Forbes Israel Logo

האדם מאחורי מהפכת המיחזור של ניו יורק: "קיימות זה טוב, אבל חייבים להסביר לאזרחים במספרים"

"חוצפה ממדרגה ראשונה, בדיל פוליטי מגעיל דוחפים הצעת חוק טובה לפח הזבל של ההיסטוריה. זה סיפור של ממשלה שלא מתפקדת". בדברים החריפים האלו פתח מנכ"ל התאחדות התעשיינים במשק, אמיר חייק, את דבריו בכנס מיוחד של תאגיד המיחזור "תמיר" אשר נערך היום בתל אביב בהתייחסו לביטול החוק המחייב תשלום לספק בתום 30 יום ממצן השירות. "תקציב המדינה שנתקע עכשיו מעורר המון בעיות למגזר העיסקי. שמו אותנו בהמתנה לחצי שנה, וזה לא מעניין פשוט אף אחד".

בהמשך, התייחס חייק גם לנושאים הנוגעים לעיקר העשייה של תאגיד המיחזור, אשר פועל ליישום "חוק האריזות" במשק, במטרה לעמוד ביעדי מחזור האריזות אשר קבועים בחוק המדובר: "אנחנו רואים איך הממשלה אוכפת את החוק על גופים וחברות אשר משתפות פעולה, אבל בוחרת שלא לאכוף את החוק על אלו שפשוט מדלגים מעליו. הממשלה חייבת ללחוץ על כל החברות לפעול בהתאם לחוק. ואותו הסיפור גם עם הרשויות המקומיות", המשיך. "80 רשויות במדינה עדיין לא חתמו על ההסכם עם התאגיד, לרבות ירושלים הבירה. זה הזוי, זה לא בסדר". 

חייק (מימין) וקובי דר | צילום: נדב כהן יונתן

תאגיד "תמיר" קיים, כאמור, כנס מיוחד לעידוד הקיימות ומאמצי המיחזור בישראל תחת הכותרת Global Rethinking, אליו הגיעו בכירים בתחום מהארץ והעולם. אחת הדמויות המסקרנות אשר הגיעו לכנס היה רון גונן, אשר שימש כיועצו המיוחד של ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג, והוביל את מהפכת המיחזור בעיר. 

"אם אפשר לעשות מהפכת מיחזור מוצלחת בניו יורק – אפשר לעשות את זה בכל מקום בעולם", סיפר לנוכחים. "היו לנו תקציבים וראש עיר שידע לקדם דברים, והצלחנו לעשות מהפכה". בעוד לחשיבות התחום אין עוררין כלל, גונן סיפר כיצד הצליחו לרתום גם את תושבי ניו יורק למאמצי המיחזור בעיר: "הסברנו לאזרחים שהעירייה אוספת את הזבל למזבלות. על התעבורה הזאת – אנחנו משלמים מיסים. אנחנו לא רואים את זה כי זה לא מופיע לנו בסעיף ברור שאומר שהזבל שלנו עולה לנו כך וכך, אבל זו האמת. לא אמרנו לאזרחים 'זה פשוט טוב לכם', אלא תרגמנו להם את זה לכסף: 'אם תמחזרו ככה וככה – נרוויח איקס דולרים', וזו החוכמה", לדבריו.

גונן (משמאל). "אם הצלחנו בניו יורק, אפשר להצליח בכל מקום" | צילום: נדב כהן יונתן 

אז האם גם בישראל יצליחו אנשי התאגיד והחברות הפעילות בתחום לקדם את תחום המיחזור, ולרתום גם את האזרחים עצמם למאמץ? לפי מנכ"ל "תמיר" קובי דר, הדבר תלוי רבות גם בהמשכיות אשר יספק המשרד לאיכות הסביבה על רקע אי היציבות הפוליטי במדינה: "התפקיד שלנו הוא להביא לשיתוף פעולה בין מאות גורמים ולוודא שזה יקרה. תהליכים של טיפול בסביבה ושמירה עליה דורשים המשכיות. הפקידות המקצועית במשרד להגנת הסביבה צריכה להמשיך במדיניות העקבית והבלתי מתפשרת ולא לתת לשינויים בפוליטיקה הישראלית שכולנו חווים להשפיע על המדיניות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן