Forbes Israel Logo

ברוורמן: "מינהל מקרקעי ישראל מפרסם נתונים לא רלוונטיים"

"מנהלי מקרקעי ישראל נוהג לפרסם את הנתונים על שיווק של יחידות דיור, למרות שרק כאשר העסקה מאושרת נתן להתקדם להתחלת בנייה". כך חשף היום יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) במהלך אודות תפקודה של רשות מקרקעי ישראל על מחירי הדיור.

ברוורמן הדגיש את הפער בין מספר הדירות המשווקות ע"י המינהל, לבין אלו הנבנות בפועל. זאת, למרות הביקוש האדיר של כ-40 אלף יחידות דיור בשנה.

הנתונים כפי שהגיעו לידיעת הועדה טרם הדיון, מראים כי ב-2012 פורסם אודות 39 אלף יחידות דיור משווקות, אבל רק 15 אלף עסקאות מתוכן אושרו. ברוורמן הגדיר את המצב הזה כ"כישלון". ב-2011 עמד הפער על 11 אלף דירות, וב-2010 על 13 אלף. 

ברוורמן הוסיף כי ידוע לו על מאגר של 14,000 דירות עם תוכנית בניין עיר מאושרת, ותבע ממנכ"ל המנהל לקדם את הפרויקטים. "אם שר אחד לא יקבל את כל האחריות והסמכות, לשיווק, פיתוח והסרת חסמים – לא תיפתר מצוקת הדיור", הזהיר ברוורמן.

צילום: מרק ישראל סלם

יו"ר הוועדה הודיע כי יזמן את שר האוצר כיו"ר הקבינט לדיור לישיבה הבאה בנושא. לישיבה זו יוזמן גם שר השיכון ונציגי הקרן הקיימת לישראל. ברוורמן גם דרש משר השיכון למלא חובתו על פי החוק, ולהתקין את התקנות שנועדו למנוע ריכוזיות בקרקעות, תקנות שהיו חייבות להימסר לאישורה של וועדת הכלכלה כבר לפני כארבע שנים.

מנכ"ל מנהל מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, אישר כי הנתון של יחידות דיור משווקות לא מעיד על התקדמות הפרויקטים אולם גם הציג בפני ועדת הכלכלה של הכנסת את מתווה הסכם הגג שאמור לסלול את הדרך לשיווק מהיר וקצר יותר של אלפי יחידות דיור. שר השיכון לשעבר, אריאל אטיאס, הדגיש כי לדעתו 50% מהגורמים לעליה במחירי הדירות מקורם במצוקת אשראי הנובעת ממדיניות נגיד בנק ישראל. לדבריו, שר האוצר חזק יותר ממינהל מקרקעי ישראל, ולכן עליו להקדים פיתוח תשתיות ולהביא עובדי בניין נוספים.

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, עו"ד אליאב בן שמעון, סיפר על מקרים רבים שהדירות היו מוכנות כבר – אך לא ניתן היה לשווקן בגלל תשתיות שאינן מוכנות. לדבריו, גם המינהל אחראי למצוקת האשראי של הקבלנים, כיוון שהפיתוח משולם מכספי הקבלנים מיד – אך הוא מתבצע רק לאחר זמן. "אנחנו זקוקים לכוח אדם ומשקיעים המון בהכשרת ישראלים אך יש לנו רק כ-2,500 עובדים זרים אפקטיביים, למרות שהמכסה שהממשלה אישרה היא 8000". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.