Forbes Israel Logo

דיווח: במקרה של שביתה – המדינה תכניס כוחות צבאיים לנמלי הים

הרפורמה המתוכננת בנמלים ממשיכה להכות גלים: העיתון ידיעות אחרונות מדווח היום כי המהלך טומן בחובו תכנית מגירה להכנסת כוחות צבאיים לנמלי הים במקרה של שביתה בעקבות ההכרזה הצפויה של הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופסור דייויד גילה, כי חברות נמלי הים באשדוד וחיפה מהוות קבוצת ריכוז בשירותי פריקת וטעינת מכולות

העיתון מדווח כי המדינה מכינה תוכנית מגירה הכוללת הכנסת כוחות צבאיים לנמלי הים. התוכנית הזוכה לשם הסמלי "1981" – השנה בה נשיא ארה"ב לשעבר, רונלד רייגן, פיטר את העובדים במגדלי הפיקוח בנמלי התעופה בארה"ב והביא במקומם פקחים צבאיים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הכרזה על קבוצת ריכוז מאפשרת לממונה על ההגבלים העסקיים להורות על צעדים להגדלת התחרות בענף, כמו הסרת חסמי כניסה. לפיכך החברות המפעילות כיום את הנמלים באשדוד וחיפה לא יפעילו ולא יעניקו שירות נמל בשטח, מסוף או רציף שאינם מופעלים על ידן כיום, במה שעשוי לסלול את הדרך לכניסת נמל פרטי לשוק. ההוראה כוללת את המסופים החדשים שצפויים לקום, המכונים "נמל המפרץ" ו"נמל הדרום".


צילום: רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לנושא בפתח ישיבת הממשלה השבועית: "נמלי הים בישראל זה נושא שמעסיק אותנו כבר למעלה מעשור", אמר נתניהו. "בשנת 2003 יזמתי תהליך רב שלבי של רפורמות בנמלי הים. דבר ראשון שעשינו זה רפורמה ברשות הנמלים. הקמנו שלוש חברות ממשלתיות בחיפה, באשדוד ובאילת, ופתחנו את מספנות ישראל בחיפה בהפעלה פרטית. זה הדבר הראשון שנעשה. שלב ב' היה הפיכתו של נמל אילת לנמל שפועל בהפעלה פרטית. זה קרה לפני שנה. הדבר השלישי שהולך לקרות בחודשים הקרובים הוא הוצאת מכרז לנמל נוסף, חדש, בהפעלה פרטית".

שר התחבורה ישראל כץ שלל היום את הפרסומים על הכנסת כוחות צבאים לנמלים: "לצה"ל אין את כח האדם הדרוש והידע להפעיל נמלים", אמר כץ בראיון לגל"צ. כץ סיפר כי המדינה שוקדת על מספר דרכי פעולה להתמודדות עם השבתה של נמלי חיפה ואשדוד במחאה על הרצון להקים נמל חדש. 

"אם התכנית תתקל בהשבתה פראית של הנמלים ושל המשק – ננקוט בכל האמצעים כדי להציל את הנמלים", אמר כץ, שסיפר כי אחת הדרכים שנשקלות היא ייבוא עובדים מחוץ לארץ באמצעות חברות זרות להפעלת הנמלים במקרה של שביתה, וחקיקת חוק שיטיל בוררות חובה. "נהיה מוכנים לעשות את זה בהתדיינות עם העובדים. במידה וזה לא יצליח, נעשה זאת באופן חד צדדי", חתם כץ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.