Forbes Israel Logo

האיש המבוקש בעולם: “אני מתגעגע לאמריקה”

אדוארד סנודן, שנחשב לאחד האנשים המבוקשים בעולם, הופיע לראשונה בפומבי מול קהל ישראלי, במסגרת אירוע שארגנה פירמת ייעוץ התקשורת והאסטרטגיה OH!" אורנשטיין חושן". הופעתו נערכה ממקום מסתורו ברוסיה, באמצעות מערכת וידאו מאובטחת.

סנודן, שבעברו שימש כאיש מחשבים בכיר בסוכנות הביון האמריקאית, ה-CIA, ידוע כמי שלקח עמו (בעת עזיבתו את הסוכנות) 1.7 מיליון מסמכים בדרגות הסיווג הגבוהות ביותר. המסמכים הכילו מידע סודי המתאר כיצד המודיעין האמריקאי עוקב אחרי מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם, ביניהם גם אחרי מנהיגים פוליטיים ואנשי עסקים בכירים. "דבר אחד אני יודע – מה שנחשב לבטוח יותר, זה לא תמיד מה שנכון יותר", אמר סנודן בפתח דבריו. "בעולם של שנת 2018, המציאות היא שאוספים עלינו נתונים ומשתמשים בהם לרעה. כל אחד יודע על זה, ולממשלות אין שליטה על זה".

סנודן. "האם יחזור לאמריקה מתישהו?" | צילום: ישראל הדרי

הדן אורנשטיין ואיתמר חושן, מייסדי הפירמה שארגנה את האירוע, ציינו כי השיחה עם סנודן מהווה הזדמנות נהדרת לדבר על נושאים שלא מקבלים תמיד את המקום הראוי להם בקדמת השיח, כמו: חופש הפרט, חופש הביטוי והמקום של עיתונות חופשית במציאות של איומים ביטחוניים. המקרה של סנודן מהווה דוגמה טובה עבור הנושאים האלו, שכן את המסמכים שלקח וגרמו לנזק ביטחוני גדול לארצות הברית, מסר לעיתונאים מהגארדיאן ומהוושינגטון פוסט, והם אלו שפרסמו את המידע. "יכולתי לפרסם בעצמי, אבל במקום זה הלכתי לעיתונאים ונתתי להם את המידע כדי שהם יעשו שיפוט עצמאי ויחליטו מה הציבור צריך לדעת בשביל להגן על הדמוקרטיה. אפשר לאהוב את זה או לא".

"לא חושש לחיי"

במהלך הופעתו סיפר סנודן על התחושות שאפפו אותו תוך כדי המעשה, ועל הדילמה האם להעביר את המידע אליו נחשף. "חשיפה כזאת לא הופכת אותך לדמות שמחבבים אותה", אמר סנודן. "אבל הרצון לקחת סיכון ולחשוף לציבור את מה שאנחנו רוצים וצריכים לדעת, זה מה שהניע אותי. בשביל לנוע לעולם טוב יותר, צריכים לקחת סיכונים אישיים וחברתיים".

בדבריו התייחס סנודן גם להייטק הישראלי, ועל הקשר הטוב שבין ארצות הברית לישראל. "אני יודע שהאקרים ישראלים עוקבים אחרינו, זה בכל מקום וזמן אותו דבר – גם ברוסיה, גם בסין, וגם ישראל. אני מחשיב את ישראל כחברים של ארצות הברית".

רם בן ברק (מימין) עם אורנשטיין וחושן | צילום: ישראל הדרי

במהלך הערב ענה סנודן גם לשאלות מצד הקהל. אחת השאלות נגעה בחייו האישיים. כאמור, סנודן חי היום במקום מסתור ברוסיה, שהיא המדינה היחידה שהסכימה לתת לו מקלט, אולם אשרת השהייה שלו צפויה להסתיים בשנת 2020. מצד שני, אם יחזור סנודן לארצות הברית הוא צפוי לעמוד לדין באשמת ריגול, והעונש על זה יכול להגיע עד כדי עונש מוות. "כרגע אני לא חי מיום ליום כאדם שמפחד על חייו. אני לא יודע מה אנשים מנסים לעשות. אני לוקח סיכון אבל יכול לפעול, לדבר ולחיות. אם מישהו יפעל נגדי, הוא רק יוכיח את מה שאני אומר". באשר לשאלת הגעגוע למולדת אמר: "אני מתגעגע לאמריקה, במיוחד כשאני רואה שהפוליטיקה ברוסיה היא לא כמו שם".

לאחר דבריו של סנודן, עלה לבמה רם בן ברק, מי ששימש בעבר כמשנה לראש המוסד. בן ברק הגיב לדבריו של "האיש המבוקש בעולם" ואמר כי "אפשר לומר שהמזל הגדול של סנודן זה שהוא בגד וגנב מידע מאמריקה ולא מרוסיה. כשמסתכלים על ההופעה שלו אפשר להתבלבל ולחשוב שהוא פטריוט אמריקאי, לוחם זכויות אדם, אחד שקל להזדהות אתו ועם הערכים הליברליים שהיינו רוצים להיות חלק מהם, אבל עם כל הכבוד זה רחוק מהמציאות – סנודן גנב מיליון וחצי מסמכים שחשפו סודות של ארצות הברית ובעלות בריתה, סיכן סוכנים, חשף שיטות פעולה ותשתיות מודיעין. אי אפשר לפתור פשע עם פשע אחר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.