Forbes Israel Logo

גיוסים ואקזיטים: הרבעון האחרון של הסטארטאפים הישראלים

הרבעון הראשון של 2016 רק הסתיים, אבל מבט על הגיוסים, האקזיטים והמיזוגים שהתרחשו בו מעניק לנו תמונה מעניינת על תחום ההון סיכון בישראל ומצבו לעומת האחות הגדולה מעבר לים.

עלייה במספר הסבבים ובגובה שלהם

ברבעון הראשון של 2016 היינו עדים ל-92 סבבי גיוס של חברות סטארטאפ, במסגרתם גוייסו כ-1.16 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל ב-2015 היינו עדים ל-125 סבבי גיוס בסך של 1.04 מיליארד דולר, כלומר עלייה של כ-12 אחוזים בסך כל ההשקעות. אולם לא רק מספר סבבי הגיוס עלה. כאשר אנחנו מביטים בגובה של כל סבב, אנחנו מגלים עלייה דומה של כ-14 אחוזים מ-11.16 מיליון דולר לסבב ברבעון הראשון של 2015 ל-12.75 מיליון דולר.

כאשר מביטים בחלוקה על פי סבבי גיוס, אנחנו נתקלים בירידה בגיוסים של חברות בשלבים המוקדמים (Early) מ-82 סבבי גיוס ל-61 סבבים, כלומר ירידה חדה של כ-25 אחוזים; וירידה דומה של כ-28 אחוזים בגיוסים של חברות בשלבי צמיחה (Growth) מ-43 סבבי גיוס ברבעון הראשון של 2015 ל-31 ברבעון הראשון של 2016.

הגיוסים הגדולים ביותר היו של Skybox Security, שגייסה 96 מיליון דולר; ForeScout, שגייסה 76 מיליון דולר ועוד מספר חברות שגייסו כל אחת יותר מ-50 מיליון דולר ביניהן JFrog, Zerto ו-Sisense. כאשר אנו בוחנים את מספר האקזיטים, אנחנו רואים נתון של 17 אקזיטים ומיזוג אחד ברבעון הראשון של השנה בסך כולל של כ-1.4 מיליארד דולר.

92 סבבי גיוס, 1.16 מיליארד דולר | צילום: fotolia

ובינתיים בעמק הסיליקון

מעבר לים, מצב הסטארטאפים קשה הרבה יותר. בסך הכל חוו הסטארטאפים האמריקאיים צניחה מ-17.5 מיליארד דולר השקעות ברבעון הראשון של 2015, ל-14.5 מיליארד דולר ברבעון המקביל של 2016, כלומר ירידה דרסטית למדי של 17 אחוזים. כשמסתכלים על מספר הסבבים המספרים בולטים עוד יותר: מ-1,250 סבבי גיוס ברבעון הראשון של 2015 ל-550 בלבד ברבעון שהסתיים עתה, כלומר ירידה של 56 אחוזים במספר הסבבים.

אי של יציבות או שהגל עוד לא הגיע?

אם כן, על פי הנתונים היבשים, נראה שמצב הסטארטאפים בישראל וכל תחום הון הסיכון טוב יותר בישראל כרגע מהמצב בארצות הברית. אולם מדוע? אמנם ניתן לחשוב שמצבנו טוב יותר משום שהסטארטאפים מציגים רעיונות בשלים יותר עם מודלים עסקיים מוכחים, אבל לצערנו נדמה שלא כך הדבר. חשוב לזכור שרוב הקרנות שמשקיעות בסטאראטפים ישראליים הן קרנות זרות, בעיקר אמריקאיות וסיניות, שמושפעות מהלך הרוח והמצב בארצות הברית. גם החברות הישראליות לוטשות את עיניהן לשוק האמריקאי, פותחות שם משרדים ושוכרות אנשי שיווק מקומיים. על כן, זה אולי ייקח רבעון או שניים, אבל סביר להניח שנראה בישראל אפקט 'גל', שמגיע אלינו באיחור מארצות הברית.

אבל מה לגבי העלייה בסכומי הגיוסים? ובכן, כבר עכשיו צריך לקחת בחשבון שהעלייה בסך כל הכספים שהושקעו מגיעה ביחד עם ירידה במספר ההשקעות שביצעו בפועל הקרנות; כך שאת העלייה בגובה הממוצע של כל סבב ניתן גם להסביר בעלייה המתמדת בהערכות השווי (הווליואציה) של הסטארטאפים, מגמה שתפסה תאוצה בשנים האחרונות.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

האם גוגל תרכוש את יאהו?

מפעילות הסלולר חושפות את מבצעי החו׳׳ל שלהן לקראת פסח

מיקרוסופט חושפת פיצ׳רים חדשים שיגיעו בקרוב לחלונות 10

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.