Forbes Israel Logo

האלגוריתם לריפוי: האם ישנה דרך להתמודד עם מצוקה רפואית?

אוון טריפ חי את חלום עמק הסיליקון באביב האחרון. החברה שלו, Grand Rounds, גייסה 100 מיליון דולר ושוויה הוערך במיליארד דולר. הוא ואשתו חבקו תינוק חדש, ילדם השלישי. אמנם הרעש משלושה ילדים בני פחות משש היה רב, ודרש שינה עם אטמי אוזניים, אבל החיים היו נהדרים.

הכתבה מופיעה בגיליון אפריל של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645 או לחצו

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

בוקר אחד הוא התעורר וחש שהוא השאיר את אחד האטמים באוזנו הימנית. הוא בדק – והאטם לא היה שם, אך בכל זאת לא הצליח לשמוע באוזן. הרופא שלו אמר, פעמיים, שמדובר בסתימה, לפני שהמליץ על בדיקת מומחה אף-אוזן-גרון. כשניגש טריפ לדף האינטרנט של המומחה, משהו לא הסתדר: תחום התמחותו היה בבליעה, לא בשמיעה. "לא הרגשתי בנוח עם הדרך הזו", נזכר טריפ בן ה-37. "למה מפנים אותי לאדם שתחום מומחיותו בכלל בבליעה?".

מרבית האנשים היו הולכים לרופא הזה בכל מקרה. או שאולי היו פונים לחברים בתקווה שיפנו אותם למומחה שהם מכירים. אבל טריפ אינו כמו מרבית האנשים: הוא מייסדה של חברה, המתמחה בהתאמת רופאים לחולים. החברה משתמשת בבסיס נתונים של למעלה מ-700 אלף רופאים, 96% מסך הרופאים בארה"ב, וממזגת אותו עם מידע מתביעות ביטוח ופרטים אוטוביוגרפיים, כדי לדרג רופאים על פי איכות עבודתם. המטרה היא לעזור לאנשים למצוא את הרופא שייתן להם את האבחנה הטובה ביותר בפגישה הראשונה, ויפנה אותם למומחים שיספקו חוות דעת משנית. עבור לקוחות פרטיים, עלות ההמלצה על רופא היא 600 דולר, ו-7,500 דולר עבור חוות דעת שנייה.

החברה מסרבת לחשוף את הכנסותיה, אך לקוחות כמו Comcast, וול מארט וניוז קורפ משלמות עבור השירות "פר-עובד", מכיוון שהם מאמינים שהדבר חוסך אבחנות שגויות והליכים לא נחוצים. השירות זמין ל-3 מיליון עובדים בארה"ב, למרות שרק אחוז קטן משתמש בו. בחברת הסיטונאות האמריקאית Costco, למשל, 2% מהעובדים השתמשו ב- Grand Roundsהשנה, ו-60% מאלה שקיבלו חוות דעת שנייה שינו את מסלול הטיפול שלהם.

צוות החברה שידך לטריפ רופאה בסן פרנסיסקו, שהפנתה אותו לבדיקת MRI. לאחר הסריקה, הרדיולוג הראשי של בית החולים האוניברסיטאי של סטנפורד התקשר והודיע לו שאובחן אצלו גידול בקוטר 2.6 סנטימטר, הנקרא שוואנומה, בעצב המוביל לאוזנו.
"אשתי ישבה לידי כשקיבלתי את הבשורה ושנינו נלחצנו", מספר טריפ. "ניסינו לשמור על קור רוח, אבל תהינו איך הדבר ישפיע על הילדים אם לא אהיה שם עוד כמה שנים? יש לנו תינוק בן 10 חודשים. הוא אפילו לא יזכור אותי. איך נדבר על כך עם בננו בן החמש?".

אוון טריפ | צילום: Grand Rounds

היה סיכוי סביר שהגידול שפיר, אך עדיין היה דרוש ניתוח רציני כדי להסירו. מנתחי הנתונים של Grand Rounds גיבשו הערכה לא רק עבור הרופאים הבודדים, שנדרשו לניתוח, אלא גם עבור כל צוות הניתוח, שאינו שכיח ומבוצע רק 3,000 פעמים בשנה בארה"ב. טריפ שודך לצוות בסטנפורד, אך הוא שוחח עם מנתחים מרחבי המדינה, שאמרו לו שיהיה עליו לבצע בחירה קשה בין היכולת להזיז את פניו והיכולת לשמוע באוזנו הימנית. בתור מנכ"ל, ההחלטה הייתה ברורה: הוא לא יכול היה לדמיין את עצמו סוגר עסקאות ללא הבעות הפנים שלו. לאחר הרדמה של 11 שעות, הגידול הוסר מהעצב. פניו לא היו משותקות, אך השמיעה באוזנו אבדה. "אני מאמין שהחרשות היא תזכורת תמידית למצב שבו הייתי, ומדוע אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים", אומר טריפ.

מניסיון אישי

ב-2011 עמיתו של טריפ, ראסטי הופמן – רדיולוג מאוניברסיטת סטנפורד (ומייסד נוסף של Grand Rounds), הגה את הרעיון שמאחורי החברה (שבמקור נקראה (ConsultingMD, בעקבות מה שהוא מתאר כ"תסכול טהור". המשרד של הופמן בסטנפורד היה מלא בחבילות של פד-אקס, שהכילו מידע רפואי על מטופלים שונים, אשר קיוו כי יוכל לעזור להם באבחנה של קרישי דם – תחום התמחותו. הוא וצוותו היו סורקים את התיקים ללא תשלום, אך הוא לא יכול היה לעשות הרבה, ובמקרים רבים התיעוד הנדרש היה חסר. אם רק היה עסק שימיין את כל העבודה העודפת הזו ויגיע למשרדו של כל רופא אקדמי.

הרעיון הפך לאישי מאוד. ב-2011 בנו של הופמן, גריידי, סבל ממחלת מח עצם קטלנית בשם אנמיה אפלסטית. הוא נזקק להשתלת מח עצם. לרוב, התרומה מגיעה מאחים, אך אף אחד מאחיו של גריידי לא נמצא מתאים. ראסטי כן נמצא מתאים, אבל הרופאים לא היו בטוחים האם שימוש בתאיו יהיה יעיל. ראסטי התקשר למומחים בכירים ומצא מקרים מוצלחים של השתלות בין אב לבן. גריידי עבר את ההשתלה. בהתאם לעצת המומחים, ראסטי ניקה את מסנני המזגן בביתו, כדי לצמצם את הזיהום האפשרי מחיידקים, מאחר שהמערכת החיסונית של בנו נחלשה משמעותית. מבקרים חויבו להתחסן מפני שפעת. גריידי, כיום בן 13, הולך לבית הספר, גולש ורוקד.

המתח שחוותה משפחת הופמן היה עצום. מה עושים אנשים שאביהם אינו רופא? "הכאב הזה נכח בכל אספקט של חיי", אומר הופמן. "הדבר חייב להשתנות, לא יכול להיות שנמשיך בדרך הזו ב-50 השנים הקרובות".

להופמן לא היה מושג כיצד להפוך את הרעיון שלו לעסק. משקיע ראשוני ארגן פגישה עם טריפ בבית קפה ליד אוניברסיטת סטנפורד. הופמן חשב שזו פגישה להחלפת רעיונות. טריפ, שייסד בעברו את האתר Reputation.com, שעזר לאנשים לנקות את תדמיתם ברשת, חש שזה הולך להיות משהו מעבר לכך. בין השניים נוצר חיבור מיידי. טריפ, בנו של רופא ילדים, תכנן בעצמו ללמוד רפואה לפני שהחל להיות מעורב באחד ממיזמי רשתות ה-WiFi הראשונים בתחילת שנות ה-2000, בטריניטי קולג' בקונטיקט – שם למד. הוא הפך למכור לטכנולוגיה. כעת, הוא מצא בעיה שהאמין כי הטכנולוגיה תוכל לפתור. במקום בו הופמן ראה שירות שיעזור לרופאים לסנן מטופלים, טריפ ראה הזדמנות.

"ראיתי את האדם הזה, שעסק בהצלת אנשים", אומר טריפ. "זו הסיבה שהוא עושה זאת והוא ממש טוב בזה, אבל הוא לא יכול להתאים את קנה המידה שלו לביקוש. לא היה שום סיכוי שהוא יוכל להגיע באופן משמעותי לכל החולים שעשויים ליהנות מהשירות".

בלי ללחוץ ידיים

הופמן הציע לטריפ את תפקיד המנכ"ל באותו הלילה בשיחת טלפון, והם נפגשו בשנית. הופמן היה משוכנע שטריפ ידחה אותו. למעשה, טריפ היה כל כך נלהב, שהוא הופיע לפגישה למרות שקדח מחום, כי רצה לוודא שהופמן יבין עד כמה הוא נרגש מהרעיון. הם לא לחצו ידיים בסיום הפגישה, מהחשש להעביר חיידקים לגריידי, שהיה עדיין חולה.

המוצר הראשון של Grand Rounds נועד לספק חוות דעת שנייה לחולים, בעיקר לאלו הסובלים ממחלות קשות, כמו סרטן, או כאלו שעמדו בפני החלטה לבצע הליכים מסובכים, כמו ניתוח. 150 המקרים הראשונים ניפקו הפתעה מדהימה: בשני שלישים מהם המומחים שינו את האבחנה הראשונית, או המליצו על טיפול שונה. לרוב, הרופא הראשוני טעה.

ההערכה כיום שטעויות רפואיות הורגות בין 100 אלף ל-400 אלף מטופלים בשנה בארה"ב. אולי נדמה שאנשים מתים עקב טעויות טיפשיות, אך טעויות רבות מסווגות כאבחנה שגויה, או טיפול שגוי. מחקר מ-2012 מעריך ששליש מתקציב הבריאות של ארה"ב, שעמד אז על 750 מיליארד דולר, התבזבז על טיפול שגוי. ואולם, לרפואה יש פתרון: שילוב עוד זוג עיניים מיומנות בכל מקרה.

למעשה, ענף הרפואה הלך בכיוון לא נכון. לפני 30 שנה היה מקובל שחברות ביטוח ידרשו חוות דעת שנייה לפני ניתוח מסובך. Grand Rounds נקראת על שם ריטואל רפואי ותיק, שבו מקרים מסובכים מוצגים בפני קהל של רופאים, כך שיוכלו להחליף רעיונות עד שהפתרון הנכון יצוץ. במילים אחרות, מדובר בסבב רופאים על סטרואידים.

כמובן, המשקיעים של Grand Rounds לא נמצאים במשחק רק למען שיפור השירות הרפואי. הם רואים את הרווח העצום. בריאן רוברטס, יזם ומשקיע ידוע בתחום הטכנולוגיה מקרן Venrock, מאמין שיום אחד לחברה יהיה חלק משמעותי בכל פעם שמטופל יבחר רופא. לפני כמה שנים החל להציע את שירותיה של החברה למשקיעים ב- Venrock. "תוך כמה חדשים קיבלתי שלושה או ארבעה אימיילים ממנכ"לים שכתבו דברים כמו 'אני חושב שאבי חי היום בזכותם'", מספר רוברטס.

בוב קוצ'ר, שותף נוסף ב- Venrock, השתמש בשירותיה של Grand Rounds עבור אחייניתו חולת הסרטן. חוות הדעת הנוספת אישרה את הדיאגנוזה, אך המליצה על הקפאת ביציות, לפני שהשחלות שלה ייפגעו כתוצאה מהטיפולים הכימותרפיים (הרופאים המקוריים לא המליצו על כך).

נתוני אמת

החברה מונה 80 רופאים המתקשרים עם המטופלים. תפקידם אינו לבצע אבחנות, או תיקון אבחנות שגויות, אלא לתקשר ישירות עם המטופלים ולעזור להם להבין אילו מומחים דרושים להם. "לא מספיק להגיש לחולה ערימה של ניירות כדי להשפיע", אומר טריפ.

צוות הרופאים משיג את התיקים הרפואיים של המטופלים, שואל שאלות מפתח, כמו למשל, יכולתו של החולה לעמוד בנסיעות. כך הם יכולים להשתמש במסד הנתונים של החברה ולהתאים לחולה את הרופא המתאים. הרופאים מדורגים על פי מקום הכשרתם, תחת מי עבדו והתדירות שבה ביצעו הליכים מסוימים. המומחים בהם החברה בוטחת הם אלו שדורגו גבוה ביותר, על פי האלגוריתם שסוקר מאות קטגוריות, כמו אחוז תמותה של חולים ושיעור הסיבוכים.

ראסטי הופמן | צילום: Grand Rounds

אנשים פרטיים יכולים לשלם עבור השירות ל- ,Grand Rounds אך החברה רואה ערך רב במכירת השירות למעסיקים. כמו במקרה של Costco (שמעסיקה, כולל עובדים במשרות חלקיות, כ-218 אלף איש). רבים מלקוחות Grand Rounds מבוטחים גם בביטוח בריאות פרטי, אך מספר העובדים שמשתמשים בשירות גדל במהירות – מ-90 עובדים בינואר האחרון, ל-150 בחודש מרץ.

העובדים צפויים, בסופו של דבר, לבטוח בשירותי החברה יותר מאשר בשירותיהן של חברות הביטוח שלהם. כאשר חברת ביטוח דוחה תביעה, אנשים נעשים ממורמרים וכועסים, אך הם יקבלו בהבנה אבחנה זהה שמגיעה מ-Grand Rounds. "אין כמו צד אובייקטיבי מחוץ לשירות חברת הביטוח", אומרת דונה סקסטון, האחראית על רווחת העובדים בקוסטקו.

איכות לכולם

לעתים, כמובן, הרופאים המקוריים אבחנו וטיפלו נכונה. במקרים האלה, Grand Rounds היא כלי רב עוצמה, שעשוי לגרום לחברות הביטוח לשלם. לזלי נוואה, מאמנת אישית, השיגה גישה למאגר החברה דרך בעלה, עובד במשרה חלקית ב-Costco. נוואה ובנה סובלים ממחלה תורשתית בשם נוירופיברומאטוזיס מסוג 2, הגורמת לגידולים שפירים במערכת העצבים. בנה סבל מגידול בעצב השמע, שאיים לגזול ממנו את חוש השמיעה. הטיפול היחיד היה בדמות התרופה Avastin. אך חברת הביטוח לא שילמה.

"אני חושבת שישבתי ובכיתי שם במשך עשר דקות", נזכרת נוואה. אחות במשרד חברת הביטוח אמרה לה שהיא יכולה להיעזר ב-Grand Rounds במסגרת הביטוח. היא עשתה זאת והיתה המומה מהטיפול האישי שזכתה לו. הדו"ח אישר את התרופה כאופציה, וחברת הביטוח ניאותה לשלם. "זה חידש את האמון שלי בשירותי הבריאות", אומרת נוואה.

Grand Rounds, שהיא חברה פרטית, לא חושפת את הדו"חות הפיננסיים שלה, אך נדמה שהיא גדלה במהירות. כיום, השירות זמין ל-3 מיליון איש דרך מקום העבודה שלהם. טריפ אומר שההכנסות צומחות ב-100% מדי שנה בשלוש השנים האחרונות, ושבין לקוחות החברה נמצאות ארבע חבורת הקמעונאות הגדולות בארה"ב. הוא מאוד גאה בעובדה שהחברה מספקת לעובדי צווארון כחול שירותים רפואיים, שבעבר היו זמינים רק לעשירים.

"אני חושב שישנה תפיסה מוטעית שאנחנו עוזרים לאחוז אחד מהאנשים להשיג טיפול רפואי באיכות הגבוהה ביותר", אומר טריפ. "למעשה, הדבר לא יכול היה להיות רחוק יותר מהאמת. אנחנו עוזרים ל-99% או ל-90% להשיג פתרון איכותי. אם זה יעבוד, יהיה זה מקרה מדהים שבו קפיטליזם הצליח לשפר את העולם".

הכתבה מופיעה בגיליון אפריל של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645 או לחצו

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק


 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן