Forbes Israel Logo

גמיש, מוליך וחזק: הכירו את חומר הפלא שישנה את תעשיית המחשוב

הסמארטפונים של ימינו מתחרים ביניהם על תואר המכשיר הדק ביותר ומציעים עובי שנע בין 5.5 ל-6 מ"מ. אולם, ככל הנראה בעתיד הלא מאוד רחוק נביט על המכשירים האלו, בדיוק כפי שאנחנו מביטים כעת על המכשירים המגושמים, שהיו נפוצים בעבר.

הכירו את גרפן – "חומר הקסם"

למרות שחומר הגרפיט נמצא בכל עיפרון כבר כמה מאות שנים, הרי שרק בשנים האחרונות החלו חוקרים לחקור לעומק את תכונות המבנה שמהווה את אבן היסוד שלו, הגרפן. החוקרים אנדריי גיים וקונסטנטין נובוסלוב שגילו את הגרפן ואת התכונות הייחודיות שלו זכו על כך בפרס נובל לפיזיקה לשנת 2010.

אז מה יש בחומר המופלא הזה, המכונה "ההמצאה הגדולה ביותר מאז שבב הסיליקון"? ובכן, סידור אטומי הפחמן שבו העניק לו מספר תכונות יקרות ערך עבור יצרני הסמארטפונים, הטאבלטים, פאנלים סולאריים ועוד: כך למשל הוא חזק יותר מיהלום – או פי 200 יותר מפלדה. הוא מוליך חמשל מצוין, (טוב יותר אפילו מנחושת) ומוליך נהדר גם של חום; הניידות החשמלית שלו טובה פי 100 מזו של הסליקיון, צבעו שקוף ודחיסותו גבוהה.


מושלם עבור מסכי סמארטפון גמישים. הגרפן | תמונה: shutterstock

תכונות אלו מאפשרות לחוקרים לצפות איתו צלופן וכך להפוך את הצלופן למעשה למסך מגע דק, עמיד וגמיש לגמרי. עוביו של סמארטפון הבנוי בעזרת הגרפן, יעמוד על 0.18 מ"מ בלבד והוא כמובן יהיה החומר האולטימטיבי לשימוש בייצור העתידי של כל סוגי המחשוב הלביש, אבל לא רק. מעבר ליצירת שבבים ומסכים, ניתן להשתמש בחומר כדי ליצור כמעט כל רכיב ננו-טכנולוגי בתעשיות המחשוב, האופטיקה, הרכב והרפואה.

בקרוב בסמארטפון שלכם?

למרות שסמסונג בישרה לאחרונה על פריצת דרך בייצור של הגרפן, נדמה שאף אחד לא יכול לנבא מתי בדיוק יגיע הגרפן לייצור המוני ולשילובו בכל סמארטפון. יש עדיין לא מעט מכשולים בדרך שנובעים בעיקר מתכונותיו הלא יציבות, שנוטות להשתנות בתנאים מסויימים. אולם, כמעט כל חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם הקימו צוותים והקצו חוקרים, כדי לקדם את פריצת הדרך המיוחלת. בין השאר משתתפות במאמץ חברות כמו פיליפס, IBM, סימנס ואלקטל. גם האיחוד האירופאי הודיע על השקעה חסרת תקדים של מיליארד יורו במחקר של הגרפן ויצר לשם כך תוכנית מיוחדת. כך שנראה שלמרות הכל, פריצת הדרך לא רחוקה, וגם סמארטפון בעובי ובגמישות של עיתון הוא כבר לא בגדר פנטזיה של סרט מדע בדיוני.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן