Forbes Israel Logo

האם הסמארטפונים יהפכו לנקודת התורפה של צבאות העתיד?

מדענים בריטים השיקו לאחרונה פרויקט שאמור לצייד חיילים בטכנולוגיה שתאפשר להם להתמודד טוב יותר עם שדה הקרב העתידי. מדענים מאוניברסיטת אדינבורו הריוט וואט בסקוטלנד החלו במחקר המתוקצב בכ-7 מיליון דולר שמטרתו לאפשר ללוחמים ליירט סיגנלים ממקורות שונים, החל מפלאפונים ניידים ועד מערכות רדאר מתוחכמות.

הרעיון מאחורי הפרויקט הוא לנצל את הרשת העצומה של שדרים דיגיטליים הנמצאים כיום בשדה הקרב המודרני, כך שחיילים יוכלו לעכל במהירות כל מידע אפשרי ולקחת החלטות מהירות ובטוחות באמצעותו. צבא ארה"ב למשל צייד ב-2011 חיילים באייפונים וביקש מהם להסתובב איתם בשדה הקרב, כחלק מניסוי שנועד לבחון את היתרונות שבכך (תקשורת טובה האחד עם השני ודיווח מהיר למפקדה). כך ששדה הקרב אכן הולך ומתמלא בגאדג'טים טכנולוגיים, תופעה שסביר שרק תגבר עם הזמן.


מקור נפלא ליירוט מידע ומעקב. סמארטפונים בשדה הקרב | צילום: מתוך ויקיפדיה

הפרויקט שצפוי לערוך 5 שנים, נקרא "עיבוד אותות במרחב הקרב המרושת" וממומן על ידי משרד ההגנה הבריטי והמועצה למחקר הנדסי ולמדעי הפיזיקה. מייק דייוויס המוביל את הפרויקט מסביר כי "אזורי הקונפליקט בעידן המודרני מלאים בחיישנים. מקבלי ההחלטות בשדה צריכים טכנולוגיה שתעזור להם לזהות ולהעריך סיכונים ושתהיה ניתנת לנשיאה וקלה לתפעול".

אחד המפתחות לשימוש אפקטיבי בטכנולוגיות בשדה הקרב הוא להתגבר על ערפל הקרב הדיגיטלי. כיום, הבעיה היא לא העדר מידע, אלא יותר מידי מידע. האתגר הוא לנפות מתוך כל המידע הזמין את זה הנחוץ לקבלת החלטות נכונות ומהירות.

צוות המחקר רוצה לייצר מחשב נישא קטן שיכול לקלוט סיגנלים חלשים, להגביר אותם ולהציג אותם על המסך ללא רעשי הרקע. בנוסף, יוכל המחשב לאתר את מיקומם של מכשירים ספציפיים או מטרות אחרות, לפי הסיגנלים שהם משדרים, ולעקוב אחר תנועתם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.