Forbes Israel Logo

גם נתניהו ספד למנדלה: "איש חזון, לוחם חופש שהתנגד לאלימות"

מנהיגי העולם התאבלו הלילה (ו') על מותו של נשיא דרום אפריקה לשעבר, והלוחם נגד האפרטהייד, נלסון מנדלה. נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר כי מנדלה השאיר למדינתו מורשת של חירות ושלום. "הוא השיג יותר ממה שאפשר לצפות מכל אדם אחד", אמר אובמה בנאום בבית הלבן.

"איבדנו את האדם כי משפיע, אמיץ וטוב שמי מאיתנו יחלוק איתו את הזמן על כדור הארץ", הוסיף הנשיא. אובמה, הנשיא השחור הראשון בארה"ב אמר מספר פעמים בעבר כי מנדלה שימש לו השראה במשך שנים רבות.

"כמו רבים ברחבי העולם, אני לא יכול לדמיין את חיי ללא הדוגמא שנתן לי נלסון מנדלה. כל עוד אני חי אני אעשה כל שביכולתי ללמוד ממנו". אובמה אמר כי אחד המעשים הפוליטיים הראשונים בחייו היה ללכת להפגין כנגד שלטון האפרטהייד בדרום אפריקה.

"המסע שלו מאסיר לנשיא מגלם את ההבטחה שבני אדם ומדינות יכולים להשתנות לטובה". אובמה צפוי להגיע לדרום אפריקה להלוויתו של מנדלה, שפרטים עליה עדיין לא נמסרו, אך היא תהיה לוויה ממלכתית. אובמה היה בדרום אפריקה מוקדם יותר השנה, אבל מנדלה כבר היה חולה למדי ולכן שני המנהיגים לא נפגשו.

מנדלה בפגישתו עם נשיא המדינה שמעון פרס | צילום: רויטרס

גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון הספיד הלילה את הנשיא השחור הראשון של דרום אפריקה. באן סיפר על הפגישה בניהם ב-2009 ואמר כי "כששיבחתי אותו על מאבק חייו כנגד האפרטהייד, הוא אמר 'זה לא רק אני, יש מאות רבות של אנשים לא ידועים שתרמו גם כן לסיום האפרטהייד'".

"זה כל כך נגע לליבי", הסביר באן, "וזה נשאר איתי עוד הרבה זמן אחרי. זה היה רגע של כל כך הרבה הגינות אנושית, ענווה וצניעות".

גם בישראל הספידו את המנהיג האפריקאי, מנדלה היה "אבי אומה, איש של חזון, לוחם חופש שהתנגד לאלימות", כתב ראש הממשלה בנימין נתניהן בעמוד הפייסבוק שלו. "הוא היווה דוגמא אישית לבני עמו בשנים הארוכות שלו בכלא. הוא עבד כדי לאחות את הקרעים בדרום אפריקה והצליח בזכות אישיותו למנוע את התפרצות של שנאה גזעית".

גם שמעון פרס, שפגש את מנדלה בביקורו בישראל ב-1999, אמר כי "העולם איבד מנהיג ששינה את דרכה של ההיסטוריה. נלסון מנדלה נלחם למען זכויות האדם והשאיר חותם על המאבק נגד אפליה וגזענות".

"המורשת שלו לבני עמו ולעולם תישאר שלובה בדפי ההיסטוריה ובלבבותיהם של כל אלה שהוא נגע בחייהם, שיזכרו אותו לעד", סיכם פרס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן