Forbes Israel Logo

האם סין מחרחרת "מלחמת מטבעות" עולמית?

האם אנחנו נמצאים על סף תחילתה של מלחמת מטבעות עולמית חדשה? לא מעט מומחים ברחבי העולם מאמינים שהתשובה לכך היא חיובית – זאת לאחר שאתמול סין הכריזה על פיחות חד במטבע המקומי (היואן), והביאה למגמה שלילית אשר התפשטה ברחבי העולם כולו, ומגיעה הבוקר גם לבורסה בת"א.

אך בעוד בת"א ננעל היום המסחר בירידות מתונות (המדדים המובילים נחלשו בכ-0.7%), בבורסות אירופה התעוררו המשקיעים לבוקר שחור – שרק הלך והחריף ככל שחלפו השעות. בפריז, צנח היום מדד הקא"ק 40 ואיבד 3.4% מערכו, כשגם מדד הדאקס הגרמני נחלש משמעותית וירד ב-3.3%. הבורסה בלונדון נחלשה ב-1.4%. 

צילום: thinkstockphotos

הטריגר שהביא להתפשטות המגמה השלילית ברחבי העולם הגיע, כאמור, מסין – שם הכריז אתמול הממשל על אחד הצעדים המפתיעים של התקופה האחרונה. מעט לפני פתיחת המסחר בניו יורק, הכריז הממשל הסיני על ביטול הצמדתו של היואן לשער הדולר (כפי שהיה נהוג במהלך החודשים האחרונים), השיב את הצמדתו לערכו ביום הסגירה הקודם. המהלך הביא לפיחות חד בערכו של המטבע הסיני, אשר צנח אתמול ב-1.8% לעומת הדולר.

החלשתו של היואן הייתה יעד משמעותי עבור ראשי כלכלה הסינית, אשר ביקשו באמצעות המהלך להקל על יצואני המדינה ולנסות לחזק את הכלכלה המקומית, אשר ספגה מהלומות רבות במהלך השבועות האחרונים. מנגד, הזינוק בערכו של הדולר למול היואן מביא לפגיעה מיידית ברווחי היצואנים האמריקאים, ולא מן הנמנע כי כבר בקרוב נראה את ראשי הפד "משיבים מלחמה" ומנסים להוריד בחזרה את שער הדולר.

בינתיים לא ברור האם המהלך הסיני המפתיע אכן יגרור צעדים נגדיים וידרדר לכדי "מלחמת מטבעות" עולמית, אך את השפעותיו של המהלך מרגישים בשעה זו היטב המשקיעים והסוחרים בבורסות אירופה, ובשעותה קרובות יצטרפו לכך גם עמיתיהם האמריקאים. אז, יהיה מעניין לראות כיצד יגיבו האנליסטים המובילים והמומחים, אשר ידרשו לספק תחזיות והמלצות פעולה ללקוחותיהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן