Forbes Israel Logo

גיוס של 150 מיליון דולר לקרן הטכנולוגיה הרפואית Alive

למרות משבר הקורונה וכמענה לאתגרים החדשים בתחום הבריאות - הוביל לאומי פרטנרס את הגיוס יחד עם קופ"ח מכבי, CBG וקריליון קליניקס

Alive Israel Healthtech Fund, קרן השקעות ישראלית חדשה בתחום הבריאות, מכריזה על סגירה ראשונה של קרן בהיקף כולל של 150 מיליון דולר. אלייב תתמקד בהשקעה בחברות היי-טק בשלות המפתחות טכנולוגיה רפואית בשלב מתקדם, עם אופק לאקזיט משמעותי תוך שלוש עד חמש שנים. הקרן צפויה להשקיע בתחומים מגוונים של טכנולוגיה רפואית הכוללים: מכשור רפואי, בינה מלאכותית, מערכות לומדות ורפואה דיגיטלית. הקרן עתידה להשקיע בכ-10-15 חברות ותשמש כמשקיע מוביל, במסגרת סבבי גיוס של 10-30 מיליון דולר. השקעה בשלבי בשלות אלה מיועדת ליצירת ערך משמעותי על ידי מימון ניסויים קליניים נרחבים, השגת אישורים רגולטוריים (דוגמת FDA) והכללת המוצר תחת כיסוי ביטוחי, וחדירה מסחרית לשווקים בינלאומיים.

הקרן בנויה על מודל ייחודי, שהגה ויזם פרופ׳ ארי שמיס בהיותו מנכ"ל אסותא. המודל מבוסס על שותפות אסטרטגית עם קבוצת הבריאות המובילה בישראל מכבי שירותי בריאות ורשת אסותא מרכזים רפואיים, יחד עם קרן מכבי, לאומי פרטנרס, קבוצת ההשקעות הבריטית CBG שבבעלות המיליארד היהודי וינסנט צ‘נגוויז, ורשת בתי החולים האמריקאית  Carilion Clinics. המודל מעניק ערך לאורך כל הדרך ומאפשר יכולת איתור וזיהוי לחברות שנכון לבצע בהן השקעה, אפשרות לחזק אותן בהיבט הטכנולוגי והניהולי וכן לאפשר להן ליהנות מהיכולות המקצועיות ומערך הקשרים הנרחב של כלל השותפים בקרן, מכלול ערכים אלו יעניק בטחון למשקיעים ויתרום להצלחת הקרן.

ההשקעה הראשונה: קרדיולוגיה

בקרוב, צפויה ALIVE להכריז על השקעותיה הראשונות, כאשר ההשקעה הראשונה שתיסגר היא בתחום הקרדיולוגיה.

המנהלים השותפים המובילים את הקרן הם פרופ׳ רפי ביאר, מישל חביב ופרופ׳ ארי שמיס. שלושתם בעלי ניסיון רב בתחום הרפואה ובהובלת השקעות טכנולוגיות והשבחתן בעולם הבריאות, כמנהלי הון סיכון, כיזמים, כאנג׳לים וכמקדמי חדשנות במערכות בריאות.

פרופ׳ ביאר כיהן בעבר כמנכ"ל המרכז הרפואי רמב"ם, דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון ויו"ר ועדת סל התרופות הממלכתי, הקים את חברת היישום רמב"ם מד-טק ואת חממת החדשנות הרפואית מינד-אפ בפארק מדעי החיים בחיפה כשותפות בית החולים עם IBM, מדטרוניק, פיטנגו ואימפקט פירסט. בנוסף, הקים פרופ' ביאר מספר חברות היי-טק וביניהן חברת אינסטנט שנמכרה למדטרוניק בתחילת מהפכת ההי-טק הרפואי בישראל ואת חברת Corindus, חברה של חממת הטכניון, החברה הראשונה בעולם לרובוטיקה בצנתורים שנמכרה לאחרונה ל-Siemens Healthineers ב-1.1 מיליארד דולר.

מישל חביב, איש הון סיכון עתיר ניסיון בניהול השקעות בתחום הביומד, לשעבר מנכ"ל הדסית ביו הולדינגס, שהוביל אקזיטים בהיקף של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר.

פרופ' שמיס כיהן עד לאחרונה כמנכ"ל אסותא מרכזים רפואיים ולשעבר מנהל בית החולים הכללי שיבא תל השומר, בעל ניסיון רב בקידום חדשנות במערכת הבריאות, והיה מעורב במגוון חברות רפואיות שהגיעו לאקזיטים משמעותיים, ביניהן dbMotion. בעברו, שימש שמיס גם כקצין הרפואה הראשי של חיל האוויר.

התפתחות מואצת

להערכת בנק לאומי, עולם ההשקעות בתחום הבריאות, וספציפית בתחום הפתרונות הרפואיים ורפואה דיגיטלית, צפוי להתפתח באופן מואץ בשנים הקרובות, ועידן הקורונה רק יאיץ תהליכים אלו. לכן החליט הבנק, באמצעות לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק, לבצע השקעה אסטרטגית בקרן אלייב ולחבור ליתר הגורמים שמגיעים מהתחום הרפואי.

לדברי פרופ׳ רפי ביאר, "החיבור המיוחד שבין קרן הון סיכון לבין קבוצת בריאות מובילה בתחום החדשנות והדיגיטל ורשת בתי חולים מובילה, מהווה בעבורי הזדמנות להמשיך ולפתח את תחום החדשנות במדעי החיים ובמערכת הבריאות. מודל שיתוף הפעולה הייחודי, ההזדמנויות הטכנולוגיות והעסקיות בתחום, יחד עם ניסיון הצוות בתחומי ניהול מערכות בריאות והשקעות, ייצרו ערך משמעותי להשקעות הקרן. הקמת קרן בעת משבר הקורונה היא עדות לעוצמתה של תעשיית הביומד הישראלית, ולאמונת המשקיעים באסטרטגיה הייחודית ובצוות של קרן אלייב".

מישל חביב אמר כי "אסטרטגית ההשקעות של הקרן בחברות מתקדמות החותרות לפרוץ לשווקים בינלאומיים ולבנות שווי משמעותי, מחייבת תמיכה פעילה והבנה בשלבי המסחור והקליניקה המתקדמת. לכן, הקרן נבנתה מראש בשותפות אסטרטגית עם רשת אסותא ומכבי שירותי בריאות, כמו גם עם רשת קריליון בארה״ב. גופי בריאות מובילים אלה יעניקו לחברות הפרוטפוליו מעטפת מקצועית והבנה מעמיקה של התחום העסקי. יש לנו את החיבור המיטבי של כל זוויות תחום הבריאות: מכבי בהיבט רפואת הקהילה, דיגיטל והטיפול בבית, אסותא וקריליון בהיבט בתי החולים וחדרי הניתוח. נוכל לעבד לעומק כל מידע ולהעניק לחברות הפרוטפוליו תובנות וידע רב, אפשרות לקיום ניסויים קליניים רחבים, והזדמנות לביצוע פיילוטים מסחריים ואף חתימה על הסכמים מסחריים מלאים.

ערך כלכלי, עסקי ורגולטורי

"כל הפעילויות הללו טומנות בחובן ערך מוסף כלכלי, עסקי ורגולטורי רב. המעורבות של שני ראשי מרכזים רפואיים מובילים ברפואה ובחדשנות בהובלת הקרן מהווה מכפיל כוח משמעותי והצהרת כוונות לשאיפות הקרן להתבסס כמשקיע מוביל בתחום".

"קרן אלייב היא הראשונה בישראל ובעולם הבנויה על מערכת יחסים אסטרטגית פעילה עם רשתות בתי חולים פרטיות וקופת חולים מובילה, המחויבות להבאת חדשנות רפואית למיטת החולה באופן איכותי, מהיר וכלכלי, והיא כבר מהווה מוקד משיכה ליזמים, משקיעים ושותפים", מוסיף פרופ' ארי שמיס.

רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות: "החדשנות היא ערך מרכזי במכבי ובאסותא. קרן אלייב תעניק לתעשיית ההייטק הישראלית את מלוא העומק והניסיון הנדרש בתחום הבריאות. חברי מכבי והעולם כולו ייהנו מפירות הקרן"/

איש העסקים וינסנט צ׳נגוויז ציין: "הקרן מהווה תוספת משמעותית למעגל ההשקעות בהיקף של כ-400 מיליון דולר של קבוצת CBG בישראל. הערך המוסף שלנו כמשקיעים בא לידי ביטוי בכך שאנו מציעים גישה ייחודית למערכות הבריאות המובילות באירופה, ובכללן למערכת הבריאות הבריטית ה-NHS, וגישה לחברות ביומד רב לאומיות, כל אלה לצורך קידום שיתופי פעולה קליניים ואסטרטגים, בדרך למסחור ולמימושים משמעותיים".

ניתוח מגמות ברחבי העולם

CBG היא חברת השקעות בריטית עם פרוטפוליו השקעות בינלאומי בתחומים כגון פארמה, ביוטק, מדטק, קלינטק, נדל"ן מניב ועוד. גישת ההשקעה הפעילה של CBG מונעת על ידי ניתוח מעמיק של מגמות ודינמיקות ברחבי העולם. לחברה תיק השקעות בהיקף של כ-600 מיליון דולר ברחבי העולם.

בישראל משקיעה החברה מעל 400 מיליון דולר בתחומים כגון מדעי החיים, סייבר, וטכנולוגיות המתמודדות עם אתגרי שינויי אקלים, הפחתת פליטות פחמן ומזעור ההשפעה הסביבתית. CBG היא גם בעלת מניות ומשקיעה בחברות אחזקות ופלטפורמות, כולל הדסית ביו אחזקות ("HBL"), קסניה הון סיכון, קפיטל נייצ'ר קבוצת Trendlines ועוד.

Carilion Clinics היא רשת בתי חולים ומרכזים רפואיים שבסיסה בעיר רואנוק שבמדינת וירג'יניה בארה"ב. הרשת מעניקה טיפול רפואי שוטף ללמעלה ממיליון איש ובנוסף היא משלבת ותומכת במחקר רפואי ושיתופי פעולה עם אוניברסיטאות אמריקאיות מובילות ועם סטארט-אפים המפתחים טכנולוגיה רפואית. לחברה שיתוף פעולה אסטרטגי עם הפקולטה לרפואה באוניברסיטת וירג'יניה, במסגרתו ניתנים שירותים רפואיים בשילוב עם אמצעים טכנולוגיים מתקדמים. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.