Forbes Israel Logo

באתר הזה תוכלו לפגוש את סבא של סבא שלכם, באמצעות דיפ-פייק

אם לא זכיתם להכיר את סבא או סבתא, או שהתגעגעתם להבעות הפנים שלהם, טכנולוגית DeepFake תאפשר לכם לראות אותם ממצמצים, מסתכלים סביב ומחייכים

לא פגשתי את חמי עד שהיה בן 72, כך שמעולם לא ידעתי איך הוא נראה כצעיר. בטח שיש לנו תמונות ישנות, שחור-לבן שלו, אבל תמונות ישנות לא נותנות תחושה של איך באמת הוא נראה. כעת, אתר גנאלוגי סיפק לי הצצה מרתקת אליו בשנות ה-30 לחייו על ידי אנימציית תמונות באמצעות מה שמכונה בינה מלאכותית DeepFake.

MyHeritage.com מאפשר לכם להעלות תמונות סטטיות של אנשים, ואז לבצע אנימציה של התמונה, וליצור סרטון קצר וש"מחיה" את האדם שממצמץ, מסתכל סביב, ומחייך מעט. התכונה, הנקראת Deep Nostalgia, היא גם כלי שיווקי מבריק לאתר, שמוכר שירותי גנאלוגיה ובדיקת DNA. עליכם ליצור חשבון בחינם כדי להעלות תמונות להנפשה, ואז ניתן להשתמש בחשבון זה עם התכונות האחרות שלו.

נוסטלגיה עמוקה הוא המוצר האחרון שהקים חנות במה שמכונה "עמק Uncanny", שם תמונות שנוצרו טכנולוגית והדמיות של אנשים נראים אמיתיים, אבל לא ממש.

הדגמה של טכנולוגית נוסטלגיה עמוקה. צילום: מתוך עמוד היוטיוב של Dwight Silverman

לאחר שנרשמתם, תוכלו להעלות "מספר" תמונות בחינם לפני שתידרשו לשלם עבור חשבון פרימיום (MyHeritage לא מציין כמה תמונות חינמיות מקבלים). Deep Nostalgia משתמשת בטכנולוגיית AI של חברה ישראלית בשם D-ID שפיתחה תוכנה שיכולה ליצור ראשים מדברים מתמונות סטילס. אין אודיו שנוצר עם תמונות נוסטלגיה עמוקה. תוכלו לראות הדגמה של טכנולוגיה זו בסרטון תדמית שמציג את אברהם לינקולן.

לאחר שהעלאתם תמונה, האתר משפר אותה ואז מחיל AI כדי להנפיש את הפנים. התנועות מבוססות על סט מנהלי התקנים שנוצר באמצעות סרטונים של עובדי MyHeritage. לאחר העלאתם לגלריית התמונות בחשבונכם, תוכלו לבחור קבוצות שונות של אנימציות; כל אחת מהם משנה את האופן שבו הפנים זזות. ניתן להעלות תמונות עם מספר אנשים, אך רק אחד מהם יונפש בכל פעם.

הסרטון למעלה נוצר באמצעות תמונה של קפטן צבא ארה"ב גונסט, שצולמה בסביבות 1944 – הוא בתחילת שנות ה-30 לחייו בתמונה. האנימציה אכן נראית כמו גרסה צעירה יותר של האיש שהכרתי, שמת בשנת 2007. תמונות חדשות יותר של קרובי משפחה שהעליתי היו מדויקות להפליא – פניהם נעו בדרכים שזכרתי.

בשאלות הנפוצות שלה, MyHeritage מודה כי חלק מהמשתמשים עשויים למצוא את התוצאות "מצמררות", וזה עשוי להיות לשון המעטה:

"יש אנשים שאוהבים את התכונה Deep Nostalgia ורואים אותה כקסומה, בעוד שאחרים מוצאים אותה מצמררת ולא מתחברים אליה. ואכן, התוצאות יכולות להיות שנויות במחלוקת וקשה להישאר אדיש לטכנולוגיה הזו. אנו מזמינים אתכם ליצור סרטונים באמצעות תכונה זו ולשתף אותם ברשתות החברתיות כדי לראות מה החברים והמשפחה שלכם חושבים. תכונה זו מיועדת לשימוש נוסטלגי, כלומר להחזיר לחיים אנשים אהובים".

נוסטלגיה עמוקה המריאה ברשתות החברתיות בימים האחרונים, ומשתמשיה פרסמו תמונות היסטוריות מונפשות. האתר יכול גם להנפיש תמונות של פורטרטים מצוירים, מה שעלול להיות מטריד עוד יותר.

ישנן בעיות פרטיות ואתיקה הקשורות לשימוש בטכנולוגיה כמו Deep Nostalgia. MyHeritage דורש שלמשתמשים יהיו הזכויות לתמונות שהם מעלים. נעשה שימוש בטכנולוגיית Deepfake בכדי לשים את פניהם של ידוענים בסרטונים פורנוגרפיים, או לגרום לפוליטיקאים לומר דברים שלא. התכונה של MyHeritage "טובת לב", אך אפילו היא עלולה להטריד או להרגיז אחרים.

TechCrunch מדווח כי MyHeritage הואשמה על ידי המועצה הנורבגית לצרכנות בהפרת חוקי הפרטיות שלה בהסכם פרטיות "לא מובן" הקשור לשירות בדיקת ה-DNA שלה. ובשנת 2018 סבלה החברה מפרצת אבטחה גדולה בה נגנבו יותר מ 92 מיליון כתובות דוא"ל של משתמשים והסיסמאות נחשפו. MyHeritage אמרה כי אילן יוחסין ומידע DNA נשמר בנפרד ולא נפרץ.

לצורך העלאות בלתי מוגבלות של Deep Nostalgia, MyHeritage דורש את המנוי היקר ביותר שלו, שנקרא Complete, ועולה 199 דולר לשנה. הוא מעניק גישה לכל התכונות שלו למעט בדיקות DNA. אם יש לכם שלל תמונות משפחתיות ישנות שאתם רוצים לראות מגיעות לחיים הווירטואליים, זה אולי כדאי.

עדכון: כמו שקורה לעתים קרובות באתרי גנאלוגיה, MyHeritage שולחת מיילים לקידום מכירות – והרבה. לאחר ההרשמה מצאתי דוא"ל, "קבלת פנים" בתיבת הדואר הנכנס שלי, ולחיצה על הקישור "העדפות דוא"ל" בתחתית הראו שנרשמתי אוטומטית ל-13 קהילות שונות, כמו גם לקבלת הרשאה לקבל שיחות טלמרקטינג מהאתר. אלא אם כן אתם חובבי דואר זבל, הכנסו להודעת הדוא"ל הראשונה וסמנו את כל תיבות הסימון האלה.

צילומים: Youtube, Instagram, Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.