Forbes Israel Logo

האם נורות הלד יכחידו את תחנות הכוח הגרעיניות?

בשבוע שעבר הוכרזו הזוכים בפרס הנובל בפיזיקה – שלושה מדענים יפניים אשר אחראים לאחת ההמצאות בעלות הפוטנציאל הגדול ביותר ליצירת מהפכה אנרגטית, סביבתית וחברתית – נורת הלד (LED). וועדת הפרס ציינה כי השלושה, איסמו אקסאקי, הירושי אמאנו ושוג'י נקאמורה, הציגו לעולם המצאה שמהווה הבטחה עצומה לשיפור רמת החיים של יותר ממיליארד וחצי אנשים ברחבי העולם שאין להם גישה לרשת החשמל.

ואכן, אי אפשר להגזים בחשיבותה של נורת הלד. למעשה, יש מי שחושב שהנורות הקטנטנות עשויות להוות את הפיתרון לבעיית האנרגיה בעולם. ההנחה הזו המתבססת על העובדה כי צריכת האנרגיה של נורות הלד היא קטנה מאוד, מעלה שאלה משמעותית יותר: האם עלינו להשקיע בטכנולוגיות לפיתוח מקורות אנרגיה משמעותיים יותר, או שאולי דווקא יש להשקיע בייצור מוצרים חוסכי אנרגיה?

צירוף מקרים מעניין הופך את נורות הלד ואת תחנות הכוח הגרעיניות לדוגמאות טובות להשוואה. תחנות הכוח הגרעיניות מספקות כ-19% מכמות האנרגיה בארצות הברית, בעוד שצריכת החשמל של הנורות עומדת גם היא על 19%. כלומר אפשר לומר ש-104 הריאקטורים הגרעיניים הקיימים בארה"ב דואגים בדיוק להדלקת כל הנורות במדינה.

אם רוצים להעלות את הקיבולת ב-20%, אפשר לעשות זאת או על ידי בניית עוד 21 ריאקטורים גרעיניים או על ידי הורדת הצריכה של הנורות ב-20%.

הדבר נכון גם אם מתבוננים על התמונה הרחבה: ברחבי העולם, הצריכה של נורות עומדת על 19% מסך כל הצריכה החשמלית וההספק החשמלי של תחנות גרעיניות עומד על 12.3%. צריכת החשמל הגלובלית תזנק ב-93% בין 2010 ל-2040 ותעמוד על 39 טריליון קילו וואט לשעה. צריכת הנורות החשמליות צפויה להכפיל עצמה. תאורה וכוח הולכים יד ביד.

משרד האנרגיה האמריקאי מעריך כי "נורות מצב מוצק" כמו למשל נורות הלד, יפחיתו בעתיד את צריכת האנרגיה ב-46%. ב-2030 החיסכון השנתי כתוצאה מחדירת נורות אלה לשוק, יהיה כ-300 טריליון וואט לשעה- שווה לכמות החשמל השנתית שמספקות 50 תחנות כוח של 1,000 מגה וואט.

נורות לד | צילום: מתוך ויקיפדיה

אם בין לילה נוכל להחליף את כל הנורות בארצות הברית בנורות לד, נוכל להיפרד לשלום כבר היום מ-44 ריאקטורים גרעיניים ולדחות כל תכנית להקמת תחנות כוח חדשות בעשרות שנים. צעדים אגרסיביים יותר, יוכלו לבטל כליל את התלות באנרגיה גרעינית.

האם צעדים בכיוון זה יהיו גם משתלמים יותר כלכלית? בהחלט כן. במדינת ג'ורג'יה בארצות הברית מתוכננים להיכנס לפעולה שני ריאקטורים גרעיניים חדשים. העלות המוערכת עומדת על 14 מיליארד דולר, והפרויקט נדחה ל-2018. גם תחנת כוח ענקית בפינלנד שהייתה אמורה לפעול כבר ב-2009, תושק רק ב-2016.

לעומת זאת, מחירן של נורות הלד רק הולך ויורד, ועד 2020 צפוי לצנוח ב-50% ולהגיע ל-11 דולר לנורה, מחיר שכבר כעת ניתן למצוא פה ושם בשוק.

החלפת כל הנורות בארה"ב לנורות לד תעלה 60 מיליארד דולר, לעומת השקעה של 105 מיליארד דולר בבניית תחנות כוח גרעיניות, שתיקח שנים.

ניו יורק, לונדון, פריז ובוונוס איירס כבר השיקו תכנית תאורה עירונית באמצעות נורות לד. תל אביב? אולי בקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן