Forbes Israel Logo

בעקבות נחיתת רכב החלל: האם המאדים שייך לארה"ב?

ארה"ב היא המדינה הראשונה שהנחיתה רכב על המאדים. אחרי שמונה חודשים, אמש סוף סוף נחת רכב החלל האמריקאי, קיוריאסיטי על מאדים. עלות משימת המחקר של סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) מוערכת ב-2.5 מיליארד דולר. על פניו, זה רק נראה הוגן שהמעצמה האמריקאית תכריז עכשיו בעלות על שטחי כוכב הלכת. אולם בפועל זה לא כל כך פשוט. 

רכב החלל האמריקאי, קיוריאסיטי | הדמייה ממוחשבת: רויטרס

במסמך שנוסח על ידי המשרד לענייני החלל החיצון באו"ם, נכתב כי כל נחיתה ועבודת מחקר בשטחי החלל וכוכבי הלכת שבו "נעשות לטובת כלל המדינות בעולם, ללא קשר למצבן הכלכלי ותוצאות המסעות יהיו שייכים לאנושות כולה". יתרה מכך, אחד הסעיף בהסכם של האו"ם מציין כי, "החלל, הכולל את הירח ושאר כוכבי הלכת שבו אינו שייך לאף מדינה ואף אחת מהמדינות לא יכולה להכריז עליו בעלות מאף סיבה שהיא". 

בנוסף, האו"ם קבע גם כי שטחי החלל החיצון ישמשו רק למטרות שלום בין העמים והמדינות, בהתאם לחוקים הבינלאומיים. כמו כן, נאסר על ארה"ב להקים בשטח מאדים בסיס צבאי, או כל מתקן אחר המשמש לניסויים בכלי נשק או תמרוניים צבאיים כלשהם. מכאן שהאמריקאים אולי הגיעו למאדים לפני כולם, אך לצערם, כל מה שנשאר להם מזכות הראשונים היא היכולת להשוויץ בכך בפני כולם. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן