Forbes Israel Logo

דליפת הליום: SpaceX הודיעה על סיבת הפיצוץ שהשמיד את עמוס 6

בהודעה שפרסמה חברת SpaceX באתר האינטרנט שלה בסוף השבוע, היא הצהירה כי היא זיהתה סיבה אפשרית לפיצוץ של טיל הפלקון 9 שלה ביום הראשון בספטמבר השנה, כשעליו הלוויין הישראלי עמוס 6. עוד ציינה החברה כי יתכן שהיא תתחיל לשגר שוב מטענים ייעודיים עבור לקוחותיה כבר בנובמבר השנה.

לפי הודעתה של SpaceX, הפיצוץ נגרם ככל הנראה בגלל "דליפה גדולה במערכת ההקפאה של ההליום שבמכל החמצן הנוזלי, התחנה השנייה במערכת". מה שגרם לדליפת ההליום לא ברור נכון לעכשיו ועדיין נתון תחת חקירה.

ביוני 2015 התפוצץ טיל נוסף מסוג פלקון 9 של SpaceX, אז זה קרה מעט לאחר ההמראה. הסיבה לפיצוץ ההוא, לפי החברה, הייתה גם היא כשל כלשהו במערכת השניונית של מיכל החמצן הנוזלי. בתקרית ההיא, במערכת ההליום הייתה יתד פגומה אחת שהובילה לעליית הלחץ במיכל – הלחץ שהוביל להתפוצצות הטיל.

כמובן שלדעת חוקרי התאונה יש קשר בין התקריות, אבל החברה טוענת כי הפיצוץ שארע בספטמבר לא התרחש באותו האופן. "במהלך הליך החקירה של עץ האשמים והמעבר על הנתונים, ניקינו כל קשר בין התקרית לבין התקלה של השנה שעברה בטיל ה-CRS-7", עדכנה החברה את קוראי העמוד שלה.

העדכון של החברה מכיל גם מידע הנוגע לאופן שבו הפיצוץ השפיע על מתקן השיגור. לפי SpaceX, בניין התמיכה הצמוד לקן השיגור לא הושפע מהפיצוץ. מתקני החמצן הנוזלי והנפט המזוקק הצמודים לכן השיגור גם הם לא נפגעו. החברה גם ציינה שמערכות השליטה של הכן "מצויות גם הן במצב טוב יחסית".

פיצוץ טיל הפלקון בספטמבר השנה, ועמו הלוויין הישראלי היקר | צילום מסך: יוטיוב

החקירה אחת הסיבה לפיצוץ שארע ב-1 בספטמבר עדיין נמשכת. אולם, SpaceX נראית כמי שמגייסת אופטימיות זהירה, כשהיא אומרת שהיא מצפה להתחיל שוב בקרוב בשיגוריה – ככל הנראה כבר בנובמבר הקרוב. יחד עם זאת, כשהשיגורים באמת יתחילו שוב, שאלה מרכזית תהיה איזו חברה תהיה זו שתישלח ראשונה את מוצריה לחלל? יומן הטיסות של SpaceX הוא ארוך, והוא כולל תכנית להטסת הלוויין SES-10 על גבי טיל משומש. הטיסה הזו נקבעה במקור לאוקטובר בחודש טנטטיבי. אבל ל- SpaceXיש גם משימת משלוח אספקת לתחנת החלל הבינלאומית שנקבעה במקור לחודש נובמבר. נכון לעכשיו, החברה טרם הודיעה איזו משימה תהיה הטיסה הראשונה שלה לאחר הפיצוץ.

"לחזור לטוס בבטיחות ובאמינות היא העדיפות הראשונה שלנו", מסכמת הצהרת החברה. "והמידע שנאסף במסגרת החקירה הנוכחית תסתיים בכך שרכבי החלל שלנו יהיו אפילו בטוחים ואמינים יותר עבור לקוחותינו ושותפינו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.