Forbes Israel Logo

האם נערה בת 17 תמצא תרופה לסרטן?

בפעם הבאה שהילד או הילדה שלכם יאמרו לכם שהם לא מבינים בשביל מה לקרוא ספר, ספרו להם את סיפורה של אנג'לה זאנג (Angela Zhang), תולעת ספרים כהגדרתה, שמצאה תרופה אפשרית לסרטן. זאנג, בת להורים שהיגרו לארה"ב מסין, זכתה בגיל 17 במלגת מחקר על סך 100 אלף דולר, על מנת שתוכל להמשיך לפתח את מחקרה ולמצוא מרפא למגפה של המאה ה-21.

ספרים הם צוהר לעולמות חדשים

בילדותה, כששאלו את זאנג מה היא רוצה להיות כשתגדל, תשובתה היתה ברורה: "ספרנית, כי אפשר לבלות כל היום בספריה מוקפת ספרים, כמו זו שמצויירת בסרט האנימציה 'היפה והחיה' של וולט דיסני". מבחינתה, כל ספר שקראה פתח לה צוהר לעולמות חדשים ולימד אותה משהו חדש על אודות נושא שלא בהכרח הכירה לפני כן. האהבה לקריאה גרמה לה לבחור לעיתים גם בטקסטים שאינם כה פשוטים וברורים, כמו הספר "קיצור תולדות הזמן" מאת סטיבן הוקינג, וכן שלל מגזינים בנושאים מדעיים.

אחד המאמרים שקראה גרם לה, בהיותה בת 14 בלבד, להרים טלפון לפרופסור לכימיה החתום עליו, בבקשה לבוא ללמוד "ישירות מהמקור" אצלו במעבדה. בפעם הראשונה היא נענתה בשלילה, אבל אנג'לה זאנג לא ויתרה והמשיכה לשלוח לו מיילים מפצירים. גישה למעבדה הוא לא הסכים לתת לה, אבל לבסוף נעתר ושלח לה אסופת מאמרים מאתגרים יותר מאלו שהיו זמינים לקריאה במגזינים.

שלושה חודשים לקח לנערה לקרוא את כל המאמרים, אך היא לא הצליחה להבין אותם באותה קלות שבה הבינה מאמרים אחרים. העובדה שהטקסט הכיל מילים רבות שלא הכירה ולא הבינה לא עצרה אותה, להיפך: את זמנה הפנוי בילתה זאנג בספריית בית הספר לרפואה שבעירה, קופרניטו שבקליפורניה, וניסתה לפענח את כל המסתורין. בין התחומים החדשים אליהם נחשפה בשנה זו נכללו "תאי גזע סרטניים" ותת-התחום הרפואי, המתפתח בשנים האחרונות, Theranostics, שילוב של חומר תרפיוטי עם יכולת דיאגנוסטית.

צילום: ingimage

יותר חכמה מהמורה

כשזאנג הציגה לראשונה את מחקרה בפני המורה שלה לכימיה בתיכון, היא לא זכתה לתגובה מעודדת במיוחד. המורה אמרה שאין לה מושג במה מדובר והמאמר נראה לה כמו מתכון. אבל למען האמת, דווקא כשמתייחסים לתוכן כאל מתכון, קל יותר להבין במה מדובר:
1. לוקחים תרופה נגד סרטן ומערבבים אותה בפולימר.
2. מחברים את התערובת לננו-חלקיקים.
3. מחברים את כל זה לתאים סרטניים.

ומה עושים עם זה עכשיו? על פי המחקר של אנג'לה זאנג, כאשר מכניסים את התרכובת הזו לתוך הגוף, היא מאפשרת לראות בדיוק היכן נמצא הגידול הסרטני בבדיקת MRI. כעת, טוענת זאנג במחקר, ברגע שהגידול אותר, ניתן לכוון אליו קרן אינפרא-אדום, שתמיס את הפולימר, תשחרר את התרופה בגוף וזו, בתורה, תרפא את התאים החולים בלי לפגוע בתאים הבריאים.

האם באמת נמצאה התרופה לסרטן? ימים יגידו. עד כה נוסה מחקרה של זאנג על עכברי מעבדה, והגידולים שלהם נעלמו כמעט לגמרי. עם זאת, עד שיפותחו כל האמצעים הנדרשים כדי לעשות בשיטה שלה שימוש על בני אדם יחלפו כמה שנים טובות. ובכל זאת, כבר עכשיו יש סיבה קלה לתקווה.


– לידיעה המקורית באתר אונלייף

– עוד באונלייף: היזמית הערבייה שרוצה לרפא את הסרטן

– עוד באונלייף: בת ה-16 שמייצרת פלסטיק מקליפות בננה

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן