Forbes Israel Logo

הגודל קובע? חוקרי אבולוציה טוענים כי בעתיד יסתובבו בינינו עכברי ענק

תשכחו מכוכב הקופים. היריבים האמתיים מולם נאלץ להתמודד יום אחד הם בכלל עכברים. בעתיד הרחוק כדור הארץ יהיה מאוכלס במכרסמי ענק בגודל אדם.

יונקים היו במקור (עם כמה יוצאי דופן) יצורים קטנטנים באורך של כמה סנטימטרים ומשקל של פחות מקילוגרם. רק לאחר הסתלקותם של הדינוזאורים לפני 65 מיליון שנה, החלו היונקים להשתלט על העולם. אבותיו של הלוויתן הכחול למשל, החיה הגדולה ביותר בעולם כיום, היו בגודל של זאב לפני 50 מיליון שנה.

ענקיות (Gigantism) – הנטייה של מינים לגדול היא חלק ממנגנון אבולוציוני המתרחש במרוץ שבין טורפים ונטרפים. בתהליך הנקרא "הקרנה הסתגלותית", מין מסוים יכול להתפתח במהירות כתוצאה מניצול נישות ריקות.


מכרסמי ענק. סיבה להתחיל לפחד? | צילום: רויטרס

"בהנתן זמן מספיק, מכרסמים יוכלו ככל הנראה לגדול לפחות לגודל של קפיברה – המכרסם הגדל בעולם שמגיע למשקל של 80 ק"ג", אומר ד"ר ז'אן זלסייביץ', ביולוג המתמחה בחקר מאובנים מאוניברסיטת לסטר. "אם הסביבה האקולוגית תהיה ריקה מספיק, הם יוכלו לגדול אפילו יותר".

המכרסם הפרהיסטורי הגדול ביותר שחי אי פעם על פני כדור הארץ הוא ה- Josephoartigasia monesi שהיה נפוץ בדרום אמריקה עד לפני 12 אלף שנה ושקל בסביבות טון. הוא התגלה באורוגוואי ב-1987 ואופיין ב-2008.

אך נראה כי החולדות של ימינו מצוידות ביכולת לעבור תהליך אבולוציוני שיחזיר אותם לגודלם המקורי. יותר מזה, נראה כי התנאים הנדרשים לשם כך הולכים ומתמלאים כאשר יונקים גדולים יותר הולכים ונכחדים כתוצאה משינויי אקלים ואובדן שטחי מחייה. "המרחב האקולוגי הולך ומתרוקן, והחולדות נמצאות בעמדה נוחה למלא אותו בטווח הגיאולוגי הבינוני והרחוק", אומר ד"ר זלסייביץ'.

הקפיברה. המכרסם הגדול ביותר | צילום: מתוך ויקיפדיה

למכרסמים יש יכולת הסתגלות פנומנלית, השנייה רק לזו של האדם. "הם אחת הדוגמאות הטובות ביותר למין שעזרנו לפזר בכל רחבי העולם, ושהצליח להסתגל בכל הסביבות החדשות בו הוא מצא את עצמו".

"הם נמצאים כמעט בכל אי ברחבי העולם, וכאשר הם שם, הם מוכיחים את עצמם כקשים ביותר לסילוק. הם הצליחו לדחוק מינים מקומיים רבים, ולעיתים אף לגרום להכחדתם".

נראה אם כן, שהפחד חסר ההיגיון שבני אדם חשים כלפי עכברים, חולדות ומכרסמים קטנים ובלתי מזיקים עשוי להתגלות כסימן נבואי לקראת עתיד בו אכן נאלץ להתמודד עם מכרסמי הענק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.