשות טובות למיקרוסופט, HP או דל, אך ב-IDC מעריכים שהמכירות ישארו על רמה של 300 מיליון יחידות גם ב-2017, מה שמציע הזדמנויות לא מעטות למכירות.

משקפיים ורודות

מאז שהכלכלה העולמית החלה לסגת ב-2008, היו דאגות שההוצאה הבלתי פוסקת על מחשוב אישי תושפענה לרעה, אך ב-IDC האמינו שכל ירידה שתתרחש, תהיה זמנית בלבד. באותה שנה חזתה החברה כי עד 2012 יעלו המכירות עד לרמה של 444 מיליון יחידות בשנה. בכל שנה לאחר מכן, הורידה החברה בעקביות את תחזיותיה, אך אפילו ב-2012 נשארו התחזיות אופטימיות יתר על המידה.

אמנם לאור השיפור בנתוני האבטלה בארה"ב, היציאה של אירופה מהמשבר והתעצמות כלכלת יפן תחת המדיניות הכלכלית האקטיבית של שינזו אבה, סביר להאמין להערכות IDC המדברות על התייצבות במכירות בשנים הקרובות. אך מצד שני כאמור, החברה הגזימה בתחזיותיה האופטימיות מאז 2008.

אז אם זו לא הכלכלה שהורגת את ה-PC, אז מה כן? הסיבה הפשוטה היא שאנשים מוצאים את הטאבלטים כאלטרנטיבה מוצלחת והגיונית לרוב המשימות המצריכות מחשב. מבקריהם, טוענים שהטאבלטים הם מכשירים לצריכת מדיה בלבד, ומתעלמים מהפונקציונליות הרבה הקיימת במיליוני אפליקציות ה-iOS והאנדרואיד.

במהלך סוף השבוע האחרון, התנהלה בטוויטר שיחה מרתקת בה ניבא היזם הטכנולוגי קית' רבויס את מותם של הרשת ושל המחשב האישי בתוך 5 שנים. הנבואה על מות הרשת מתייחסת לאפליקציות שיחליפו את הדפדפן הכללי, אך היא עולה בקנה אחד עם הפיכתו של המחשב האישי עצמו לפחות ופחות שימושי.

מותו של הלפ טופ? | צילום: מתוך הטוויטר של קית' רבויס

IDC חושבת שהשווקים המתפתחים יצילו את המחשבים האישיים מצניחה חופשית, אך דווקא שם, עולם האפליקציות נפוץ יותר מכל מקום אחר. דווקא באזורים אלה, בהם החיבור הקווי לרשת הוא עדיין הסטנדרט, הציבור הרחב צורך תכנים מהאינטרנט בעיקר דרך המובייל. מבחינתו, הוא מכיר את האינטרנט רק דרך המסך הקטן של הסמארטפון או הטאבלט.

אחד הטיעונים המרכזיים שתמכו בעדיפותם של הלפטופים היה שניתן להוסיף עליהם שיפורים בצורה פשוטה וקלה, כמו גם להתקין עליהם כל מה שרק רוצים. אך כיום חנויות האפליקציות מציעות מבחר גדול הרבה יותר מזה שהיה בעידן התוכנה ובמחיר נמוך יותר.

סטיב ג'ובס אמר כמה חודשים לאחר השקת האייפד ש"המחשבים האישיים יהיו כמו משאיות. הם עדיין הולכים להיות מסביב, אבל רק אחד מתוך X אנשים ישתמש בהם". נראה כי התחזית שלו תתברר בקרוב כמדויקת הרבה יותר מזו של IDC.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן