Forbes Israel Logo

האם המרכז הישראלי הבא בארה"ב יהיה בכלל בניו אינגלנד?

ההשקעות הרבות של החברות הסיניות במשק הישראלי בזמן האחרון העלו לכותרות את כוחה של סין כמדינה המשקיעה המשמעותית ביותר בחברות הישראליות – שניה רק לארה"ב, לפחות נכון לימים אלו. אך מאבק מרתק לא פחות על ליבן של חברות ההיי-טק הישראליות מתרחש בזמן האחרון דווקא הרחק מאדמת סין. מדובר במאבק פנים אמריקאי – בין המוקדים השונים אשר רוצים למשוך אליהם את סניפיהן של החברות הישראלית, ולהשתמש בהם כמנועי צמיחה עבור הכלכלה המקומית.

באופן מסורתי, בארה"ב קיימים שלושה מוקדים עיקריים אשר מושכים חברות היי-טק מרחבי העולם. ניו-יורק היא הוותיקה ביותר, ובשנים האחרונות עלה כוחה של מדינת קליפורניה כמעצמת היי-טק עולמית, אשר הצליחה למשוך את השחקנים הגדולים ביותר בתעשייה דוגמת גוגל, אפל או פייסבוק. השלישית והפחות מוכרת היא מדינת ניו אינגלנד – ובעיקר הערים בוסטון ומסצ'וסטס.

דובאל (מימין) עם המדען הראשי אבי חסון. הצהרת כוונות | צילום: יח"צ

במדינת ניו-אינגלנד הבינו כבר לפני מספר שנים את כוחו של ההיי-טק כמנוע צמיחה ואת השפעתו העצומה על הכלכלה המקומית. בשנים האחרונות במדינה עשו מאמצים נרחבים בכדי למשוך חברות טכנולוגיות רבות ככל הניתן לשטחה, ולהמשיך ולפתח את הסצינה הטכנולוגית במדינה הצפונית, כשאחד היעדים המרכזיים שלהם – הן חברות ההיי-טק הישראליות.

"החברות מישראל משפיעות בצורה משמעותית מאוד על הכלכלה בניו-אינגלנד", אומר יו"ר הארגון לפיתוח עסקי ישראל – ניו אינגלנד, אמיר אלדד. מדובר בעמותה ללא מטרות רווח, אשר כל מטרתה היא להמשיך לפתח קשרים נוספים בין חברות ישראליות לבין משקיעים מהאזור – באופן שמסייע לשני הצדדים, לדבריו.

גם הנתונים מגבים את דבריו של אלדד: ממחקר אשר ערך הארגון לאחרונה, עולה כי הכנסותיהן של החברות הישראליות הפועלות במסצ'וסטס לבדה הגיעו בשנה החולפת ל-6 מיליארד דולר. החברות הישראליות יוצרות גם לא מעט מקומות עבודה, ובשנה שעברה העסיקו כ-6700 עובדים, ושנתונים אלו נמצאים במגמת עלייה מתמדת.

"חברות ישראליות רבות זקוקות למשרדים מקומיים כדי להמשיך ולהתפתח בשוק האמריקאי", מסביר אלדד, "וערים כמו בוסטון ומסצ'וסטס הן קרקע נהדרת לחברות אלו". הסיבה לכך, לדבריו, נעוצה בתשתיות הטכנולוגיות האיתנות הקיימות בערים אלו (עקב כמות האוניברסיטאות ומוסדות המחקר המובילים אשר נמצאים בתחומן, דוגמת MIT ואחרים) ובהחלטת הממשל המקומי להגדיר את התעשייה הישראלית כיעד עליון.

עד כמה משמעותי למדינת ניו אינגלנד חיזוק הקשר תעיד המשלחת המרשימה אשר הגיעה לישראל בשבוע שעבר, בראשה עמד לא אחר מאשר מושל מדינת ניו אינגלנד פטריק דובאל. את דובאל ליוו כמאה אנשי עסקים מובילים מהאזור, לרבות מנהלי בתי החולים הגדולים, אנשי אקדמיה (דוגמת נשיא אוניברסיטת ברנדייז), בכירים בענקית התרופות פייזר ובקרן ההשקעות EMC, ועוד רבים אחרים.

"התעשייה בישראל היא מהמתקדמות בעולם" אומר דובאל, "והזיקה בין מדינת ניו-אינגלנד לישראל היא עמוקה וחזקה. זו זיקה ממנה מרוויחים כולם – אנחנו נהנים מהפיתוחים והחדשנות של החברות הישראליות, והחברות עצמן נהנות ממרכזי המחקר והרפואה העצומים שקיימים במדינה".

בקרוב: עמק הפלאפל? בוסטון | צילום: shutterstock 

הגעתו של המושל, כאמור, משמשת כ"הצהרת כוונות" משמעותית של המדינה ושל הארגון. הגעתו של המושל עצמו גם הביאה גורמים בכירים רבים להצטרף אליו, דוגמת פרופסור ניקולס נגרפונטה( יו"ר מעבדות המדיה באוניברסיטת MIT ואבי פרויקט "מחשב לכל ילד" העולמי), אשר הגיע כאורחו האישי של דובאל. נגרפונטה לא חסך גם הוא במחמאות לתעשייה הישראלית, אך הדגיש כי "אם ישראל לא תירה לעצמה ברגל ותבריח את המשקיעים, אני בטוח שהיא תוכל להפוך למעצמה גדולה אפילו יותר". גם אנשי העסקים השונים ומנהלי קרנות ההשקעות אשר הגיעו עם הפמלייה סיפרו בהתלהבות על שיתוף הפעולה עם החברות הישראליות, והדגישו כי "שיתוף הפעולה הזה חשוב לנו מאוד, ויוכל לסייע רבות לכל המעורבים".

אז מה השלב הבא? אנשי הארגון מדגישים כי מטרתם היא להמשיך ולחזק את הקשר בין שתי המדינות, ולהמשיך ולהעלות את קרנה של מדינת ניו אינגלנד כמוקד היי-טק מרכזי בארה"ב אשר ימשוך חברות ישראליות רבות נוספות. האם ה"פלאפל ואלי" צפוי לקום במדינת מסצ'וסטס בקרוב? רק ימים יגידו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.