Forbes Israel Logo

האם תוכניתו של השר בנט תהפוך את המדען הראשי לקרן הון סיכון?

ממשלת ישראל צפויה לדון בשבועות הקרובים בהצעה לתיקון החוק של שר הכלכלה, נפתלי בנט, על פיה תוקם רשות לאומית למחקר, פיתוח וחדשנות, שתרכז למעשה את כל המעורבות הממשלתית בתעשיית ההיי-טק הישראלית. מטרת התיקון היא למעשה להפוך את יחידת המדען הראשי במשרד הכלכלה, החולשת על תקציב של כ-1.5 מיליארד שקל בשנה, לקרן המוכוונת להחזר השקעות והשגת רווח.

סמכויות נרחבות, אוטונומיה כלכלית

על פי התיקון לחוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה, שמוביל שר הכלכלה, נפתלי בנט, תיהנה הרשות החדשה שתוקם מאוטונומיה כמעט חסרת תקדים לגוף ממשלתי; בין השאר בסמכותה של הרשות יהיה לבצע השקעות בחברות סטארטאפ, לאשר מענקים, לגייס הון בישראל ובעולם, להקים קרנות השקעות ולהעניק הלוואות וערבויות מדינה. המהלך גם אמור להגביר את עצמאותה הכלכלית של הרשות בעזרת מתן סמכויות כמו הנפקת אגרות חוב, הקמת תאגידים ורכישת זכויות בחברות. בין השאר, גם נדונה האפשרות שהמדינה תקבל מניות (אקוויטי) במיזמים שיזכו לתמיכה ממשלתית, כך שהמדינה תרוויח במקרה שיבצעו אקזיט.

הרשות החדשה תחליף למעשה את משרד המדען הראשי במשרד הכלכלה, שמטפל כיום בכל נושא התמיכה הממשלתית בחברות, סטארטאפים ומיזמים טכנולוגיים. התיקון לחוק, שנמצע כרגע בבדיקה במשרד המשפטים, צפוי לעלות להצבעה בועדת השרים לענייני חברה וכלכלה ("הקבינט החברתי-כלכלי") ולאחר מכן להיות חלק מחוק ההסדרים בתקציב הקרוב, כשהיישום שלו יחל רק בשנת 2016.

צילום: מרק ישראל סלם

פרשנות: מהפך בסמכויות, מהפך בתפיסה

ללא כל ספק, מדובר במהפכה של ממש שמובילים בצוותא שר הכלכלה ומנכ"ל משרדו, עמית לנג. השר בנט, שבעברו היה שותף ב-Cyota ומנכ"ל ב-Soluto, שני סטארטאפים שביצעו אקזיט של מיליונים, מכיר היטב את עולם הסטארטאפים והאקוסיסטם השלם שנבנה סביבם. בנט מכיר ביתרונות התמיכה הממשלתית במיזמים בתחילת דרכם, אולם כחסיד הכלכלה החופשית, בהחלט היה רוצה להזריק קצת "רוח" של קרנות הון סיכון לתמיכה הממשלתית.

נשאלת השאלה כיצד, אם בכלל, ישפיעו השינויים מרחיקי הלכת על הקריטריונים להשקעה? האם תהפוך המדינה, דרך הרשות החדשה, לשותף אקטיבי במיזמים הכולל נציגות בדירקטוריון? ימים יגידו, אולם לא מופרך להאמין שבחלומותיו הורודים, רואה בנט כיצד תקציב המדען הראשי, שבעבר היה סעיף הוצאות, הופך במהירה לסעיף הכנסות.

לכתבה המלאה

עוד בגיקטיים:

מתחרטת: אחרי שהסירה, משיבה אפל את אפליקציות הביטקוין לאפסטור

מנגל נייד, הסוף ליתושים ובר משקאות ביתי [מצעד הגאדג'טים השבועי]

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.