Forbes Israel Logo

דוחות ג'י.פי מורגן: ההפסד האמיתי של הבנק הוא היושרה והשם הטוב

ג'י.פי מורגן, הבנק הגדול בארה"ב, רשם רווחים של 5 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה, אולם הסיפור הגדול של היום הוא הדי פרשת "הלוויתן מלונדון", במסגרתה הפסיד הבנק 4.4 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה כתוצאה מאסטרטגיית גידור שגויה במשרד ההשקעות הראשי שלו בלונדון.

בבנק הודו היום לראשונה כי נחשף מידע ש"מעלה שאלות לגבי אמינות ההערכות בהן השתמשו הסוחרים במשרד ההשקעות", וכן כי "ייתכן שחלק מהסוחרים חיפשו להימנע מגילוי ההפסדים האמיתיים שלהם" ברבעון הראשון, בו נחשפה הפרשה.

בבנק הוסיפו כי בוצע "ניקוי" של משרד ההשקעות הראשי, וכי הבעיות שבו שהיו בו בודדו משאר הקבוצה. נזכיר, כי ברבעון הקודם הודה הבנק כי השקעות גרועות של ברונו איכסיל, שכונה "הלוויתן מלונדון", הסבו לו הפסד של מיליארדי דולרים. בבנק הוסיפו כי ההשקעות הגרועות שעלו מן הפרשה עלולות להסב הפסדים נוספים של 700 מיליון דולר – 1.7 מיליארד דולר, וכי איfסיל עצמו עזב את משרתו באחרונה.


סדק בתדמית המושלמת. ג'יימי דיימון | צילום: רויטרס

 

הגילוי הענק הוא מכה נוספת למנכ"ל הבנק, ג'יימי דיימון, שנחשב לאחד הבנקאים הבולטים בארה"ב. הוא מגיע בשעה בה היושרה של כל סקטור הבנקאות במדינה מוטלת בספק, על רקע חלקם של הבנקים בארה"ב ובבריטניה בפרשת תיאום הריביות, כאשר רק לאחרונה הסכים ברקליס הבריטי לשלם יותר מ-450 מיליון דולר כדי ליישב תביעות שהוגשו נגדו בארה"ב ובבריטניה.

בשבועות האחרונים הניחושים לגבי ההפסדים של ג'י.פי מורגן מן הפרשה האמירו ל-9 מיליארד דולר, אך בסופו של דבר הבנק רשם הפסד של 4.4 מיליארד דולר "בלבד" מן הפרשה, ואפילו הצליח לרשום רווח של 5 מיליארד דולר ברבעון השני על אף הפרשה. עם זאת, על הדוחות האפיל הדיווח כי הבנק יצטרך לפרסם מחדש את דוחות הרבעון הראשון, שיתוקנו למטה ב-459 מיליון דולר, ושהבנק "לא בטוח שההערכות הסוחרים משקפות ערך הוגן לתוצאותיהם ברבעון הראשון". 

האסון שנולד במשרד ההשקעות הראשי של הבנק ממשיך לגדול. דיימון נחשב לבנקאי שהצליח להחזיק את הבנק ולשמור על שורת הרווח באחת התקופות הכלכליות הקשות שפקדו את ארה"ב, והוא אף השתמש במעמדו ה כדי להילחם בוושינגטון נגד הגבלת יכולות הבנקים להשקיע השקעות ספקולטיביות. אך העמדה הזו חזקה פחות היום, אחרי שברור יותר ויותר כי דיימון לא היה מודע למה שמתרחש במשרד ההשקעות שלו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.