Forbes Israel Logo

גורלה של חברת 'צים' יקבע היום בבית המשפט

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה עדי זרנקין יהיה כנראה מי שיקבע היום את גורל חברת הספנות 'צים'. אסיפת בעלי המניות של החברה לישראל תמכה ביום שישי בהסדר החוב של צים. עם זאת, ההסדר מותנה בפתרון סוגיית מניית הזהב שבידי המדינה, מה שככל הנראה יותנה בהחלטת השופט זרנקין.

השופט קבע השבוע שבמידה והמדינה וחברת צים לא יגיעו להסכם לגבי מניית הזהב עד היום בשעה 13:30, ההחלטה לגבי מניית הזהב תעבור לידיו.

צים דורשת מהמדינה לוותר על אותו סעיף במניית הזהב המחייב את המדינה לאשר מי ראש כל גוף שיחזיק יותר מ-24% ממניות חברת צים. עד כה המדינה עמדה בסירובה לא לוותר ובנוסף יש לחץ פוליטי נגד כל מי שוויתר מצד המדינה על מניית הזהב.

מכולה של "צים". מה יעלה בגורל החברה? | צילום: רויטרס

ביום רביעי התארגן לובי של חברי כנסת מכל הסיעות שהודיע כי הם יתנגדו לוויתור על מניית הזהב שבידי המדינה. באותו יום, פנו רבע מחברי הכנסת לשרי האוצר, הביטחון והתחבורה בדרישה שלא לווותר על מניית הזהב בצים בטענה שאיומי 'החברה לישראל' הם איומי סרק.

סוגיית מנית הזהב נשארה ככל הנראה המכשול האחרון לחתימת הסדר החוב הגדול ביותר שהיה אי פעם בישראל, שכן בעלי החוב של צים יאלצו לספוג תספורת של כ-50% מחובם או 1.5 מיליארד דולר.

במרכז ההסדר: הזרמת 200 מיליון דולר של 'החברה לישראל' ל'צים' וויתור מצידה על חוב של צים אליה בסך כולל של 238 מיליון דולר. 'החברה לישראל' התנתה את הסכמתה להסדר, בהסכמת המדינה לוותר בסוגיית מניית הזהב.

במסגרת ההסדר, החברה לישראל שהחזיקה 99.7% מהמניות של צים תרד ל 32% של המניות ואילו בעלי החוב יקבלו כ- 68% מהמניות תמורת מחיקת החוב של כ 1.5 מיליארד דולר.

הסכמתם של בעלי המניות של צים לקבל את ההסדר התקבלה בהפתעה, שכן חלק גדול מבעלי החוב המוסדיים שכרו את שירותיה של חברת הייעוץ הכלכלי "אנטרופי" אשר בהמלצתה כתבה ש"הסדר החוב כפי שהוא מוצע אינו כדאי להם".

המשקיעים המוסדיים חששו שללא הסדר חוב החברה תתפרק – מה שיסב להם הפסדים גדולים אף יותר.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.