חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

גורמים מדיניים מעריכים: עסקת ג'ונתן פולארד תצא לפועל

בצמרת המדינית בישראל מעריכים כי למרות שמזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, ביטל את ביקורו באזור והמשבר החריף במו"מ מול הפלסטינים, נוכח אי ביצוע הפעימה הרביעית של שחרור האסירים הפלסטינים מצד ישראל, ופנייתה של הרשות הפלסטינית להצטרף למוסדות בינלאומיים באו"ם כמדינה חברה – עסקת שחרורו של המרגל היהודי – אמריקאי ג'ונתן פולארד תמורת שחרור מאות אסירים פלסטינים (בהם ערביי-ישראל) תצא לפועל, לכל המאוחר בשבוע הבא.

על פי הערכות, נתניהו יאשר את הפעימה הרביעית, בכפוף למשיכת הפלסטינים את פנייתם למוסדות האו"ם, בניסיון לפתור את המשבר במו"מ.

גורמים בכירים בירושלים אמרו כי אינם מתרגשים מהדיווחים בארה"ב על התייאשות אמריקאית מהמו"מ. "נמשכת העבודה מול האמריקאים על מימוש העסקהכאילו אין משבר. הכדור עדיין במגרש הפלסטיני וברמאללה מבינים זאת היטב", אמר גורם מדיני בכיר, שהוסיף כי "אם הנשיא אובמה ייווכח שהפלסטינים מעוניינים בהמשך המו"מ ויהיה משוכנע שהצעדים החד-צדדיים שלהם עכשיו הם בעיקר הצהרתיים, הוא ישחרר את פולארד".

בישראל משוכנעים כי בבית הלבן כבר התקבלה החלטה עקרונית להקדים את שחרור פולארד. "קרי מבין שעד סוף החודש, תום תשעת חודשי המו"מ – כבר לא יהיה שום הסכם מסגרת להמשכו. כרגע הוא עמל על הארכת התהליך בשנה והוא לא יוותר עליו כל כך מהר", הוסיף הגורם. אתמול הפגינו בירושלים מאות משפחות שכולות נגד שחרור האסירים.

יו"ר האופוזיציה ומפלגת העבודה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, נשמע פסימי לגורל המו"מ: "נראה ששני הצדדים מחושקים עד אימה. אני לא בטוח שאפשר יהיה להתקדם". הרצוג התייחס גם לשחרורו האפשרי של פולארד ואמר כי "פולארד לא שייך לימין או לשמאל, אלא לעם ישראל. יש לנו אחריות מוסרית כלפיו ואני מאוד מקווה שנראה אותו בערב פסח בארץ". זאת ועוד, סיעת הבית היהודי טרם החליטה אם לתמוך בעסקה הנרקמת.

 


פולארד, בירושלים אופטימים | צילום: רויטרס

פגישה לילית בין אינדיק, לבני ועריקאת

בינתיים, נעשים מאמצים להציל את המו"מ ואמש נערכה פגישה בין נציגו של קרי, מרטין אינדיק, השרה הממונה על המו"מ ציפי לבני ונציג הרשות סאיב עריקאת. קרי, שהיה מתוכנן להגיע אתמול לאיזור וביטל את בואו, שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות אבו מאזן בטלפון.

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאליכי, הגיש אתמול לנציג האו"ם לענייני המזרח התיכון, רוברט סרי, בקשות רשמיות להצטרפות ל-15 אמנות בינלאומיות, עליהן חתם שלשום יו"ר הרשות אבו מאזן. לטענת ישראל, הדבר נעשה בניגוד להתחייבות הפלסטינית להימנע מפנייה למוסדות האו"ם במהלך המו"מ המדיני.

בצד הפלסטיני הכחישו את טענות ישראל כי מדובר בצעד פופוליסטי וטענו כי מדובר בתגובה ל"התחמקות ממשלת ישראל ממימוש הפעימה הרביעית של שחרור האסירים במועדה, על פי התנאים שנקבעו עם השקת המו"מ בחודש יולי האחרון". מנגד, בכירים ברשות הודו כי לא מדובר בפרישה חד-צדדית של הפלסטיניםמהתהליך המדיני וכי הם משוכנעים שמזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, ישוב לאזור בשבוע הבא להשלים את העסקה.

כלי תקשורת בארה"ב דיווחו אתמול כי הממשל האמריקאי זועם על הנהגת הרשות הפלסטינית וחידוש בקשתה להצטרפות כמדינה למוסדות הבינלאומיים. הבית הלבן מסר: "אנו מאוכזבים מהישראלים והפלסטינים. לא ניקח במקומם את ההחלטות הקשות".

בכירים בממשל מסרו ל"וושינגטון פוסט" כי ארה"ב מוכנה לוותר על התיווך בתהליך השלום. "קרי מיצה את ניסיונות התיווך שלו בין הצדדים והלך הכי רחוק שהוא יכול, וזאת מבלי שהצדדים עצמם קיבלו עד כה שום החלטות משמעותיות", אמרו הבכירים ל"וושינגטון פוסט".

"הניו יורק טיימס" ציטט בכיר נוסף, שהצהיר: "החלטת קרי לבטל את הנסיעה לרמאללה משקפת חוסר סבלנות של הממשל, שהגיע למסקנה כי מאמצי התיווך שלנו הגיעו לקצה גבול היכולת. עכשיו הצדדים עצמם צריכים למצוא מוצא מהמבוי הסתום". אותם בכירים הפנו אצבע מאשימה גם כלפי ישראל וצידדו בעמדה הפלסטינית, לפיה עיכוב שחרור האסירים מהווה הפרת התחייבות של ממשלת ישראל לממשל האמריקאי.

דווקא שר החוץ אביגדור ליברמן לא התרגש מהמהלך האחרון של הפלסטינים: "זו זכותם. ראיתי שהם הצטרפו לארגון מכובד כמו אונסק"ו. לא ראיתי שהם השיגו בזה עצמאות".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן