חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

דיווח: דרום סודן חתמה על הסכם למכירת נפט לחברות ישראליות

עוד צעד בהידוק היחסים בין דרום סודן לישראל: על פי סוכנות הידיעות UPI טוענת דרום סודן כי חתמה על הסכם עם כמה חברות נפט ישראליות. זאת כמהלך אסטרטגי פוטנציאלי וכחלק מגיבוש היחסים בין ישראל למדינה הצעירה והעשירה בנפט ממזרח אפריקה.

דרום סודן, שהפכה עצמאית ביולי 2011 לאחר מלחמת אזרחים שנמשך עשרות שנים, מצויה בסכסוך לגבי עתודות הנפט שלה עם המשטר הצבאי בחרטום, בעל בריתה של איראן, בראשות הנשיא עומר אל בשיר.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

סודן הפכה על פי הדיווח לשדה קרב במלחמה החשאית בעיקרה בין ישראל לאיראן, אשר מבריחה נשק לחמושים הפלשתינים ברצועת עזה דרך הים האדום. שר הנפט של דרום סודן, דייהו דאו, הודיע על פי הדיווח בשבוע שעבר על עסקת הנפט לאחר ששב מביקור בישראל. הוא לא ציין באלו חברות מדובר.


צילום: רויטרס

עוד ציין דאו כי ממשלת דרום סודן מקווה לייצא נפט לישראל, אך זה לא יקרה לפני חודש מרץ. הוא לא נתן רמז כיצד דרום סודן המוקפת יבשה תבצע את המהלך, או מה יהיה נפח הנפט הגולמי המעורב, אולם כבר עתה ברור כי חרטום תעשה הכל כדי לטרפד את המהלך.

דרום סודן יושבת על כ-80% מעתודות הנפט בסודן, שבה על פי סקירה סטטיסטית כ-6.6 מיליארד חביות. נתון זה מקנה לדרום סודן יתרון כלכלי עצום על המשטר הערבי המוסלמי בחרטום, אשר גם כלכלתו תלויה בנפט. 

בשלב זה מקבלת ישראל על פי הדיווח חלק גדול מהנפט שלה מאזרבייג'אן, הרפובליקה הסובייטית לשעבר, השוכנת לצד גבולה הצפוני של איראן, ומהווה זירה נוספת במלחמה החשאית בין ישראל לרפובליקה האיסלמית.

במהלך מלחמת האזרחים בסודאן, אחד הסכסוכים הארוכים ביותר באפריקה שבו נהרגו כ-2 מיליון איש, סיפקה ישראל על פי הדיווח למורדים הדרומיים, נשק, אימונים ומימון, כפי שעשתה באזורים אחרים של אפריקה בהם ביקשה להחליש את יריביה הערבים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן