Forbes Israel Logo

האמריקאים מזהירים: אם המו"מ לא יחודש הפעם – קרי יוריד הילוך

בניגוד לאופטימיות ששרתה ביממה האחרונה לגבי התנעת תהליך השלום, מזכירות המדינה האמריקאית הודיעה היום (ה') בשעות הצהריים כי אין תוכניות להכריז על חידוש המו"מ בין ישראל והפלסטינים.

עם זאת, דיפלומטים אמריקאים הגדירו את היממה הקרובה כ"שעת ה-ש' של ראש הממשלה נתניהו וראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן בכל הנוגע לרצינותם לחדש את תהליך השלום".

אותם דיפלומטים מודים: "שר החוץ, ג'ון קרי, מטיל כעת את מלוא כובד משקלה של ארה"ב, בתיאום עם הנשיא אובמה, כדי שעד עזיבתו את ירדן היום, באיחור של יממה מהמתוכנן, יוכל להכריז כי הצדדים הסכימו לחדש את המשא ומתן".

במהלך היום התרבו ההערכות כי חידוש התהליך קרוב מתמיד. הבוקר פרסם העיתון הערבי "אל-חיאת" שמקורו בלונדון כי הכרזה כזו תבוא מחר. העיתון הסתמך על מקורות בשגרירות הפלסטינית בירדן.

בהמשך היום, התבטא גם נשיא המדינה שמעון פרס בנושא ואמר כי "מהמידע האחרון שיש ברשותי, מזכיר המדינה ג'ון קרי הצליח לקדם את הסיכויים לפתוח במשא ומתן", אמר פרס בהצהרה שהעניק לסוכנויות הזרות.

"הימים הקרובים הינם קריטיים ואנו ממש במרחק נגיעה", הוסיף פרס, "אני מאמין כי המאמץ הכביר מביא לפירות הן בצד הישראלי והן בצד הפלסטיני. שני הצדדים עושים מאמץ עליון להתגבר על המכשולים האחרונים".

קרי ונתניהו, הצהרה בקרוב? צילום: מרק ישראל סלם

ההדלפה וההכחשה

אמנם קרי הגיע השבוע לביקורו השישי באזורנו כשצוות הדוברות שלו מציג את הביקור כ"עדכון לנציגי הליגה הערבית באשר להתפתחויות במגעים", אבל גורמים במשרד החוץ האמריקאי מודים כי מדובר היה בלא יותר מסיפור כיסוי:

"קרי נמצא כבר שלושה ימים בירדן ובכוונה תחילה לא מגיע לירושלים או לרמאללה ומנהל משם את השיחות והלחצים, גם כדי להעביר מסר לצדדים שהפעם מדובר בהחלטה שלהם, וגם כדי לא להסתכן בביזיון ליוקרה האמריקנית ובביקורת מבית, שכבר מחלחלת, אם גם הפעם המאמץ יעלה חרס. מה שבטוח, מדובר בשעת מבחן מבחינתנו לצדדים אם גם הפעם לא יקרה דבר, אתם תישארו אחד עם השני וקרי 'יוריד הילוך'".

אותם גורמים סיפרו כי קרי "הגיע עם חבילת תמריצים כלכליים לפלסטינים, שהם פשוט לא יכולים לוותר עליה". לשאלה מה האינטרס האמריקני להסתכן שוב בהתבזות דיפלומטית, האם אומרים: "כשסוריה ומצרים קורסות, ומול איראן יש לבנות ציר מתון יציב במזרח התיכון שישראל היא חלק ממנו, אסור להסתכן בזעזועים מתחת לכסאו של אבו מאזן. מדובר בסכנה ביטחונית לישראל ולאינטרסים שלנו באזור כאחד".

אמנם עיקר הלחץ האמריקני מופנה כעת כלפי הנהגת הרשות הפלסטינית, אבל בשיחות שניהל קרי בימים האחרונים עם ראש הממשלה נתניהו, הוא ציין בפניו את ההבטחה האמריקנית לאבו מאזן כי ארה"ב תהיה ערבה לפלסטינים, כי בסיס המו"מ יושתת על חתירה לחלוקת הארץ בגבולות 67' עם חילופי שטחים.

קרי ביקש את הסכמתו העקרונית של רה"מ למתווה ללא צורך בהצהרה פומבית ישראלית שתסבך את נתניהו פוליטית בתוך מפלגתו ובקואליציה. לסוכנות הידיעות רויטרס הודלפה ידיעה על ידי גורם ישראלי כי נתניהו הסכים להצעת קרי, אבל בלשכת ראש הממשלה דחו בתוקף את הדיווח ואמרו: "ראש הממשלה עומד על העיקרון של משא ומתן ללא תנאים מוקדמים ולא ניסוג ממנו. הכדור נמצא ברשות הפלסטינית".

רמז לקושי הפוליטי בו ייתקל נתניהו במעלה הדרך המדינית סיפק היום שר הכלכלה ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שהבהיר: "הבית היהודי בראשותי לא תהיה שותפה ,אפילו שנייה אחת, בממשלה שמסכימה לשאת ולתת על בסיס קווי 67'. ירושלים בירתנו אינה עומדת, ולעולם לא תעמוד, למשא ומתן".

גם ח"כ מירי רגב (הליכוד) הבהירה: "אם הפרסומים נכונים אזי מדובר בהחלטה שגויה שמסכנת ואינה משרתת את ביטחון מדינת ישראל ופוגעת בהתיישבות". היא הוסיפה: "אני קוראת לראש הממשלה לכנס את מוסדות הליכוד, כדי לדון ולהציג את המתווה המתגבש בפני חברי המרכז".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.