Forbes Israel Logo

דייויד גילה: "חברת החשמל מנסה לדחוק מתחרים עתידיים"

"מעמדה הדומיננטי של חברת החשמל מקים חשש אינהרנטי להפעלת כוח שוק על-ידה במקטע שבו היא ספק יחיד, תוך דחיקת מתחרים וצמצום התחרות במקטע אחר" – כך כתב היום הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דייויד גילה, בהצגתו לשרי האוצר, הכלכלה והאנרגיה את המתווה התחרותי המומלץ לרפורמה במשק החשמל.

"לדאבוננו, חששות אלה אינם תיאורטיים", מפרט גילה. "בעת האחרונה, אנו עדים לניסיונות חוזרים ונשנים של חברת החשמל לדחוק מן השוק מתחרים עתידיים שלה במקטע ייצור החשמל. על-ידי שליטת חברת החשמל ברשת הולכת החשמל – עורק ראשי אשר בלעדי השימוש בו אין כל אפשרות להתפתחותה של תחרות בחברת החשמל – נמנעו עובדי החברה מלחבר מספר תחנות כוח פרטיות לרשת הולכת החשמל", כתב.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

הממונה נקט 5 עקרונות לרפורמה שתוביל לשוק חשמל תחרותי: מכירה של תחנות כוח בשלמותן, במקום 49% בלבד מכל יחידה; מתן אישור לחברת החשמל לשדרג תחנת כוח קיימת אך לא לאשר רישיון לתחנת כוח חדשה, כל עוד חברת החשמל מייצרת יותר מ-50% מסה"כ ייצור החשמל בישראל; הפרדה מוחלטת של ניהול המערכת מחברת החשמל: הפרדה מוחלטת של הולכת החשמל מחברת החשמל: והפרדה של מערכת החלוקה מחברת החשמל. הרשות ממליצה להפריד לחלוטין גם את מקטע החלוקה מבעלות או שליטה של חברת החשמל.

"אנו סבורים כי יש חשיבות עליונה לבצע את המהלך המיוחל באופן מיטבי לטווח ארוך", נכתב בפנייה לשרים, "הכנסת תחרות למשק החשמל צפויה להביא להורדת המחיר לצרכן ולהעלאת רמת הרווחה הכללית במשק. כיום, 17 שנים לאחר חקיקת חוק משק החשמל, הגיעה העת ליישם את השינוי המבני המיוחל בחברת החשמל".

פרופ' גילה הוסיף כי "לא ניתן להפריז בחשיבות התקופה הנוכחית, המאופיינת בכניסתם ותחילת פעילותם של מתחרים חדשים בשוק ייצור החשמל, להתפתחותה של תחרות במשק החשמל. השעה כשרה, ויש לפעול במהירות ובנחישות ליישום שינוי מבני ראוי בחברת החשמל, לשם מימוש פוטנציאל התחרות הטמון במשק החשמל, לרווחת כלל המשק".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "נושא הרפורמה נמצא בדיונים במסגרת וועדה אותה הקימו שר האנרגיה והמים ושר האוצר. חברת החשמל תציג את עמדתה במסגרת משא ומתן זה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.