Forbes Israel Logo

גיוסי ההיי טק ירדו: "המשקיעים מצפים שהיזמים יממנו את עצמם"

האם שוק ההיי טק הישראלי נמצא בהאטה? על פי סקר שפרסמה היום חברת המחקר IVC בשיתוף עם חברת KMPG נראה כי היקף הגיוסים בתחום ההיי טק הישראלי ירד ברבעון הראשון של 2013  ב-2% ל-474 מיליון דולר בהשוואה לרבעון המקביל ב-2012. 

מתחילת השנה גייסו 169 חברות היי טק ישראליות כסף ממשקיעים מקומיים וזרים, כאשר סבב הגיוס הממוצע ברבעון הראשון של 2013 עמד על 2.8 מיליון דולר וסכום הגיוס הממוצע של הסבב מגובה הון סיכון היוה 3.68 מיליון דולר.

על פי הסקר, 17 חברות משכו יותר מ- 10 מיליון דולר כל אחת, ותפסו שיעור של 50 אחוזים מסך ההון שגויס ברבעון. קרנות ההון סיכון הישראליות השקיעו 147 מיליון דולר, עלייה של 18% בהשוואה ל- 125 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2012.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לטענת שותף בקבוצת הטכנולוגיה של KPMG עופר סלע, הירידה בהיקף ההשקעות נובעת מהגישה הזהירה בה נוקטים המשקיעים. "רוב המימון ברבעון הראשון של השנה הוקצב לחברות המייצרות הכנסות ופועלות בשווקים בעלי רווחיות עסקית מוכחת. זהו סימן למידת הזהירות של המשקיעים בימינו העומד בסתירה לתפיסת הסיכון המסורתית 'בנה זאת והם יבואו'. המשקיעים מאלצים את היזמים לממן בעצמם את המיזמים תקופה ארוכה יותר ולהציג קונספט מוכח לפני שישקלו להתחייב להשקעה משמעותית". 

צילום: רויטרס

בנוסף, מנכ"ל חברת IVC קובי שימנה אמר כי ""העלייה בפעילות קרנות הון הסיכון הישראליות ברבעון הראשון של השנה, היא תוצאה ישירה של גיוסי הון בידי הקרנות עצמן ב- 2012. הצלחה של מספר קרנות ותיקות בגיוס המשך, כמו גם כניסה של שחקנים חדשים בנישת המיקרו קרנות הגדילה את ההון הפנוי להשקעה". עוד אמר שימנה: "מספר קרנות הון סיכון נוספות נמצאות בימים אלה בתהליכי גיוס מתקדמים, ואנו צופים כי בסך הכל, ההון לרשותן של הקרנות הישראליות צפוי לגדול, מה שעשוי לחזק את חלקן בסך גיוסי היי-טק, ואולי אף להגדיל את הנתח שלהן בסך הגיוסים הכולל".

עוד עולה מהסקר כי ברבעון הראשון של 2013, הוביל סקטור התוכנה את הגיוסים וזכה בנתח לראשונה בארבע שנים האחרונות. 34 חברות מתחום התוכנה גייסו סכום כולל של 136 מיליון דולר (29%). סקטור האינטרנט הגיע למקום השני עם 22% מסך ההון המגויס.

53 חברות השיגו גיוס ראשוני בהיקף כולל של 31 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2013, ירידה של 37% בהשוואה ל- 49 מיליון דולר שגויסו על ידי 53 חברות ברבעון הקודם, וירידה של 6% בהשוואה ל- 33 מיליון דולר שגויסו על ידי 41 חברות ברבעון הראשון של 2012.

"השנה הנוכחית נפתחה ברבעון חזק במיוחד עבור סקטור טכנולוגיות המידע והתוכנה, עם רמת שיא בהשקעות מבחינת מספר עסקאות כמו גם בסכום שגויס". מציין סלע. "סקטור הזה, אשר מהווה באופן מסורתי עמוד השדרה של תעשיית ההיי-טק הישראלית, מונע כיום בעיקר הודות לישומים ארגוניים מבוססי טכנולוגיות ענן וטכנולוגיות אבטחת מידע".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.