Forbes Israel Logo

"גילינו ש'הערך המוסף של ה-AI' זה מוצר יקר למדי ואנחנו יכולים לנצל את זה"

מומחה הבינה המלאכותית קאי-פו לי מילא תפקידי מפתח בשורת ענקיות טכנולוגיה. היום הוא עומד בראש קרן הון סיכון המתמחה ב-AI. בראיון מיוחד הוא מספר כיצד הוא בוחר חברות

כל רשימת ספרים רצינית שעוסקת בטכנולוגיה מהעשור האחרון אינה שלמה ללא ספרו האחרון של קאי-פו לי: AI Superpowers (מעצמות העל של ה-AI) שראה אור בספטמבר 2018.

לי, יליד טייפה, נחשב כיום לסמכות המובילה בעולם בתחום הבינה המלאכותית. עוד בתחילת דרכו המקצועית, כשהשלים את הדוקטורט במדעי המחשב באוניברסיטת המחקר הפרטית Carnegie Mellon, כתב לי תוכנית חדשנית לזיהוי דיבור, עוד בשנות השמונים המוקדמות.

קורות החיים העשירים של מומחה המחשבים מטיוואן כוללים שורה של תפקידי מפתח בענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות: אפל, סיליקון גרפיקס, מיקרוסופט וגוגל, שם נבחר לכהן כנשיא גוגל סין ולנהל את מרכז המו"פ של ענקית הטכנולוגיה במדינה.  

כיום, ממקום מושבו בבייג'ינג הוא עומד בראש חברת Sinovation Ventures – חברת הון סיכון המתמקדת בהשקעות AI ומנהלת נכסים בהיקף של למעלה מ-2 מיליארד דולר.

"בזכות התפתחות המידע, הבינה המלאכותית והאקוסיסטם היזמי שלה – סין התפתחה במהירות ממעתיקה סדרתית לחדשנית אמיתית", אומר קאי-פו לי בראיון לפורבס. "נכון לעכשיו היא מובילה יחד עם ארצות הברית בתחום הבינה המלאכותית. לפני כשנתיים כשהספר AI Superpowers יצא לאור זה הפתיע אנשים".

מה הכי הפתיע אותך מאז שכתבת  את הספר?

"כנראה, ההפתעה הגדולה היא שחדשנות ה-AI מהירה אפילו יותר ממה שחשבתי. בכך אני מתכוון למהירות שבה חדשנות AI עוברת משלב המחקר לפיתוח מוצרים. כולם ידעו שזה יהיה מהיר, אבל אף אחד לא חשב שזה יהיה מהיר כפי שאנו רואים עכשיו.

"לדוגמה, לקח 30 שנה לאלגוריתמים של ראייה ממוחשבת ולרשתות עצביות מורכבות, מאז עבודת המחקר הראשונה ועד שהפכה בסופו של דבר לטכנולוגיה שנמצאת בשימוש נרחב. גוגל למשל פרסמה מאמר אקדמי בנושא, ותוך שנתיים בלבד כמעט כל חברה מסחרית הטמיעה את זה במוצרים שלה. זה גורם לנו להיות בטוחים עוד יותר שהאימוץ המהיר של ה- AI בתחומים מגוונים ובמדינות רבות יגיע ליישומים מסחריים, הרבה יותר מהר מאשר כמעט כל טכנולוגיה אחרת שאנחנו יכולים לדמיין".

מהם היתרונות הטבעיים של סין בתחום הבינה המלאכותית?

אם מישהו צריך דוגמה, לי מפנה את תשומת ליבנו ל-TikTok שלדבריו הפכה להצלחה מסחררת וגם מדגימה את יכולותיה של סין בתחום. "האפליקציה הוכיחה שהיא לא ניתנת להעתקה על ידי חברות אמריקאיות מובילות. TikTok היא דוגמה מצוינת ליתרון הטבעי של סין. החברה מינפה כמויות עצומות של נתונים בסין כדי לפתח ממשק שמראה למשתמשים סרטונים שהופכים אטרקטיביים ואפילו ממכרים לשימוש. ואז, תוך איסוף כל הנתונים הללו, TikTok משתמשת בהם ליצור חוויות דומות עבור קהלים שונים בארה"ב ובמדינות אחרות.

shutterstock_photo_tik tok
TikTok. דוגמה לדומיננטיות של סין בתחום ה-AI | צילום: shutterstock

"AI מאפשרת ל-TikTok לספק חוויה ממוקדת לכל אדם ובכך אוספת נתונים לצורך חזרתיות מתמדת. TikTok מראה שאם יש לך מוצר טוב, שימוש ב-AI יכול לגרום למשתמשים להתעניין יותר, וכך תוכל לגדול יותר גאוגרפית. זה הפך לתופעה עולמית. זהו סיפור סיני טיפוסי. ניתן לטעון כי אין טכנולוגיות AI פורצות דרך ב-TikTok, אבל מדובר בביצוע מצוין, הרבה נתונים, חזרתיות וצמיחה אגרסיבית. אני חושב שזו הנוסחה שהובילה להצלחה של ה-AI הסיני בקרב הצרכנים".

מהי פילוסופיית ההשקעות שלך בטכנולוגיות AI?

"חשוב על שלושה צעדים. ראשית, ההבנה שנתונים חשובים. שנית, לדעת שאם ברשותך נתונים יש לך הזדמנות נהדרת ליישם AI ולהפיק ערך רב. שלישית, התבונן כיצד טכנולוגיות AI חודרות במהירות.

"המסקנה שלי משלוש הנקודות הללו היא שהבעלים של טכנולוגיית AI כלשהי אינו בעל ערך רב כמו בעל הנתונים. התובנה הזו נתנה ל- Sinovationאת הרעיון לקרן השקעות סיכון חדשה. במקום לחפש חברות AI למדע טילים, אנו מחפשים חברות שיש להן נתונים. נתונים שמובנים היטב, גדולים בהיקפם ומתחברים למדד עסקי כמותי. לחברות היעד שלנו אין עדיין AI, אך יש להן זרם הכנסות גדול מספיק. הן אומנם כבר לא חברות סטארט-אפ, אבל מצד שני הן גם לא כל כך גדולות. אנחנו מחפשים חברות בעלות שווי של חצי מיליארד או מיליארד דולר. אנחנו נכנסים ועוזרים להן לממש את ערך הנתונים שלהן, שאם ייושמו אמצעות AI, הוא יעניק להן הצפת ערך מבחינת שורת הרווח ושווי השוק שלהן".

לדברי לי,החברה שלו עזרה לחברות לשירותי מידע פיננסיים להגדיל את השימוש ב-300%. "זה נעשה כמעט ללא מאמץ מיוחד. אנו משקיעים גם בכמה חברות חומרה יוצאות דופן, חברות בעלות יכולות מכניות חזקות ומוצרים, אך ללא בראייה ממוחשבת. השקענו למשל בחברת מלגזות שמייצרת מלגזות נהדרות, אך הן לא אוטונומיות. אנחנו לא יכולים לבנות אוטונומיות מכיוון שאיננו מהנדסי רכב, אבל אנחנו יכולים להתייעץ איתם בכדי לעזור להם לרכוש את החברה הנכונה או לשתף פעולה עם האוניברסיטה הנכונה. אז גילינו ש'הערך המוסף של ה- AI' זה מוצר די יקר ואנו יכולים לנצל את זה בדרכים שמשקיעים בדרך כלל פועלים בהן. לכן, כשהם מרוויחים כסף, אנחנו מרוויחים כסף. העסקאות הראשונות שלנו היו מאוד מעודדות ומרגשות".

רבות נכתב על אתיקה ב-AI. מהי עמדתך בנושא?

"מהנדס שאינו מודע או שאדיש כלפי אנשים אחרים, עלול לייצר מוצרים מסוכנים מאוד. הרבה מזה קשור לחוסר המודעות של המהנדסים כלפי האחריות שיש להם לוודא שמערכי 'נתוני האימון' שלהם עשירים ומאוזנים בין מגדרים, גזעים וכו'. פתרון טוב לטיפול בבעיה זו היה להטמיע חינוך ברמה המוקדמת, כך שהמהנדסים יהיו מודעים לכך שהם לא רק כותבים איזה קוד ומוציאים כמה מספרים. עלינו להשתפר, או שתהיה עלינו יותר מדי רגולציה. אני אופטימי לגבי העובדה שנוכל להתמודד עם הנושאים הללו".

האם AI יכול לעזור התחום החינוך?

"ללא ספק. סין התחילה למעשה עם החינוך המקוון לפני כחמש שנים, אפילו יותר. מימנו חברה בשם VIPKid, המונה כמיליון ילדים סינים שלומדים אנגלית. בסין יש מחסור בעובדי הוראה ולכן החינוך המקוון הפך לפתרון. אני חושב שחינוך ה-AI בסין נמצא בפריחה והנתונים הולכים וגדלים – מה שמוביל לחינוך ממוקד ומפולח יותר. אנו רואים כעת AI שמציג מורים וירטואליים כדמויות מצוירות המסייעות ללמד, לבחון ולהפעיל את הילדים. יש תוצאות מדידות שמראות כי הדמויות המצוירות שמלמדות מתמטיקה משפרות את הלמידה של הילדים שמקבלים ציונים טובים יותר – הם מעורבים יותר ושואלים יותר שאלות".

צילום תמונת קאבר: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן