Forbes Israel Logo

בעקבות הסערה: ועדת הבחירות פסלה את תשדיר החתונה של ש"ס

ועדת הבחירות המרכזית פסלה את תשדיר הבחירות של ש"ס שעורר היום סערה, והחל ממחר לא יופיע התשדיר בתעמולת הבחירות. התשדיר, שהציג חתן יהודי שמתחתן עם כלה ממוצא רוסי שזה עתה קיבלה אישור בפקס על גיור, זכה לגינויים מצד פוליטיקאים רבים, בטענה כי הוא מעביר מסר גזעני.

בהחלטתו כתב יו"ר הוועדה, השופט אליקים רובינשטיין, כי "אכן תיתכן תחושה של פגיעה מכלילה שראוי להימנע ממנה ככל הניתן. בעקבות פנייתי הסכימה רשימת ש"ס להוריד תשדיר זה משידוריה לאחר השידור היום, שבו כבר הוכנס התשדיר לרצף".

ההחלטה הגיעה לאחר סערה פוליטית שעורר התשדיר. חברת הכנסת נינו אבסדזה – ראש מטה העולים במפלגת העבודה – פנתה לוועדת הבחירות בדרישה לפסול את התשדיר בטענה שהוא פוגעני וגזעני. אבסדזה בירכה על החלטת הפסילה, וציינה כי "הנזק לרגשות ציבור עולי חבר העמים כבר נגרם וחשף זווית ראיה גזענית של מפלגה שמוכנה לעשות שימוש מכוער להשגת קולות".

גם ראש מפלגת יש עתיד יאיר לפיד הגיב על התשדיר של ש"ס. בעמוד הפייסבוק שלו כתב לפיד: "איך הם מעיזים לעלוב כך בעולים מברית-המועצות לשעבר? איך אלה שאינם משרתים בצבא מעיזים להשמיץ את אלה שילדיהם מתגייסים לצה"ל באחוזים גבוהים ומגינים על חייהם? איך אלה שהפכו את הבטלה לדת מעיזים לפגוע באזרחים ישראלים שעובדים קשה וכספי המיסים שלהם מממנים את בחורי הישיבות? זוהי אינה יהדות, זוהי גזענות פשוטה".

מאוחר יותר הצטרפה למבקרים יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', שכתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי היא "מסתייגת מכל רעיון שעולה בו: הטלת הספק בזהות היהודית של קבוצה שלמה, הזלזול בתהליך הגיור הארוך והמתיש שנאלצים לעבור בארץ, והקלות בה נשללת מאדם הזכות להינשא במדינתו. זה תשדיר שהיה צריך להיפסל מלכתחילה". יחימוביץ' הפנתה בעמוד שלה אל עצומה בעד פסילת התשדיר.

צילום מסך מתוך תשדיר התעמולה של ש"ס

גם הרב שי פירון ממלפגת "יש עתיד" גינה את התשדיר ואמר: " התשדיר משפיל מאות אלפי עולים מברה"מ לשעבר הוא ביטוי ליהדות חשוכה, גזענית, פוגענית ופולשנית. אם הם יקבעו מיהו יהודי, נאלץ לחיות במדינה גזענית הרודפת אחרי אזרחים נאמנים, הנושאים בנטל, ומשרתים את המדינה וערכיה באהבה ואמונה. אחרי שניסו לקושש קולות בעזרת חילוצו של השד העדתי ונכשלו, החליטו בש"ס להתעמר בציבור העולים". 

עוד הוסיף פירון: "היהדות של ש"ס אינה היהדות שלנו. מי שמוכן להרוויח עוד קול וחצי במחיר השפלתם של יהודים כשרים ונאמנים, ראוי להוקעה ציבורית רחבה. הגיע רגע האמת ועל כולנו מוטלת החובה להכריע מי יוביל את ישראל בשנים הבאות. האם נתיר לאנשי ש"ס להמשיך ולזרוע זרעי שנאה ופירוד המחדדת את המגזרים הישנים והנוראיים או שמא נתגייס כולנו לחיזוקה של חברה בריאה".

צילום מסך מתוך תשדיר התעמולה של ש"ס

בתגובה לגינויי התשדיר אמר הבוקר שר השיכון אריאל אטיאס בראיון לגלי צה"ל כי התשדיר לא בא לפגוע באיש אלא להציב מראה מול החברה הישראלית. לדבריו, "אנו מראים מה יכול לקרות אם ש"ס לא תהיה חלק מהממשלה. המטרה שלנו היא לשמור על הצביון היהודי של ישראל. אנחנו לא נגד גיורים, רק דורשים שהם יבוצעו על ידי הרבנות הראשית בלבד". 

לדברי אטיאס, גיורים פיקטיביים היא תופעה רווחת המסכנת את החברה הישראלית. "רוב אזרחי ישראל לא רוצים שילדיהם יתחתנו עם לא יהודים", אמר. אטיאס טוען כי המצע של ש"ס הוא חברתי והוא בא לדאוג לכלל האוכלוסייה במדינה. "אנחנו באים להציל את ישראל מהגזירות הכלכליות ולהגן על החלשים". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.