Forbes Israel Logo
ה-FBI בוחן טכנולוגיית ריגול ישנה אך שנויה במחלוקת למכשירי סמארטפון. בינתיים נראה שזה עובד לו. צילום: shutterstock
ה-FBI בוחן טכנולוגיית ריגול ישנה אך שנויה במחלוקת למכשירי סמארטפון. בינתיים נראה שזה עובד לו. צילום: shutterstock

האח הגדול: הטכנולוגיה השנויה במחלוקת של ה-FBI לאיתור כלי רכב

צו החיפוש שנחשף על ידי פורבס לאחרונה מגלה כיצד ארגון הביון האמריקאי משתמש במכשירים הסלולריים ובטכנולוגיה שמותקנת בכלי הרכב כדי לשאוב מידע או לאתר את המיקום. בכך הוא ממחיש לנו מדוע מכוניות אינן עוד רק כלי רכב, אלא רשתות סלולריות על גלגלים

ה-FBI משתמש בטכנולוגיה שנויה במחלוקת שמשמשת באופן מסורתי לאיתור סמארטפונים ככלי מעקב אחר רכבים. הטכנולוגיה מאפשרת לרגל אחר ה-WiFi על גבי כלי הרכב ולאתר את מיקומו המדוייק.

הכלי בו עושה ארגון הביון האמריקאי שימוש ומכונה סטינגריי (Stingray) או סימולטור למגדל סלולרי, מתחזה לאנטנה סלולרית על מנת לאלץ את כל המכשירים באזור נתון להתחבר אליו. לאחר מכן יכולים סוכנים לבחור את המספר בו הם מעוניינים ולאתר את המכשיר. בדרך כלל זה יהיה טלפון נייד, אך יישום צו חיפוש שהתגלה על ידי פורבס מראה כי ניתן להשתמש בו גם לאיתור רכבים, כל עוד יש להם Wi-Fi מובנה. הסיבה לכך היא שמערכות Wi-Fi לרכב מתנהגות כמו טלפון, בכך שהן פונות לרשתות הסלולריות כדי לקבל את הנתונים שלהן. אז זה הגיוני שהמשטרה תשתמש בטכנולוגיה כדי לאתר רכב, אם כי נראה שזה המקרה הראשון שנרשם.

הבקשה לשימוש בסטינגריי הוגשה על ידי ה-FBI בוויסקונסין בחודש מאי, מכיוון שביקשה לאתר רכב – דודג' מדגם דורנגו הלקאט – שהאמינו כי הוא משמש אדם שהוגש נגדו כתב אישום בגין סחר בסמים והחזקת נשק.

אוספים מידע גם על חפים מפשע

ל-FBI כבר ניתן אישור להשתמש במעקב בכדי לאתר רכב אחר המשויך לאותו חשוד, "ג'יפ שחור", על פי בקשת הצו. שוב, אלה היו טכניקות מעקב ששימשו באופן מסורתי למעקב אחר טלפונים סלולריים, הראשון היה "רישום עטים", שמקבל נתונים מספק הטלפונים הסלולריים כדי לפקח על חיבורים שביצע המכשיר לטלפונים אחרים או מכשירים אלקטרוניים. השני היה מה שמכונה "צו פינג", המציג את מיקומם של מגדלים סלולריים המשמשים מכשיר. זה נתן להם את המיקום של סוכנות רכב, שם נודע להם שהחשוד סחר בג'יפ תמורת דודג', כתב ה-FBI בבקשה שלו למעקב.

לאחר מכן, ה-FBI החליט להשתמש בסימולטור למגדלים סלולריים. לקראת סוף בקשת הצו הסביר סוכן פדרלי מדוע, וציין כי "רכבים כמו דודג' היו מצוידות לעתים קרובות במודמים סלולריים מובנים. למודמים סלולריים אלה מוקצה מזהה סלולרי ייחודי שיוצר רשומות היסטוריות ופרוספקטיביות הדומות לטלפון סלולרי מסורתי.

"רשומות אלה יכולות לסייע לאכיפת החוק בזיהוי מיקום הרכב כולל דפוסי נסיעה ואזורים בהם הנעקב עלול להתגורר או להגיע לעתים קרובות. מרבית יצרני הציוד המקורי חברו ל-AT&T או ל-Verizon בכדי לספק קישוריות סלולרית בתוך כלי הרכב שלהם. בדיקת מידע על קוד פתוח מ-AT&T מזהה את הדודג' דורנגו הלקאט משנת 2021 כרכב שיש בו WiFi מובנה שמופעל על ידי AT&T".

נראה שסטינגריי עזר, על סמך מסמך ממשלתי שהראה כי הצו הוצא לפועל וכי הסימולטור הצביע על כך שיש "סבירות גבוהה" שהדודג' נמצא בתוך מוסך. החשוד בתיק, שאפט א. דרבי, טען לחוסר אשמה בשלושת האישומים שהוגשו נגדו. לאחר שהורשע בחודש מרץ, הוא נעצר באמצע יולי.

לא רק כלי רכב

סטינגרים היו שנויים במחלוקת בעבר מכיוון שהם שואבים נתונים מכל המכשירים שמתחברים אליהם, כלומר גם מידע על טלפונים או מכוניות של חפים מפשע. זו הסיבה שהמחוקקים הציעו חקיקה שמחייבת צווים עם סיבה סבירה חזקה לפני פריסת טכנולוגיית המעקב, ומדוע בקשות למעקב באמצעות סטינגריי מגיעות עם הצהרות וגילוי נאות כמו זו שבוויסקונסין: "מכשיר המעקב עשוי לגרום לשיבוש הקליטה הסלולרית במכשירי סלולר, או כל מכשיר סלולרי אחר שנמצא בסביבתו הקרובה. כל שיבוש שירות במכשירים שאינם מטרה יהיה קצר וזמני, וכל הפעולות ינסו להגביל את ההפרעה למכשירים כאלה". מגיש הבקשה מתחייב בבקשה גם למחוק נתונים שהוקלטו מאנשים שאינם חשודים.

המקרה מדגיש כיצד מכוניות אינן עוד רק כלי רכב, אלא רשתות סלולריות על גלגלים, וכל הנתונים הללו יכולים להועיל לגורמים ממשלתיים. כפי שפורסם לאחרונה על ידי פורבס, המשטרה יכולה ואף רכשה נתוני מיקום ממערכות כריות האוויר של כלי הרכב או ממודול תאורת הבלמים. הם גם ביקשו בעבר נתוני מיקום מחברות שיש להם מערכות ברכב שעוקבות אחר קואורדינטות ה-GPS של מיליוני רכבים מדי יום, כולל GM OnStar, וענקיות ניהול ציי הרכב Geotab ו-Spireon.

"אנשים רבים לא מבינים שמכוניות מודרניות אינן רק גלגלים ומנוע, אלא גם מחשבים וסלולר", אומר נייט וסלר, סגן מנהל פרויקט הפרטיות והטכנולוגיה של ACLU. "תכונות אלה מציעות נוחות ויעילות לנהגים, אך הן גם מייצרות מידע רגיש – לאן אנו הולכים ומה אנו עושים. הגנות פרטיות חזקות חשובות למידע מסוג זה שניתן לשאוב מהרכבים שלנו, בדיוק כמו למידע שנוצר על ידי הטלפונים הניידים והמחשבים הניידים שלנו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.