חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

דוח בנק ישראל מזהיר מהמחלה ההולנדית: "ניצול משאבי הגז עלול לפגוע ביצוא ובתעשייה"

בצד היתרונות של שימוש במאגרי גז טבעי מקומיים, בבנק ישראל חוששים מהשפעות שליליות של פיתוח בלתי מבוקר של תעשיית האנרגיה בישראל. על פי דוח שפרסם הבנק, קיים חשש כי ניצול משאבי הטבע יביא לייסוף השקל לרמה מסוכנת בעלת השלכות חיצוניות שליליות על המשק הישראלי כולו. מצב זה מכונה "המחלה ההולנדית". 

בדוח בנק ישראל נכתב כי, "הניסיון הבינלאומי מצביע על סיכון הנשקף לענפים הסחירים כתוצאה מייסוף חד שנובע מגילויים ומניצולם של משאבי טבע. אמנם סביר להניח כי בשלב הראשון, כאשר ההוצאות על אנרגיה יורדות, וההכנסה הפנויה עולה, אין מרגישים בהיחלשות, אולם בשלב מאוחר יותר, לאחר שהמשק מתייצב בשיווי המשקל החדש, חולשתם של הענפים הסחירים שמקורה בהפסד צבר הון אנושי, עלולה להוות בעיה". 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בבנק ישראל מסבירים כי ככל השמגזר המסחרי מצטמצם, כך הפגיעה הנגרמת מ"המחלה ההולנדית" משמעותית יותר. "המשק צפוי להרגיש את הפגיעה יותר ויותר ככל היחלוף הזמן, במיוחד לאחר אזילת המאגרים, כאשר תגדל חשיבותו של היצוא במגזר המסחרי".

אסדת הקידוח במאגר תמר | צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

בבנק מציעים כי במידה שיתברר שמחיר הגז הטבעי מעודד התפתחות תעשייה המבוססת על המשאב, בפרט כזו שיש לה השלכות חיצוניות שליליות, מומלץ לשקול הטלת מס על שימוש בגז.  

עם זאת בבנק ישראל מדגישים גם את היתרונות של ניצול משאבי הגז המקומיים. "המעבר לשימוש באנרגיה המבוססת על גז טבעי שנמכר לצרכנים במשק על ידי שותפות ישראליות צפוי ליצור יציבות במחירי האנרגיה ובכך לשפר את מצבם של הצרכנים בעיקר בתעשיות עתירות אנרגיה". 

עוד מסבירים בבנק כי המעבר לחוזים ארוכי טווח במשק יקטין את עלויות הייצור ויעניק למשק הגנה בתקופות של מתיחות בטחונית. דבר זה עשוי להביא גם לגידול בהשקעות. לדברי בנק ישראל, קצב התרחבות השימוש בגז בתעשייה תלוי בקצב התקדמות הקמת התשתית להפקת הגז הטבעי ולהולכתו ברחבי המדינה. 

על מנת להקטין את ההשפעות השליליות של התחזקות השקל כתוצאה מהירידה בהוצאות האנרגיה של המשק והעודף הצפוי להיווצר בחשבון השוטף הקימה הממשלה קרן שתשקיע את ההכנסות מתמלוגי הגז בחו"ל. קרן זו תדאג שלפחות חלק מההכנסות מענף האנרגיה יילכו לחיסכון ובכך תביא להגדלת החיסכון של המגזר הציבורי. 

כתבות נוספות בנושא:

צרות של עשירים: מדיניות הרווחה הפכה את אזרחי נורבגיה לעצלנים – והכלכלה המקומית בסכנה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן