Forbes Israel Logo

דרך המשי החדשה: רכבות המטען שיגיעו מסין לאירופה בפחות מיומיים

לא אחת כתבתי בהרחבה על התפתחותה של רשת רכבות מטען שחוצות את אירו-אסיה ומחברות במהירות עשרות ערים בסין ובאירופה. לא אחת גם התפארתי בכך שהרכבות הללו יכולות לגמוע מסע של 9,000-12,000 קילומטר בפחות משבועיים – ולפעמים אף בזמן נמוך מזה, של כ-10.5 ימים. אלא שאז אחד מקוראינו, טוני רסטול, השאיר תגובה לאחד המאמרים שלי שעסק ברכבת החדשה ממזרח סין ללונדון וטען בלגלוג:

"12,000 קילומטר ב-16 יום – נראה שזו הרכבת האיטית ביותר שיוצאת מסין".

לאחר מכן הוא עשה חישוב מתמטי שהראה שאם הרכבות הללו ייסעו מסביב לשעון, המהירות הממוצעת שלהן תהייה רק 30-40 קילומטר בשעה.

על אף שהסברתי שמדובר ברכבות ישירות שמקוטלגות כרכבות "אקספרס" מיוחדות, אין משמעות הדבר שהן פועלות ללא הפסקה מסביב לשעון. דרך סין, מרכז אסיה ורוסיה הרכבות הללו גומעות כ-1,100 קילומטר ביום, ובאירופה, היכן שמערכת המסילות היא יותר צפופה, המרחק היומי שהן יכסו יצנח לכ-350-400 קילומטר. ובכל זאת, הייתה לו נקודה טובה: למרות שזו אחת ממערכות רכבות המטען המהירות ביותר בעולם, הן באמת לא נוסעות "כל כך" מהר.

"תכפילו את המהירות = 8 ימים. זה יהיה מעניין", הוא הוסיף. ובכן, זה בדיוק מה שרוסיה וסין מתכננות לעשות – ואפילו יותר מכך.

אלטרנטיבה לשינוע סחורות אווירי. סין ורוסיה מתכננות להחיות את דרך המשי | Fotolia

רוסיה, מדינה שיודעת כנראה טוב יותר מכל מדינה אחרת מהם היתרונות של תחבורת רכבות טרנס-יבשתית (הקו הרוסי הטרנס-סיבירי הוא "הרחוב הראשי" במסדרון הצפוני של דרך המשי החדשה), מתכננת לפתח את מערכת הרכבות המתקדמת ביותר טכנולוגית על פני כדור הארץ. בחודש שעבר, במהלך פגישה של המפלגה הרוסית המאוחדת, הכריז נשיא חברת הרכבות הרוסית "Russian Railways", אולג בלוזרוב, כי המדינה שלו תהפוך לחיל החלוץ של תנועה להרחבת פסי רכבות המטען במהירויות גבוהות שחוצים את שטחה, ותחבר את סין לאירופה.

"אנחנו מתכננים להגיע לסין דרך קזחסטן ולשאת מטענים מיוחדות ויקרי ערך לאירופה דרך רוסיה", הוא אמר.

נשיא חברת הרכבות טען כי קו רכבת מטען במהירות גבוהה יוכל להפחית את משך ההובלות בין אירופה לסין ליומיים בלבד – מה שבמקרים מסוימים הופך אותן למהירות יותר אפילו בהשוואה לזמן הדרוש למשלוחים אוויריים. לשם כך, Russian Railways טוענת כי היא מפתחת רכבת במהירות גבוהה (HSR) שיכולה לנסוע במהירות של 300 קמ"ש כשהיא מועמסת במלואה בסחורות.

בעוד שרכבות נוסעים במהירויות גבוהות הלכו וכיסו את אירופה ואסיה במהלך העשור וחצי האחרונים, רכבות מטען במהירויות גבוהות פשוט לא עמדו בקצב – ובמובנים מסוימים הן פחות או יותר תיאורטיות בלבד. אבל היום, כשמרכזים תעשייתיים חדשים שמתמקדים בייצור סחורות בעלות ערך גבוה, לרוב באמצעות טכנולוגיות עיליות, נפתחים בקצב גבוה במערב סין, במרכז אסיה ובקווקז, היסודות להקמת מסילה שתחצה את אירו-אסיה הולכים וגדלים ביתר שאת.

שינוע הסחורות יקרות הערך הללו הוא שהניע את השגשוג המהיר של הרשת בת 39 הקווים (שעוד גדלה) של רכבות מטען, הפרוסה בין סין לאירופה. למרבית סוגי הסחורות מתאימה יותר שיטת השינוע האיטית והזולה יותר, דרך הים, אבל בשביל סוגי סחורות מסוגים יקרים יותר, שצריכות להימסר מהר, רכבת שתחצה את אירו-אסיה במהירויות גבוהות הולכת והופכת לאלטרנטיבה אמתית על פני השינוע האווירי היקר.

קו רכבות המטען המהירות שמציעה רוסיה ייארז יחד עם רכבת הנוסעים המהירה, המדוברת מאוד, בקו מוסקבה-קזן, אשר תשתרע על פני 770 קילומטר בין שתי הערים ותאפשר לאנשים להגיע הלוך וחזור ביניהן תוך שלוש שעות בלבד. בניית הקו מתוכננת להתחיל בהמשך השנה, במימון של 6.5 מיליארד דולר שנלקחו כהלוואה ו-1.6 מיליארד דולר נוספים שהגיעו מהשקעה זרה ישירה מכיוון סין. גם תאגיד גרמני בהובלת חברת סימנס, הדויטשה בנק והדויטשה באן (חברת הרכבות הלאומית של גרמניה) הבטיח להשקיע יותר מ-2.8 מיליארד דולר בבניית המסילה. קו הרכבת המהירה החדש הזה צפוי להתחיל לפעול טנטטיבית בשנת 2023.

התכנית הרחבה יותר היא להרחיב את קו מוסקבה-קזן דרך קזחסטן, כל הדרך לבייג'ינג, 7,769 קילומטר הרחק משם, ולחבר אותו למערכת הרכבות המהירות של סין שכבר מונה למעלה מ-19 אלף קילומטר של מסילות. הפרויקט ייקשר לתכניתו הכוללת של נשיא סין לחיבור כל חלקי ארצו, "יוזמת הכבישים בחגורה של סין" (China's Belt and Road Initiative), ובמובן מסוים תתפוס את מקומו של קו הרכבת האייקוני הרוסי, והמבוגר יחסית, של הרכבת הטרנס-סיבירית. אם הקו המהיר הזה באמת ייבנה, משך הנסיעה הסופי יתקצר בכ-רבע, ויצנח מתחת ל-33 שעות נסיעה בלבד.

במהלך העשור הראשון של שנות האלפיים תחבורת הרכבות נחשבה לדבר מיושן, איטי וששייך לעידן אחר, אבל דרך המשי החדשה משנה את התפיסות הללו מהר מאוד. מעל למסילה הטרנס אירו-אסייתית מוסר כיום האבק והיא עוברת תהליך מודרניזציה – מהפכני אפילו – שיתאים אותה למאה הנוכחית. בזמן שאנו יושבים ורואים כיצד עוד ועוד ערים באירופה מתחברות במסילות לערים במזרח אסיה, מה שאנו רואים באמת הוא רק השלב הראשון במופע שעלילתו עוד תהפוך למתוחכמת בהרבה, עם כל פרק חדש שעוד יבוא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.